Rail Baltica on noin 1 000 kilometrin pituinen ratayhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan. Kuva: Rail Baltica 

GRK sai 21 miljoonaa euron hankkeen Rail Balticalta

GRK toteuttaa Tallinnan lähistöllä sijaitsevan Kangrun monitaso­liittymän sekä useita Rail Baltican juna­ratoja ylittäviä siltoja. Rakennus­työt tehdään tulevaa Rail Baltican rauta­tietä varten. Hankkeen arvo on noin 21 miljoonaa euroa.

Rail Baltica on noin 1 000 kilometrin pituinen ratayhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan. Kuva: Rail Baltica 

GRK allekirjoitti sopimuksen Transpordiametin ja Rail Baltic Estonian kanssa perjantaina 29. lokakuuta. Rakennus­työt Kangrussa alkavat alku­vuonna 2024 ja projekti kestää vuoden 2026 alku­puoliskolle saakka.

Hankkeessa Kurna–Tuhalan nykyinen risteys muutetaan monitaso­liittymäksi liikenne­turvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi osa Viljandin valtatiestä levennetään nelikaistaiseksi. 

– Kolmen Baltian maan yhteisen Rail Baltica -rautatien rakentaminen on edennyt seuraavaan merkittävään vaiheeseen, jossa uudelleen­rakennamme tärkeän liikenteen risteys­kohdan, Transpordiametin pääjohtaja Priit Sauk toteaa. 

Virossa investoidaan voimakkaasti rautatie­infraan. Rail Baltica -ratayhteyden rakentamisen lisäksi nykyistä rata­verkkoa modernisoidaan. GRK toimii Virossa kaikilla infra­rakentamisen osa-alueilla, mutta rataliiketoiminta on nyt kasvun ydin. 

– Virossa meillä on positiivinen tilanne uusien tilausten suhteen, sillä olemme voittaneet maassa tämän vuoden aikana nyt kolme merkittävää projektia, joiden yhteis­arvo on yli 120 miljoonaa euroa, GRK-konsernin toimitusjohtaja Juha Toimela sanoo. 

Viron maayhtiön GRK Eesti AS:n toimitusjohtaja Tiit Robenin mukaan Tallinnan lähellä sijaitseva Kangrun liikenne­risteys tulee olemaan yksi suurimmista rakennus­projekteista Rail Baltican Viron osuudella. 

– Hankkeen koosta kertoo esimerkiksi se, että louhimme rakentamisen aikana 100 000 kuutiometriä maata ja päällystämme yhteensä 100 000 neliömetriä teitä. Lisäksi rakennamme neljä teräsbetoni­siltaa ja yhden kävely- ja pyöräily­tunnelin. Kolme silloista tulee ylittämään Rail Baltica -radan ja yksi tulevan neli­kaistaisen Viljandin valtatien. Jalan­kulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön tuleva tunneli rakennetaan Viljandin valta­tien alle. Näillä kaikilla varmistamme myös liikenne­turvallisuutta, Tiit Roben kertoo. 

Rail Baltica on liikenne­hanke, jossa EU:n tuella rakennetaan uusi noin 1 000 kilometrin pituinen rata­yhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan. Virossa Rail Baltican rata tulee olemaan noin 220 kilometrin pituinen. 

– Olemme aloittaneet Rail Baltican rakentamisen Virossa erilaisten risteysten rakentamisella, ja Kangrun monitaso­liittymä on niistä suurin yksittäinen kohde. Kun tämä tärkeä infra­rakentamisen kohde valmistuu vuoden 2026 alku­puolella, ratkaisee se samalla Viljandin valta­tien ja Rail Baltican risteämisen, Rail Baltic Estonian hallituksen puheenjohtaja Anvar Salomets sanoo. 

GRK on mukana useassa Rail Balticaan liittyvässä projektissa. Huhtikuussa Rail Baltic Estonia valitsi GRK:n rakentamaan Tallinnassa sijaitsevaa uutta Ülemisten asema-aluetta sekä sen lähi­ympäristöä matkustaja­terminaalia varten.