Koskelan raitioliikenteen varikko kehitysvaiheeseen
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on tehnyt sopimuksen Koskelan varikkohankkeen allianssimallisen urakan kehitysvaiheesta. Hankkeen palveluntuottajana on Akseli-niminen ryhmittymä, jossa ovat päätoteuttaja Skanska ja suunnittelijat Sweco Finland, Sipti Infra, Rejlers Rakentaminen ja Arkkitehtityöhuone APRT.
Varikon hankesuunnitelman mukainen kokonaiskustannusarvio on 275 miljoonaa euroa.
Elokuussa 2023 käynnistyneessä noin vuoden kestävässä kehitysvaiheessa allianssi määrittelee raamit hankkeen toteutukselle.
Allianssin projektipäällikkö on Skanskan Janne Tikkamäki,ja hankkeen hankejohtaja on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen Lotta Koski-Lammi.
Toteutusvaiheeseen on tarkoitus siirtyä syksyllä 2024, mistä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tekee päätöksen erikseen.
Koskelan varikko on valmistuttuaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko nyt rakenteilla olevan Ruskeasuon varikon ohella.
Hankkeessa Koskelan nykyisen varikon tilat korvataan uudella varikolla. Varikolle rakennetaan tilat noin 100 raitiovaunun säilytykselle, kunnossapidolle ja korjaukselle. Lisäksi varikkokokonaisuuteen kuuluu ratainfran kunnossapidon varikko.
Koskelan varikko on osa laajempaa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka mukaisesti varaudutaan pääkaupunkiseudun raitioliikenteen kasvuun.
Uutta varikkoa voidaan alkaa rakentaa, kun Koskelan nykyisen varikon toiminnot siirtyvät kesällä 2024 valmistuvalle Ruskeasuon varikolle, jota Skanska myös rakentaa. Tavoitteena on, että Koskelan uusi varikko valmistuu vuonna 2028.