Naava vauhdittaa kasvua uudella johdolla
Perustaja ja strategiajohtajaksi siirtyvä Aki Soudunsaari: “Olen vetänyt letkaa 30 km ja nyt on aika vaihtaa tuoretta voimaa ryhmän kärkeen, uudella energialla ja osaamisella.”
Vuonna 2012 Aki Soudunsaaren, Mika Tyrväisen ja Niko Järvisen perustama terveysteknologiayritys Naava on saanut uuden toimitusjohtajan. Toimitusjohtajaksi on nimitetty hallituksen päätöksellä 12.2. alkaen Naavan hallituksen puheenjohtaja Arttu Salmenhaara, joka on tehnyt KONEella pitkän uran Aasiassa. Aloite toimitusjohtajan vaihtoon tuli Aki Soudunsaarelta.
“Olen erittäin iloinen tästä muutoksesta. Olen todella ylpeä siitä, että olen saanut johtaa Naavaa toimitusjohtajana näin pitkälle ja koviin saavutuksiin: kansainvälinen terveysteknologiayritys uudella teollisuuden alalla eli biologisessa ilmanpuhdistuksessa, yksi Suomen parhaista työpaikoista, 10 miljoonaa euroa Naavaan sijoittaneen 2000 ihmisen pohjoismaalaisen Naava-omistajien heimon rakentaminen, vahva brändin luominen tarttuvalla missiolla ja visiolla, Naava-hengen ja organisaatiokulttuurin aikaansaaminen, lukuisia yritys- ja designpalkintoja, hienoja osaavia ihmisiä töissä ja yhteistyökumppaneina ja mikä hienointa: yli 500 asiakasta, jotka kuka tahansa yritys olisi ylpeä saada asiakkaakseen”, sanoo Naavan perustaja ja strategiajohtaja Aki Soudunsaari.
Aki jatkaa: “Kestävyysurheiluihmisenä kuvailisin tilannetta samankaltaiseksi kuin maratonissa tai 50 km hiihdossa, olen vetänyt letkaa 30 km ja nyt on aika vaihtaa tuoretta voimaa ryhmän kärkeen, uudella energialla, tarmolla ja osaamisella. Uuden toimitusjohtajan Arttu Salmenhaaran usean vuosikymmenen kokemus liiketoiminnan johtamisesta useassa eri maassa, useassa eri roolissa ja vastaavalla liiketoimintamallilla kuten Naavalla on meille erityisen hyödyllistä. Arttu on hallituksen puheenjohtajan roolissaan osoittanut olevansa aito naavalainen ja yrityksen vision sekä arvomaailman jakava ihminen, jolla on henkilökohtaisia kokemuksia siitä, miten ilmanlaatu ja luonnosta vieraantuminen kansainvälisissä megakaupungeissa ovat todellisia haasteita.”
“Naavan seuraavassa kasvuvaiheessa on suureksi avuksi KONEen oppini 20 vuoden ajalta samankaltaisesta bisnesmallista kuin mitä Naavalla on: kehitetään uusia teknologioita, myydään tuotetta ja siihen huoltoa rakennetussa ympäristössä. Lisäksi olen läheltä nähnyt, mitä urbanisaation aiheuttama epäterveellinen ilma ja luonnosta erkaantuminen tekevät ihmiselle. Naavan funktionaaliselle ja visuaaliselle tuotteelle on suuri tarve. Ihmiset viettävät niin paljon aikaa sisällä, että sisätilojen tulisi olla mahdollisimman luonnonmukaisia ja ihmisten terveyttä edistäviä”, sanoo Naavan toimitusjohtaja Arttu Salmenhaara.