Kuopion ratapiha uudistuu – mittavan urakan toteuttaa NRC
Kuopiossa kesällä 2022 alkanut henkilö- ja tavaraliikenteen ratapihojen uudistaminen on mittava urakka. Yksin raiteita uusitaan 6500 metriä ja esteettömiä asemalaitureita 1000 metriä.
Riittämättömät raidemäärät ja kunto-ongelmat ovat olleet Väyläviraston mukaan ratapiharemontin suurimmat syyt. Rakennushankkeen tavoitteena on turvallinen ja viihtyisä asema-alue, junaliikenteen kustannussäästöt sekä liikenteen täsmällisyyden paraneminen.
Korjausurakan toteuttaja NRC kilpailutti kiviaineksen ja betonit erikseen. Lopulta molempien tuoteryhmien toimittajaksi valittiin Rudus.
Tavoitteena toimivampi asema
Kuopion ratapihalle pysähtyy vuosittain noin 9 100 junaa. Henkilöliikenteen lisäksi se palvelee muun muassa alueen kierrätysmetallien, raakapuun sekä paikallisen aallotuspahvitehtaan kuljetuksia.
Matkustajaratapihalla junien seisonta- ja huoltoraidemahdollisuudet olivat riittämättömät. Aseman laiturit eivät täyttäneet esteettömyysvaatimuksia. Myös turvalaitteita ja vaihdejärjestelmiä oli tarve modernisoida.
Rakennushankkeen tavoitteiksi Väylävirasto asetti esteettömyyden ja saavutettavuuden parantamisen, turvallisuuden ja viihtyisän asema-alueen, junaliikenteen kustannussäästöt sekä liikenteen täsmällisyyden paranemisen.
Ratapihojen ja laiturialueiden lisäksi uusitaan matkustajatunneli sekä ratapihojen turvalaitteet. Alueella korjataan myös Puijonkadun ja Maaherrankadun alikulkusillat.
Projektiin kuuluu monenlaisia ratarakentamiseen taitorakenteita, kun tavararatapihalla uusitaan raiteiden sähköistys ja muutetaan raiteiston geometriaa. Matkustajaratapihalla vanha asematunneli ja välilaiturin katos palautetaan Museoviraston ohjeiden mukaan alkuperäiseen asuunsa. Niiden lisäksi rakennetaan uudet korkeat matkustajalaiturit sekä hissit laiturialueella.
Hanke valmistuu Väyläviraston projektipäällikkö Vesa Ruohomäen mukaan marraskuun lopussa 2024.