GRK uusii Aurajoen ratasillan
GRK on valittu toteuttamaan Aurajoen ylittävän ratasillan uusiminen. Urakka on osa Väyläviraston laajempaa Kupittaa–Turku -ratahanketta, jossa muun muassa rakennetaan kaksoisraide Kupittaan ja Turun rautatieaseman välille. GRK:n sopimuksen arvo on lähes 26 miljoonaa euroa.
Kaksoisraiteen rakentamisen lisäksi Kupittaa–Turku -ratahankkeessa kehitetään Turun päärautatieaseman laiturialuetta sekä parannetaan Heikkilän ratapihaa. GRK on valittu toteuttamaan nykyisen Aurajoen ratasillan purkaminen ja uuden rakentaminen. Ratasillan lisäksi urakkaan sisältyy Helsinginkadun ylittävän Nummen alikulkusillan rakennustyöt. Urakka toteutetaan kehitysvaiheen sisältävällä suunnittele-toteuta -mallilla.
– Vesistön ylittävien ratasiltojen rakentaminen vaatii urakoitsijalta erityistason osaamista. Olen erittäin tyytyväinen kumppanivalintaan, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä sanoo.
– Olemme GRK:ssa erittäin iloisia päästessämme toteuttamaan monipuolista osaamista vaativaa ja keskeisellä paikalla olevaa urakkaa. Perustuen useissa Väyläviraston ratasiltaprojekteissa hankittuun kokemukseen lähdemme luottavaisin mielin käynnistämään projektin kehitysvaihetta, GRK Infran toimitusjohtaja Juha Toimela toteaa.
Ennen ratasillan purkutöiden aloittamista helmikuussa 2023 rakennetaan nykyisen sillan viereen työsilta, jonka kautta vanha silta puretaan ja uusi rakennetaan. Työsillan rakentaminen alkaa lokakuussa 2022. Työsillalle tulee myös oma kapea kaista jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden käyttöön.
– Yhteys Aurajoen yli säilyy koko rakentamisen ajan, tosin on mahdollista, että lyhytaikaisiin kiertoreitteihin joudutaan myös turvautumaan. Koska jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitti kulkee aivan työmaan vierestä, toivomme reittiä käyttäviltä erityistä valppautta ja työmaaliikenteen seuraamista, työmaapäällikkö Ville Lonka GRK Infrasta sanoo.