Turun Pyhän Marian siltatyömaan alla ei näy perinteistä puisten rakennustelineiden viidakkoa, vaan työmaata kannattelevat terästornien yläosaan kiinnitetyt kolmikulmaiset vakiomuotit. Sepa Oy:n innovaatio säästää tässä siltatyössä 300 kuutiota puuta ja 20 prosenttia työaikaa.

Uusi siltarakentamisen innovaatio käyttöön Turussa

Turun Yli-Maariassa, Pyhän Marian sillan työmaalla otettiin käyttöön uusi suomalainen siltarakentamisen innovaatio. Keiteleläisen Sepa Oy:n vakiomuotti-innovaatio poistaa siltatyömaan alta tiheän tukipuiden viidakon. Puun ja työn tarve vähenee, mutta turvallisuus lisääntyy.

Turussa Pyhän Marian 80 metriä pitkän ja 12 metriä leveän ajoneuvosillan työmaa on tuettu viiden terästornin varaan Paattistenjoen vanhan uoman päälle. Teräskehikoiden yläosien välissä erottuu väärinpäin asennettujen kattotuolien näköisiä moduulirakenteita, joiden päälle silta valetaan.

Nämä vakiomuoteiksi nimetyt, kestävät puumoduulit mahdollistavat Sepan mukaan perinteisestä maan varaan rakennetusta puutelineistöstä luopumisen. Turun-työmaalla vakiomuotit säästävät noin 20 prosenttia eli 300 kuutiota puuta ja runsaasti työaikaa.

– Muottien puuelementit tulevat tehtaaltamme määrämittaisina. Niiden kokoaminen työmaalla muistuttaa legopalikoiden kasaamista. Se voidaan tehdä yhtä aikaa terästornien pystytyksen kanssa, kertoo Sepa Oy:n kehitysjohtaja Olli Hentunen.

Turun Pyhän Marian siltatyömaan alla ei näy perinteistä puisten rakennustelineiden viidakkoa, vaan työmaata kannattelevat terästornien yläosaan kiinnitetyt kolmikulmaiset vakiomuotit. Sepa Oy:n innovaatio säästää tässä siltatyössä 300 kuutiota puuta ja 20 prosenttia työaikaa.

Pyhän Marian sillan terästornien ja puumuottien välisen jaon suunnitelleen, jo vuonna 1987 uransa aloittaneen Tapio Käkösen mukaan siltarakentamisen tavat ovat pysyneet Suomessa viime vuosikymmenet samoina.

Puun halpa hinta on tehnyt siitä meillä päämateriaalin sillan rakennusvaiheen tukitelineissä. Telineet on rakennettu perinteisesti paikan päällä ylöspäin. Tällöin rakentajille itselleen ei joka vaiheessa ole tukia ja telineitä. Uusi innovaatio parantaa turvallisuutta.

–  Tässä mallissa moduulitasot kootaan maassa ja nostetaan kalustonosturilla paikalleen. Rakennusvaiheessa ei tarvitse tehdä työtä ilman tukia, ja ylhäällä kuljetaan valmiilla tasoilla, sanoo mm. Helsinki-Lahti ja Turku-Vaalimaa -teiden siltatelineet suunnitellut konkari, joka johtaa yhä eläkepäiviensä ohessa TAK-Plan Oy -insinööritoimistoaan.

Terästornien varaan voidaan keskittää suuri kuormitus.

– Teräspaalut ja niiden päälle kootut tukitornit ovat puurakenteita järkevämpi ja nopeampi ratkaisu etenkin tällaisen entisen joen pohjan kaltaisessa upottavassa maaperässä, sanoo Sepan Olli Hentunen.

Sepan vakiomuottiratkaisua käytetään myös Imatran Tainionkosken sillan rakentamisessa. Imatran siltatyömaa alkoi pian Pyhän Marian sillan jälkeen ja on nyt käynnissä.

Samaa ideaa sovelletaan myös Uumajan keskustan tuntumassa jo tässä kuussa alkavalla siltatyömaalla. Kohteena on Uumajanjoen ylittävän 500 metriä pitkän vesistösillan työmaa, jonne Sepa Oy toimittaa uuden muottiratkaisun mukaiset siltapukit.

Sepan siltainnovaatio on hyödyllisyysmallisuojattu. Yhtiö on hakenut sille 40 maata kattavaa Eurooppapatenttia.

Turun Pyhän Marian sillan uudistuksen suunnittelivat Concari Oy ja Insinööritoimisto TAK Plan Oy. Pääurakoitsijana toimii Terrawice Oy. Terästelineet toimitti Peri Suomi Oy.

Yhteyshenkilö
Sepa Oy
Esko Ovaskainen, toimitusjohtaja
050 407 6016 I esko.ovaskainen@sepa.fi