Otaniemen Korkeakoulunaukion rata rakentuu. Otaniemen liikenne on ollut koronavuoden aikana hiljaisempaa, mikä on vauhdittanut rakennustöiden etenemistä.

Raide-Jokerin rakentaminen edellä aikataulua

Raide-Jokerin rakentaminen etenee rivakasti: rakennustöiden puolesta pikaraitiotien liikennöinti olisi mahdollista aloittaa etuajassa, jo vuoden 2024 alussa. Hyvää etenemistä selittää tavallista vähäisempi liikenne ja toteutuksen allianssimalli.

Otaniemen Korkeakoulunaukion rata rakentuu. Otaniemen liikenne on ollut koronavuoden aikana hiljaisempaa, mikä on vauhdittanut rakennustöiden etenemistä.

Raide-Jokeria on rakennettu kaksi vuotta. Sinä aikana rakennustöistä on tehty noin 55 %, ja 25 kilometriä pitkän radan raiteista on valmiina 11 kilometriä. Kesä 2021 on Raide-Jokerin työmailla intensiivinen. Vuoden lopussa kiskoja pitäisi näkyä jo 20 kilometrin matkalla.

Rakennustöiden puolesta pikaraitiotien liikennöinti on mahdollista aloittaa viisi kuukautta suunniteltua aiemmin eli jo vuoden 2024 alussa. Raide-Jokeri-hankkeen ennusteen mukaan rakentamiskustannukset pysyvät budjetissa.

– Koronan vuoksi vähentyneen liikenteen ansiosta olemme päässeet rakentamaan tehokkaammin esimerkiksi Leppävaarassa ja Otaniemessä, kertoo Espoon kaupungin hankepäällikkö Mira Saarentaus.

– Allianssimallin ansiosta olemme pystyneet tekemään yhteistyössä parhaita ratkaisuja niin suunnittelussa kuin rakennustöiden työsuunnittelussa koko ajan ja ilman viivytyksiä, tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski sanoo.

Espoon osuudella valtaosa rakennustöistä valmistuu vuoden 2021 aikana. Helsingin osuudella ensimmäiset katuosuudet valmistuvat Pajamäentiellä, Pirkkolassa, Norrtäljentiellä ja Viikissä kesän 2021 aikana. Lisäksi kevään ja kesän aikana valmistuu useita saneerattuja sekä kokonaan uusia siltoja Raide-Jokerin reitillä.

Viimeisiä rakennuskohteita Raide-Jokerin linjalla ovat Patterimäen tunneli, Eliel Saarisen tie, Maaherrantie, Viikinkaari ja Varikkotie sekä päätepysäkit. Kun rakennustyöt ovat valmiita, aloitetaan raitiotien ja sen järjestelmien käyttöönottotestaukset ja koeliikenne. Liikennöinnin aloitus suunnitellaan yhdessä HSL:n ja liikennöitsijän kanssa.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail