Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena
Suomalainen verkkokauppa on jälleen pudonnut runsaat 30 prosenttia, kertoo noin 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. Rakentamisen syvä alamäki on kulkenut miltei samaa tahtia verkkokaupan sukelluksen kanssa, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen kanssa – suuri osa verkkokaupan myynnistä liittyy rakentamiseen. Kun ihmiset muutenkin säästävät eli jättävät hankintoja tekemättä niin rakentamisen yhä vaikeampi tilanne puree entistäkin kipeämmin”, kuvailee Korkiakoski.
Rakentamisen nousuun edellytyksiä: ”Mallia Ruotsista”
Rakennusalan tärkein edistäjä Suomessa, Rakennusteollisuus RT, katsoo rakentamisen ja verkkokaupan yhtälöä talouden suuren kuvan kautta. Rakennusteollisuuden toimitusjohtaja Aleksi Randell korostaa, että rakennusinvestointien osuus Suomen BKT:sta on noin 15 % ja rakentamisen lama vetää siksi kaikkea taloutta alaspäin. Esimerkkiä kohti parempaa voisi hakea länsinaapurista.
”Tilanne on valitettava niin rakentamiselle kuin koko Suomellekin. Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla. Suuri parannus olisi esimerkiksi teollisuuden vihreän siirtymän investointihankkeiden tiiviimpi kätilöinti hallituksen toimesta, Ruotsista voisi ottaa mallia”, analysoi Randell.
Randellin mukaan hartaasti odotettu vihreä investointibuumi kaipaa tiukassa kilpailussa vahvaa edistämistä julkisen vallan toimesta. Rakentamiselle nämä investoinnit olisivat erityisen tärkeitä, kun asuntojen vapaarahoitteinen uudistuotanto on lähes pysähdyksissä ja lisäksi myös korjausrakentamisen volyymin tippuvat.
”Vihreän siirtymän vauhdittamisen lisäksi kannattaisi nyt panostaa sekä Suomen saavutettavuutta että turvallisuutta edistäviin liikenneinfrahankkeisiin. Tällaiset Suomea vahvemmin länteen kytkevät isot hankkeet – kuten silta tai tunneli Ruotsiin – kohentaisivat huomattavasti koko taloutta ja kauppaa, niin kivijalassa kuin verkossakin”, avaa Randell.