Sitowise suunnittelee Tampereen Itsenäisyydenkadun sillan
Osana Tampereen Kannen alueen kehittämistä Itsenäisyydenkadun alikulkusilta ja asematunneli yhdistetään yhtenäiseksi uudeksi kokonaisuudeksi liiketiloineen ja liikennealueineen. Hankkeen suunnittelusta vastaa Sitowise Oy.
Sitowisen suunnittelutyö sisältää Itsenäisyydenkadun alikulkusillan ja asematunnelin rakentamissuunnittelun sekä siihen yhdistyvät toiminnot.– Hanke on merkittävä osa Kannen alueen kehittämistä ja tärkeä päänavaus Asemakeskuksen toteutuksessa. Se parantaa keskustan ja alueen välistä saavutettavuutta ja lisää varmasti osaltaan Tampereen vetovoimaa sekä keskustan toimivuutta, Sitowisen aluejohtaja Timo Karjalainen sanoo.
– Sillan uusimisen yhteydessä rakentuva matkaterminaali parantaa koko alueen saavutettavuutta, viihtyisyyttä ja turvallisuutta, kommentoi Asemakeskus-hankkeen hankekehityspäällikkö Henri Väänänen Tampereen kaupungilta. Matkakeskusalueen turvallisuutta ja viihtyisyyttä lisätään hakemalla suunnittelussa väljyyttä ja avaruutta. Itsenäisyydenkadun tunneliaukon leventäminen tuo myös lisää tilaa kevyelle liikenteelle.
– Hanke on laaja ja haastava mutta sisältää edeltävien onnistuneiden suunnitteluvaiheiden myötä hyvät lähtökohdat. Se on Sitowiselle loistava näytön paikka, ja otamme kiitollisena haasteen vastaan, sanoo Karjalainen.
Tampereen nykyinen Itsenäisyydenkadun alikulkusilta on valmistunut vaiheittain vuosina 1935–1937, ja sitä on levennetty vuonna 1989. Sillalla on kahdeksan raidetta sekä Ratapihankadun siltarakenne. Asematunneli on rakennettu vuonna 1989.
Suunnittelun lähtökohta on, että raideliikenne sekä sillan alittava raitiotie-, ajoneuvo- ja kevyt liikenne voivat jatkua keskeytyksettä rakentamisen aikana. Raideliikenteen jatkuvuuden turvaamiseksi silta uusitaan vaiheittain, kansilohko kerrallaan.Sitowisen omien asiantuntijoiden lisäksi suunnittelussa ovat tärkeässä roolissa Sitowisen kumppanit Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy ja raideinfrastruktuurin projekteihin erikoistunut asiantuntijayritys Proxion Oy.
Rakentamissuunnittelu käynnistyy vuoden 2021 aikana, ja sen on määrä valmistua vuonna 2022. Hankkeen rahoittajina ovat Väylävirasto, Tampereen kaupunki ja VR Yhtymä Oy. Väylävirasto toimii rakennuttajana ja tilaajana.