Kalasataman ja Pasilan välille rakentuva uusi raitiotiehanke edistyy
Kalasatamasta Pasilaan ulottuva raitiotiehanke, jonka liikennöinti on suunniteltu aloitettavaksi vuonna 2024, edistyy. Hankkeessa rakennetaan 4,5 kilometriä uutta raitiotietä Nihti-Kalasatama-Vallilanlaakso-Pasila välille. Bravida auttaa osaltaan saamaan raitiovaunut liikkeelle tehdessään Pasilan ja Sompasaaren sähkönsyöttöasemiin erilaisia talotekniikan töitä.
Bravida on osallistunut projektiin taloteknisenä asiantuntijana, tuoden panoksensa infrastruktuurin kehittämiseen. Pasilaan Bravida toteuttaa lämmön, ilmanvaihdon ja jäädytyksen sekä käännöspaikan omaavaan Sompasaareen näiden lisäksi vielä veden.
”Koska kyseessä on sähkönsyöttöasema ja vesi kulkee jäähdytyslaitteissa, on otettava huolellisesti huomioon kaikki linjat ja varotoimenpiteet niin, ettei vesi missään tilanteessa pääse kosketuksiin sähkölaitteiden kanssa. Kohteen sähkölaitteet on totta kai suojattu vedeltä, mutta siitä huolimatta huolellinen suunnittelu ja toteutus on tärkeää tehdä niin, että kaikki mahdolliset riskit on arvioitu”, LVI-yksikön päällikkö Ossi Viik kuvailee.
Samalla urakassa on otettava huomioon, että töitä tehdään ahtaassa kaupunkiympäristössä. Asennukset tapahtuvat muiden työmaa-alueiden keskellä, mikä on logistisesti haastava ympäristö ja aikataulut sekä työn suorittaminen on suunniteltava tarkkaan.
Myös kiinteistöjen talotekniikkaurakka tehdään huolellisesti. ”On rakentamisen kannalta vastuullista tehdä toimenpiteet kiinteistöissä niin, että ne palvelevat kiinteistöjen pitkäikäisyyttä ja hyvinvointia pitkällä aikavälillä. Samalla laadukkaan taloteknisen toteutuksen avulla voidaan saada aikaan säästöjä”, Viik kertoo. Itse kiinteistöt on tarkoitettu palvelemaan mahdollisimman pitkään, joten materiaalien laatuun on panostettu.
”Hanke on merkittävä kaupunkikehitys- ja raitioliikennehanke Helsingissä. Uuden raitiotien sähkönsyöttöasemat ovat oleellinen osa järjestelmässä, ja myös toteutuksen kannalta syöttöasemat ovat mielenkiintoinen ja haastava kokonaisuus”, hankkeen Karaatti-allianssin projektipäällikkö Jonna Tuomiranta kuvailee.
Projektin menestys vaatii eri rakennustekniikoiden huolellista yhteensovittamista, jossa Bravida on yksi monista osallistuvista tahoista. Yrityksen panos on osa laajempaa kokonaisuutta, jonka toteuttaa GRK.