Teräselementin rakentama liikekiinteistö nousee keskeiselle paikalle Kehä III:n ja Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen. Kuva: Riitta Mähönen, Teräselementti

Teräselementti rakentaa LEED Gold -ympäristösertifioidun liikekiinteistön

Teräselementti Oy toteuttaa Vantaalle, Kehä III:n varrelle noin 10 000 neliömetrin kokoisen, kaksikerroksisen liikekiinteistön. Rakennukseen sijoittuvat muun muassa Avant Tecno, Wetteri, Autosuni sekä kattavasti huoltotoimintaa.

Teräselementin rakentama liikekiinteistö nousee keskeiselle paikalle Kehä III:n ja Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen. Kuva: Riitta Mähönen, Teräselementti

– Toteutamme hankkeen KVR-urakkana. Myös kohteen julkisivut on toteutettu Teräselementin ammattilaisten toimesta. Ratkaisu on täysin avaimet käteen -hanke, ja olemme auttaneet asiakasta projektissa tontin hankinnasta lähtien, Teräselementin toimitilarakentamisen yksikönjohtaja Juho Viitala kertoo. 

Liikekiinteistö sijaitsee näkyvällä paikalla. Haasteita rakentamiselle luo tontti, jossa sijaitsee voimalinja. Myös Kehä III:n sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyys asettaa tiukkoja vaatimuksia ulkopuoliselle melunhallinnalle. 

Rakennus täyttää valmistuttuaan vihreiltä arvoiltaan LEED Gold -tason ympäristösertifioinnin. LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) -luokitus on maailman käytetyin globaali rakennusten ympäristöluokitusjärjestelmä. 

– Ilahduttavaa oli se, että jouduimme tekemään vain marginaalisia muutoksia perusratkaisuihimme, jotta rakennus saatiin vastaamaan tavoiteltuja ympäristövaatimuksia. Tutkimme erilaisia runkomateriaalivaihtoehtoja, ja teräsrakenteinen runko osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi sekä kustannusten että ekologisuuden näkökulmasta. Kaikki rakennusmääräykset ja -toiveet, kuten rakennuksen viherkatto pystytään toteuttamaan joustavasti, Viitala sanoo. 

Rakentaminen tontilla on jo hyvässä vauhdissa. Maanrakennustyöt ovat edenneet hyvin ja perustustyöt on aloitettu, myös rungon pystytys kohteessa on lähtenyt vauhdilla liikkeelle. Liikekiinteistön on tarkoitus valmistua kesällä 2024. 

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail