Turun Tunnin Junan -hankkeelle toimitusjohtaja ja projektipäällikkö
Suunnitteluvaiheessa olevassa Turun Tunnin Juna -hankkeessa aloittavat toimitusjohtaja ja projektipäällikkö. Helsingistä Turkuun ulottuvan junayhteyden on tarkoitus lyhentää kaupunkien välistä matka-aikaa ja liittää Suomi tiiviimmin osaksi eurooppalaista raideverkostoa.
Turun Tunnin Juna Oy:n uutena toimitusjohtajana aloittaa 1.7.2021 diplomi-insinööri Pekka Ottavainen, joka on aiemmin toiminut STUK Internationalin toimitusjohtajana. Ottavaisella on vankkaa kokemusta erilaisista suurhankkeista sekä asiantuntijoiden johtamisesta. STUK Internationalin ohella hän on työskennellyt muun muassa FinNuclearissa, Voimaosakeyhtiö SF:ssä ja Pohjolan Voimassa.
– Olen hyvin innostunut uudesta tehtävästäni. On hienoa olla mukana rakentamassa hanketta, jolla edistetään Suomen kasvun mahdollisuuksia ja ympäristön kannalta kestävää tapaa liikkua. Maailma muuttuu ja sen mukana muuttuvat myös tavat tehdä töitä muun muassa työmatkojen aikana, Ottavainen sanoo.
Turun Tunnin Junalle nimitettiin myös projektipäällikkö 20.5.201 alkaen. Diplomi-insinööri Annika Salokankaalla on yli 12 vuoden kokemus ratahankkeiden suunnittelusta. Salokangas on työskennellyt viimeksi projektipäällikkönä Väylävirastossa ja sitä ennen osastopäällikkönä Sitowisella ja ryhmäpäällikkönä VR Trackilla.
– Hankeyhtiön uudenlainen toimintamalli vaikuttaa kiinnostavalta. Uudessa tehtävässä voin hyödyntää rata-alan osaamistani sekä pääsen kehittämään kokonaan uutta, Salokangas toteaa.
Turun Tunnin Juna Oy perustettiin viime vuoden lopussa. Yhtiön tehtävä on Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen ratasuunnitelmien laatiminen ja rahoittaminen uuden radan rakentamisvalmiuteen saakka. Osakkaina yhtiössä ovat Suomen valtion lisäksi Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.
Tunnin junan suunnittelu valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä. Hankkeen edetessä odotetusti, rakennushanke on valmis ja liikennöinti käynnistettävissä vuoden 2030 luvun alussa.