Ainoan laajennuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota kauppakeskuksen ja olemassa olevan kaupunkirakenteen yhteensovittamiseen.

Kauppakeskus Ainoa saa Tapiolan toimimaan

Espoon Tapiolassa sijaitseva kauppakeskus Ainoa on valmistunut ja avattu kokonaisuudessaan lokakuun lopussa, kun kolmas rakennusvaihekin saatiin valmiiksi. Ainoa on liikennettä, asumista ja kauppaa yhdistävä hybridikohde, joka samalla parantaa koko Tapiolan kaupunkikeskuksen toimivuutta.

Ainoan laajennuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota kauppakeskuksen ja olemassa olevan kaupunkirakenteen yhteensovittamiseen.

Kauppakeskus Ainoan kokonaispinta-alan täydentyi 20 000 neliömetrin laajuisen kolmannen vaiheen myötä noin 50 000 neliömetriin. Ainoassa on 120 liikettä ja palvelua, joista 32 on kahviloita ja ravintoloita. Ainoan ensimmäinen vaihe avattiin lokakuussa 2013 ja toinen vaihe maaliskuussa 2017.

– Ainoa eroaa muista pääkaupunkiseudun kauppakeskuksesta siinä, että se on tehty vanhaan kaupunkirakenteeseen, keskelle toimivaa Tapiolan kaupunkikeskusta. Tavallisestihan nämä kauppakeskukset tehdään jonnekin pellolle tai uudisalueelle, kohteen pääsuunnittelijana toiminut arkkitehti Antti-Matti Siikala Arkkitehtitoimisto SARC Oy:stä toteaa.

Muoti- ja sisustusliikkeet on sijoitettu pääasiassa ensimmäiseen ja toiseen kerrokseen. Joukkoliikenteen tuoman jatkuvan ihmisvirran vuoksi Ainoan alin M-kerros on omistettu päivittäistavaroille ja nopeaan ostamiseen.

Ainoan laajennuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota kauppakeskuksen ja olemassa olevan kaupunkirakenteen yhteensovittamiseen. Kaikki luonnolliset yhteydet Tapiolan läpi on haettu.

Aikaisemmin Merituulentie katkaisi Tapiolan keskustan pohjois-etelä -suuntaisesti. Nyt Ainoan läpi pääsee luonnollisesti Merituulentien yli. Uusi Merituulentiellä oleva bussiterminaalikin liittyy liiketiloineen kiinteästi osaksi kauppakeskusta ja alimmaisena oleva metroasema kytkeytyy kauppakeskukseen kulkuyhteyksiensä kautta. Kauppakeskuksen päällä on lisäksi viisi asuintaloa, joilla on omat pihakannet kauppakeskuksen yläpuolella.

Kauppakeskuksen julkisivuja hallitsee kaksoisjulkisivumainen rei´itetty betonijulkisivuelementtipinta. Julkisivua voidaan elävöittää led-valoilla.

– Tämä on LähiTapiola-ryhmän suurin yksittäinen investointi. Ainoan kokonaisinvestointi on noin 500 miljoonaa euroa tontteineen ja vanhojen rakennuksien purkutöineen. Itse rakentamisen kustannus on noin 300 miljoonaa euroa. Rakennuttajana on Kiinteistörahasto Tapiola KR III Ky, jossa LähiTapiola-ryhmä on suurin osakas, LähiTapiola Kiinteistövarainhoidon rakennuttajapäällikkö Harri Aho kertoo.

Ahon mukaan keskellä Tapiolaa sijaitseva rakennushanke on ollut erittäin vaativa, mutta kaavoitusta ja suunnittelua tehtiin tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa.

– Kohteessa on jouduttu purkamaan vanhoja rakennuksia pois uusien tieltä. Ympärillä on paljon naapureita ja heidän kanssaan on pitänyt tehdä erilaisia sopimuksia, jotta he eivät olisi liikaa häiriintyneet rakentamisesta, Aho kertoo.

Uusi Merituulentiellä oleva bussiterminaali liittyy liiketiloineen kiinteästi osaksi kauppakeskusta ja alimmaisena oleva metroasema kytkeytyy kauppakeskukseen kulkuyhteyksiensä kautta.

Vaativa laajennus toimivan kauppakeskuksen kyljessä

Kolmannen vaiheen rakentaminen alkoi Stockmannin tavaratalon purkamisella tammikuussa 2017. Kauppakeskuksen aiemmin valmistuneet ensimmäinen ja toinen vaihe olivat toiminnassa laajennustöiden aikana.

– Tämä on hybridirakennus, eli alla on metroasema, jonne olemme tehneet yhteydet. Sitten kohteessa on bussiterminaali, kauppakeskus ja sen päällä asunnot, projektinjohtourakoitsijana toimineen SRV Rakennus Oy:n projektipäällikkö Veli Siikonen kertoo.

Uusi bussiterminaali avautui kauppakeskuksen M-tasolle maaliskuussa 2019

Ainoassa on pyritty korkeatasoiseen kaupunkimaiseen ympäristöön, ja jopa vähän välttämään tavanomaista kauppakeskusmaista arkkitehtuuria. Ainoassa on käytetty paljon luonnonmateriaaleja kuten puuta.

Kauppakeskus liittyy myös Tapiolan maanalaiseen pysäköintiin, jossa on noin 2000 pysäköintipaikkaa. Ainoan valmistumisen yhteydessä avattiin uusi 400 paikan katettu pyöräparkki, minkä ansiosta Ainoassa on nyt kaikkiaan noin 1000 pyöräpaikkaa.

– Toiminnassa olevat kauppakeskuksen aiemmat vaiheet ja vieressä olevat liikenneratkaisut ovat tehneet hankkeesta tosi vaativan.

Valtavasti on ollut erilaisia lisä- ja muutosrakenteita muun muassa metrotöiden takia, Siikonen sanoo.

Kauppakeskuksen avarat käytävät ovat asettaneet kovat vaatimukset kantaville betonirakenteille.

– Täällä ei näy kauheasti pilareita, eli kantavat rakenteet ovat 95-prosenttisesti paikalla valettua jälkijännitettyä betonirakennetta. Jännevälit ovat hyvin pitkät ja betonipilarit ovat läpimitaltaan puolentoista metrin molemmin puolin, Siikonen sanoo.

Kauppakeskus liittyy Tapiolan maanalaiseen pysäköintiin, jossa on noin 2000 pysäköintipaikkaa.

Kauppakeskuksen julkisivuja hallitsee kaksoisjulkisivumainen rei´itetty betonijulkisivuelementtipinta, joka kiertää koko Ainoan ympäri. Julkisivua voidaan elävöittää led-valoilla, joita on sijoitettu kuitubetonijulkisivun ja sen takana olevan ulkokuoren väliseen tilaan.

Kauppakeskuksen Kirjokanneksi nimetylle kattoalueelle rakennetaan kaikkiaan viisi asuintaloa, joista viimeiset valmistuvat kevään 2020 aikana. Kirjokannelta on suorat yhteydet pysäköintiin sekä joukkoliikenteen ja palveluiden ääreen. Taloyhtiöillä on omat pihakannet kauppakeskuksen yläpuolella.

Kohteen hybridiluonne tuotti erityishaasteita myös talotekniikkasuunnittelijoille.

– Kauppakeskuksella ja viidellä asuinrakennuksella on omat rinnakkaiset talotekniikkajärjestelmänsä samoissa kuiluissa kauppakeskuksen kanssa. Kaukolämpö-, kaukokylmä-, käyttövesi-, jätevesi- ja sadevesiviemärit tulevat kaikki ylhäältä alas asti kauppakeskuksen läpi, kohteen LVI-suunnittelusta vastannut Risto Nikkilä Granlund Oy:stä toteaa.

– Kauppakeskuksen katolla olevat asuintalot vaikuttivat siihen, että kaikki laitteiden äänimaailmat ja mahdolliset hajuhaitat piti ottaa hyvin huomioon. Kävimme hyvin tarkkoja keskusteluja kaupunkisuunnittelun kanssa. LVI-järjestelmät integroitiin kiinteistön rakenteisiin piiloon. Kohteessa on kaukojäähdytys ja kaikissa asunnoissa on lattiaviilennysjärjestelmät, Nikkilä kertoo.

Kauppakeskuksen avarat käytävät ovat asettaneet kovat vaatimukset kantaville betonirakenteille. Kantavat rakenteet ovat 95-prosenttisesti paikalla valettua jälkijännitettyä betonirakennetta.

Korkeatasoinen ja kaupunkimainen

Ainoa aikoo pärjätä pääkaupunkiseudun kauppakeskuksien kilpailussa laadulla ja viihtyisyydellä. Ainoan tilojen vuokrausaste on 95 prosenttia, muutostyön alle menevät tilat mukaan lukien 91 prosenttia.

Vuoden 2019 kävijämääräksi odotetaan seitsemän miljoonaa kävijää ja vuoden 2021 tavoite on 11,5 miljoonaa kävijää. Vuonna 2018 Ainoan myynti oli 133 miljoonaa euroa.

– Ainoassa on pyritty korkeatasoiseen kaupunkimaiseen ympäristöön, ja jopa vähän välttämään tavanomaista kauppakeskusmaista arkkitehtuuria. Ainoassa on käytetty paljon luonnonmateriaaleja kuten puuta. Tilat ovat muutenkin tavanomaista kauppakeskusta intiimimpiä ja hallimaisuutta välttäviä, Siikala sanoo.

Ainoan kaupallisen johtaja Marja-Liisa Neuvosen mukaan Ainoalla on kaikki menestyksen edellytykset: runsaasti palveluja, ympärillä kulttuuritarjontaa sekä erinomaiset liikenneyhteydet.

Viherseiniä ja -kattoja on käytetty tuomaan puutarhakaupunginosan henkeä ja luontoa sisätiloihin.

– Ainutlaatuinen arkkitehtuuri, tyylikäs sisäilme ja viihtyisyys ovat meille erityisen tärkeitä. Asiakastyytyväisyys ja kävijämäärät ovat kasvaneet kauppakeskuksessamme jatkuvasti, Neuvonen sanoo.

Kauppakäytäväkokonaisuuden sisustukset ovat Arkkitehtitoimisto SARC Oy:n käsialaa. Sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co on suunnitellut käytävien istuinryhmät, käytäväkalusteet ja riippuvalaisimet. Viherseiniä ja -kattoja on käytetty tuomaan puutarhakaupunginosan henkeä ja luontoa sisätiloihin.

Joukkoliikenteen tuoman jatkuvan ihmisvirran vuoksi Ainoan alin M-kerros on omistettu päivittäistavaroille ja nopeaan ostamiseen. Muoti- ja sisustusliikkeet on sijoitettu pääasiassa ensimmäiseen ja toiseen kerrokseen.

Ravintolamaailma erotettiin kauppakeskuksesta niin, että sinne pääsee myös suoraan oman sisäänkäynnin kautta, kulkematta kauppakeskuksen läpi.

Rauhoitettu ravintolamaailma

Ainoan kolmannessa kerroksessa on Food Garden -ravintolamaailma ja sinne avataan lisäksi tammikuussa lähes 2000 neliömetrin laajuinen kuntokeskus.

– Tapiolassa ei ole ollut aiemmin erityisen paljon mukavia ravintoloita. Siksi ravintolamaailma vähän erotettiin kauppakeskuksesta niin, että sinne pääsee myös suoraan oman sisäänkäynnin kautta, kulkematta kauppakeskuksen läpi, Siikala kertoo.

Ravintolamaailman sisustuskonsepti on myös dSign Vertti Kivi & Co:n suunnittelema. Ravintolat ovat suunnitelleet omat tilansa, mutta niissäkin on otettu huomioon liittyminen kokonaiskonseptiin. Osa kauppakeskuksen ravintoloista tulee avautumaan kävelykannen tasolla ulkotilaan Merituulentorille, jonne on tulossa terassit laskevan auringon suuntaan.

– Ravintolamaailmasta on poistettu mainokset, eivätkä kauppakeskuksen kuulutukset kuulu sinne, vaan paikkaan on luotu aivan oma rauhallinen äänimaisemansa, Neuvonen kertoo.

Teksti Jari Peltoranta | Kuvat Mikael Lindén

Kuule miten voit kasvattaa rakennusalan myyntiäsi ja markkinoida tehokkaammin palveluidemme avulla

Antamalla yhteystietosi voimme olla sinuun yhteydessä tuotteisiimme liittyen. Lue lisää tietosuojasta tästä.