Kuva: STK

STK: Vuonna 2023 asennettiin 35 000 sähköautojen latauslaitetta 

Kuva: STK

Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin viime vuonna 35 048 kappaletta, mikä on 12,7 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Sähköteknisen kaupan liiton tilasto. STK ry:n tilasto kertoo koti- ja toimipaikkalatauksen kehittymisestä maassamme.

Latauslaitteiden myynti piristyi vuoden viimeisen neljänneksen aikana, muttei riittänyt nostamaan kokonaismäärää vauhdikkaan vuoden 2022 tasolle. Toissavuoteen 2021 verrattuna viime vuosi päättyi kuitenkin mukavaan 9,5 prosentin kasvulukemaan.

Kuva: STK

Myydyissä laitteissa on latauspisteitä eli pistokepaikkoja 49 623 autolle. Niitä on laitemyyntiin suhteutettuna edellisvuotta enemmän, eli yhä useammasta myydystä laitteesta voidaan ladata samanaikaisesti kahta autoa.

Peruslatauslaitteiden yhteenlaskettu myynti laski 12,6 prosenttia 22 852 laitteeseen. Niiden myynnin kehityksessä oli kuitenkin merkittäviä eroja eri teholuokkien välillä.

Teholtaan 22 kW laitteet kasvattivat myyntiään toissavuonna 2022 jopa 55,6 prosenttia, mutta viime vuonna 2023 myyntimäärät laskivat 21,5 prosenttia.

Sen sijaan 11 kW tehoisten peruslatauslaitteiden myynti kiihtyi vuonna 2023 kasvaen 16,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. STK arvioi, että yksi syy tähän saattaa olla lisääntynyt kotilatauslaitteiden tarve. Se olisi luonnollinen seuraus sähköautokannan ennätysmäisestä kasvusta päätyneenä vuonna.

Kuva: STK

Teholtaan pienimpien 7,4 kW ja 3,7 kW peruslatauslaitteiden myynti jatkoi kutistumistaan. Samoin kävi pistorasiaan kytkettävien hidaslatauslaitteiden.

– On todella harmillista ja käsittämätöntä, ettei valtion budjetissa ole varattu rahaa ARA:n latausinfra-avustuksiin, sanoo Sähköteknisen kaupan liiton toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.

– Tähän mennessä 52 miljoonan euron tukiporkkanalla on saatu aikaan noin sadan miljoonan euron yksityiset investoinnit ja kaikkiaan yli 83 000 latauspistettä päästötöntä liikennettä varten.

– Tepsivyytensä osoittaneita avustuksia tulee ehdottomasti jatkaa tänä vuonna. Investoinnit latauspisteisiin luovat täysin uutta liiketoimintaa, parantavat valmistajien ja urakoitsijoiden työllisyyttä ja lisäävät elinvoimaa kaikkialla Suomessa, Muhonen muistuttaa.