Tampereen raitiotien ensimmäinen osa on koeajovaiheessa. Kuva: Pasi Tiitola / Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen raitiotien toisen osan allianssi sama kuin ensimmäisessä

Tampereen raitiotien ensimmäinen osa on koeajovaiheessa. Kuva: Pasi Tiitola / Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen raitiotiehankkeen toisessa vaiheessa raitiotietä jatketaan keskustasta länteen. Tämä läntinen jatke on tarkoitus toteuttaa kahdessa osassa. Nyt tilataan osuus Pyynikintorilta Santalahteen, ja osuus Santalahdesta Lentävänniemeen tilataan, kun vesistön täyttölupa Näsisaarta varten on lainvoimainen.

”Rakentamispäätös jatkaa joukkoliikenteen vahvaa kehittämistä Tampereella. Tuleva raitiolinja palvelee kaupungin vahvoja kasvusuuntia ja koko kaupunkirakenteen kehitystä. Olemme erittäin tyytyväisiä, että allianssityö jatkuu yhdessä osaavan ja kokeneen palvelutuottajatiimin kanssa”, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo.

”Olemme ylpeitä saadessamme olla mukana suunnittelemassa Tampereen tulevaisuuden liikenneratkaisuja ja siten edistämässä kaupungin kehitystä ja kasvua. Raitiotie on ympäristöystävällinen ja esteetön liikennemuoto kasvavassa kaupungissa ja erinomainen osoitus siitä, miten AFRY tukee asiakkaitaan kestävien ratkaisujen edistämisessä”, sanoo Mikko Inkala, AFRYn Suomen Infra-toimintojen johtaja.

AFRY vastaa hankkeessa radan, kunnallistekniikan, johtosiirtojen ja työnaikaisten liikennejärjestelyjen suunnittelusta sekä ympäristösuunnittelusta. AFRY vastaa myös useiden merkittävien raitiotieosuuksien katu-, geo- ja siltasuunnittelusta useissa kaupunginosissa.

Toisen vaiheen valmistuttua Tampereen raitiolinjaston pituus on 24 kilometriä. Liikennöinnin ensimmäisellä osalla on tarkoitus alkaa ensi vuonna. Toisen osan rakentamisen on määrä käynnistyä marraskuussa 2020 ja valmistua vuonna 2024. Osapuolet ovat olleet mukana jo toisen osan kehitysvaiheessa sekä ensimmäisen osan kehitys- ja toteutusvaiheessa.

Allianssin osapuolet sitoutuvat allianssisopimuksen mukaisesti yhteisiin tavoitteisiin ja kustannuksiin ja jakavat myös vastuut ja riskit yhteisesti. Tampereen raitiotiehankkeen toisen osan kokonaisarvo on 112 miljoonaa euroa, joka jakautuu raitiotielinjan vaiheittaisen rakentamisen mukaisesti kahteen osaan.

Tampereen valtuuston päätöksellä on kahden viikon valitusaika, jonka umpeuduttua tilaus voidaan tehdä.