Mikkelin asuntomessuilla 130 000 kävijää
Kävijämäärä nousi 130 000:een kuten vuosi sitten Seinäjoellakin. Mikkelissä käytiin paljon keskusteluja asumiseen ja asuinympäristöön liittyvistä asioista.
-Saimme jaettua tietoa tulevaisuuden energiaratkaisusta, pohdimme asumisen ja liikkumisen muutosta sekä herätimme keskustelua kaikkia suomalaisia koskettavista asioista, kuten asumisen kustannuksista, asukkaiden hyvinvoinnista ja asumisen terveellisyydestä, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Harri Tuomaala kertoo.
Neljän viikon ajan messuilla oli erilaista sisältöä teemaviikkojen ohjaamina. Messujen kantava teema asumisen vaikutus ihmisen hyvinvointiin oli onnistunut valinta.
– Hyvinvointi oli tärkeä ja oikea valinta tämän vuoden teemaksi. Se herätti paljon keskustelua ja näkyi ihan konkreettisesti messualueella kierreltäessä. Luonnon vaikutus asumiseen ja ihmisten hyvinvointiin sekä esimerkiksi kotien ja julkisten tilojen sisäilmahaasteet olivat mukana keskusteluissa, Tuomala toteaa.
Asuntomessujen digitaaliset palvelut kiinnostivat
Tämän kesän asuntomessukohteita on mahdollista kiertää messujen jälkeenkin – virtuaalisesti. Asuntomessut VR -palvelu julkaistiin messujen viimeisenä viikonloppuna. Virtuaalikierros on mahdollisuus tehdä kotisohvalta käsin, ilman jonoja.
– Tästä on hyvä jatkaa kohti ensi vuoden Asuntomessuja Poriin, joissa digitaaliset palvelut ovat varmasti vieläkin vahvemmassa roolissa. Nyt jo Mikkelin Asuntomessuihin voi tutustua kesän jälkeen virtuaalimaailmassa, jossa pääsee omassa rauhassa kiertämään 29 messukodissa. Palvelu kattaa myös sellaisia tiloja, joissa ei välttämättä messuilla päässyt vierailemaan. Viikonloppuna siihen tutustuneet messuvieraat ottivat sen innolla vastaan. Monet ostivat käyttöoikeuden palveluun jo ennen varsinaista messukierrosta, Tuomaala toteaa.
Asuntomessujen kävijät ovat kaiken kaikkiaan olleet tyytyväisiä messuvierailuunsa. Sanoma Media Finland Oy:n tekemän kävijätutkimuksen mukaan 93,1 prosenttia kävijöistä pitivät messuja erinomaisina tai hyvinä.
– Haluamme palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla, oikeita kanavia käyttäen. Nettilipunmyynnin kasvu, sosiaalisessa mediassa saamamme palaute ja uusi palvelukokonaisuus kertovat, että olemme onnistuneet erinomaisesti.
Asuntomessuilla Mikkelissä vieraili yli 130 000 kävijää.*
– Ilman loistavaa yhteistyötä Mikkelin kaupungin ja muiden kumppaniemme kanssa emme olisi pystyneet luomaan näin kiinnostavaa ja monipuolista sisältöä eri-ikäisille ja erilaisissa elämäntilanteissa oleville asiakkaille. Kasvoimme monella tavalla, emme pelkästään kävijämäärän osalta, viime vuoden messuihin verrattuna, Tuomaala sanoo.
Ensi vuonna 2018 Asuntomessut järjestetään Karjarannassa Porissa.
*Lopullinen virallinen kävijäluku vahvistetaan noin kuukauden kuluessa MediaAuditFinland Oy:n (entinen Levikintarkastus Oy) suorittaman tarkastuslaskennan jälkeen.
Osuuskunta Suomen Asuntomessujen tehtävänä on ollut vuodesta 1966 synnyttää ja vaalia tärkeitä asuinympäristöjä, joissa ihmiset voivat hyvin. Meille asukkaan näkökulma on se tärkein, olipa kyse sitten rakentamisesta, asumisen kustannuksista, palveluista tai liikkumisesta. Katseemme on vankasti tulevaisuudessa: pohdimme, miten suuret megatrendit, kuten kaupungistuminen tai teknologinen kehitys muuttavat asumista. Haluamme ymmärtää, miten ihmiset haluavat asua ja hyödyntää tätä tietoa luodessamme uusia asuinalueita yhdessä kumppaneidemme kanssa.