Kittilän lentoaseman laajennus. Kuva: Finavia Oyj

A-Insinöörit mukana Kittilän lentoaseman laajennuksessa

Kittilän lentoaseman laajennus. Kuva: Finavia Oyj

Nyt valmistunut Kittilän lentoasemalaajennuksen ensimmäinen vaihe lisää Lapin lentomatkailun tehokuutta ja sujuvuutta. 22. marraskuuta avautuneen uuden terminaaliosan lisäksi lentokentän asematasoa on laajennettu kahteen suuntaan ja seisontapaikkoja koneille on lisätty.

A-Insinöörit on vastannut Kittilän lentoaseman lentoliikennealueiden suunnittelusta Finavian kumppanina. Asematasolla voi nyt pysäköidä yhtä aikaa 12 lentokonetta, mikä edesauttaa sujuvaa koneiden lastausta ja purkua ja nopeuttaa koneiden kääntöaikoja.

”Asematasolta on aiemmin kulkenut yksi rullaustie kiitotielle. Nyt Kittilään toteutettiin toinen, lyhyt rullaustie, joka tehostaa kiitotien ja asematason käyttöä,” pääsuunnittelija Sami Ruski A-Insinööreiltä kertoo.

Kolmas rullaustie Kittilään ensi vuoden jouluksi

Vuoden kuluttua joulusesongin 2019 alla lentoasemalle valmistuu uusi, noin kilometrin mittainen rullaustie T, joka lisää kiitotien käyttöastetta edelleen.

”Laskeutuva kone pääsee siirtymään rullaustielle nopeammin riippumatta siitä, mistä suunnasta se laskeutuu, ja kiitotie vapautuu seuraavalle laskeutuvalle koneelle,” Ruski selventää.

Lentoliikennealueiden rakentamiseen liittyy erityisvaatimuksia, joiden vuoksi suunnittelussa tarvitaan tehokkuutta ja tarkkuutta.

”Lentoliikenteen ja matkustamisen kannalta on kriittistä, että liikenne jatkuu sujuvana muutostöidenkin aikana. Rakentamisen työvaiheet ja aikaikkunat on suunniteltava tarkasti yksityiskohtia myöten”, Sami Ruski toteaa.

Finavian kaksivuotinen investointiohjelma Lapin lentoasemilla on suuruudeltaan 55 miljoonaa euroa. Rakennustyöt käynnistyivät Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentoasemilla keväällä 2018 ja ne saadaan päätökseen vuoden 2019 loppuun mennessä.

A-Insinöörit on toiminut Finavian suunnittelukumppanina Kittilän lisäksi myös mm. Ivalon ja Tampere-Pirkkalan lentoasemien asematasojen laajennuksissa sekä Helsinki-Vantaa lentoaseman non-Schengen -alueen suunnittelussa.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail