K-citymarket Äänekoski
Äänekoskella vietettiin marraskuun puolivälissä uuden K-citymarketin avajaisia. Poikkeuksellisen uudesta marketista tekee se, että se rakennettiin käytännössä keskelle kaupunkia vilkkaiden teiden risteykseen.
Rakennuspäällikkö Matti Kujala Ruokakesko Oy:stä kuvaa uuden K-citymarketin rakennusurakkaa Keskon Citymarket-konseptin mukaiseksi rakentamiseksi kaupunkiyhteisöön.
– Taustalla on peruskonseptimme, jossa rakenneratkaisut ja kiinteistöön liittyvät ratkaisut palvelevat sekä ruokakauppaa että käyttötavarakauppaa. K-citymarketit rakennetaan muuntojoustavina pitkäaikaista käyttöä varten. Materiaalivalinnat tehdään elinkaariajattelun mukaisesti, Kujala sanoo.
Kohteen pääsuunnittelijana toimi Ilmari Lahdelma Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy:stä. Hän vastasi kaupunkikuvaan sopivasta massoittelusta ja rakennuksen sijoittamisesta tontille sekä osasta värimaailman ratkaisuista.
Äänekosken K-citymarketin arkkitehtinä toimi saman toimiston arkkitehti Marko Santala. Hänen mukaansa suuri haaste suunnittelussa oli Citymarketin sijoittaminen melko ahtaalle tontille ja toimintojen yhdistäminen vilkasliikenteiseen katuverkostoon. Citymarketin tonttia sivuaa yksi Äänekosken pääkaduista.
– Keskustan läheisyyden vuoksi tavallista useampi asiakas tulee kauppaan kävellen. Tosin toisella puolella on vilkas katu, josta tullaan autoilla. Lisäksi suunnittelussa tuli huomioida huoltoliikenteen tarpeet. Näiden tekijöiden takia liikennesuunnitteluun kiinnitettiin huomiota tavallista enemmän, Santala kertoo.
Värileikkiä seinälle
Kun K-citymarket Äänekoski suunniteltiin ja rakennettiin Keskon Citymarket-konseptin mukaisesti, arkkitehdin painopisteet suunnittelussa olivat ulkoalueissa, julkisivussa ja aulatiloissa.
Ulkoalueen suunnittelussa oleellista oli tontti kaupunkirakenteen keskellä. Citymarketin edustalle muodostui kaupunkiaukio, jota Santalan mukaan voi kutsuta myös toriksi.
– Se on tavallaan oleskelutilaa kaupunkilaisille, Santala kuvaa.
Ulkoalueen toiminnallisuuden ja viihtyvyyden parantamiseksi pihalle tuli kivettyjä alueita, istutuksia ja pihavalaistusta. Piha-alueilla käytettiin 300×300-millistä 80 millimetriä paksua, ajoneuvoliikenteen kestävää laattaa.
Julkisivuratkaisuun oli Santalan mukaan suunnitteluvaiheessa useita vaihtoehtoja. Lopullinen valinta oli pelti-villa-pelti-elementit, jotka on päällystetty maalatuilla teräskaseteilla. Rakennuksen yleisväritys on valkoinen ja metallinharmaa.
– Kaupungin sisääntuloväylälle näkyvälle julkisivulle tehtiin ikään kuin värileikki erivärisillä teräspeltikaseteilla, Santala täydentää ilmettä.
Lisäksi Citymarketin sisääntuloalueita korostettiin Keskon konseptin mukaisella punaisella värillä.
Värileikkiseinässä hyödynnettiin led-valaisimilla toteutettua julkisivuvalaistusta.
– Seinään on sommiteltu noin 50 valaisinta, joilla elävöitetään myös pimeän ajan kaupunkikuvaa, Santala kertoo.
Keskustan puoleinen julkisivu on toista puolta matalampi. Santalan mukaan rinnetontti mahdollisti sen, että rakennus saatiin istumaan hyvin ympäröivien rakennusten korkeuteen.
Aikataulu otettiin kiinni
K-citymarket Äänekosken rakentamisprojekti käynnistyi loppuvuodesta 2010. Pääurakoitsijana toimineen Rakennusliike Porrassalmi Oy:n urakka-aika alkoi virallisesti tammikuussa 2011, mutta kovien pakkasten takia perustustöitä päästiin tekemään vasta maaliskuun alussa. Ennakoitua aikataulua viivästytti hieman myös öljyperäisen maan kaivaminen pois.
– Rakentaminen pysyi lopulta aika hyvin suunnitellussa aikataulussa. Aikataulua saatiin kiinni osittain resursseja lisäämällä ja työvaiheita limittämällä päällekkäin, Rakennusliike Porrassalmen tuotantojohtaja Kari Porrassalmi sanoo.
Porrassalmi näkee Äänekosken K-citymarketin rakentamisessa hallirakentamisen piirteitä. Hän sanoo, että kyse oli varsin suoraviivaisesta rakentamisesta, jota ohjasi hyvin pitkälle rakennuttajan konsepti.
Myymälä on suuri hallimainen tila, joka kalustettiin hyllyillä kaupan tarpeiden mukaan. Väliseiniä on vain etumyymälöissä, toimistotiloissa, pääkonehuoneessa sekä neljässä pienemmässä konehuoneessa.
– Työmaalogistiikka ja toimitusten aikataulutus olivat ykkösasioita urakassa. Tontti rakennettiin käytännössä täyteen, joten siellä ei ollut varastotiloja, Porrassalmi toteaa.
Parkkitilaa sisällä ja ulkona
K-citymarket Äänekoski on betonielementtirunkoinen rakennus. Kohteen betonielementtitoimittaja oli Parma Oy. Vilkkaasti liikennöidyn Äänekoskentien puolella käytettiin teräspalkkeja, sillä rakennus tulee sillä puolella katualueen päälle.
– Teräspalkkiratkaisulla haettiin lisää alikulkukorkeutta, rakenne- ja elementtisuunnittelusta vastanneen Insinööritoimisto Magnus Malmberg Oy:n projektipäällikkö Matti Vaaksala sanoo.
Rakennuksen kellarikerroksessa on pysäköintitilaa. Kellarikerroksessa on käytetty 17 metrin moduuliväliä.
Kellarikerroksen lattia on betonipintainen.
– Pysäköintitilassa pilariväli on puolet myymälän pilarivälistä, eli joka toinen pilari päättyy myymälän lattian alapintaan, Vaaksala valottaa ratkaisuja.
Kari Porrassalmi toteaa, että jännevälit ovat parkkihallitilassa melko pitkät, mutta silti pilareilta ei kokonaan vältytty.
– Parkkihallin katon lämmöneritys oli varsin isotöinen ison pinta-alan ja haastavien kiinnitysten vuoksi, Porrassalmi täydentää.
K-citymarketin yhteydessä on parkkipaikkoja kaikkiaan noin 340. Parkkitilaa on sekä rakennuksen alla kellarikerroksessa että Keskon vuokraamalla lähitontilla.
Liiketilan lattia on tehty ontelolaatoista. Vaaksalan mukaan ratkaisu toimii rakennuksessa käytetyllä 17 metrin moduulivälillä, vaikka se onkin lähellä äärirajoja.
Myymälän lattiapinta on mosaiikkibetonilaattaa. Liiketilan lattia on mitoitettu 800 kilon kuormalle. Joihinkin kohtiin lattiassa kohdistuu noin 2 000 kilon pistekuormia.
Varastotilat rakennettiin myymäläkerroksen takaosaan. Toiseen kerrokseen tehtiin noin 250 neliömetriä toimistotiloja.
Muutoksille joustavat tilat
Liikekeskukseen rakennettiin tilaa etumyymälöille hieman yli 500 neliömetriä. Ruokakeskon Kujala sanoo, että etumyymälöiden käyttäjät löytyvät yleensä hyvin pitkälle jo rakennustöiden aikana, joten myymälöiden rakentamisessa voitiin huomioida käyttäjien liiketoimintatarpeita.
Etumyymälöiden lasiseinät avautuvat kauppakäytävän puolelle. Arkkitehti Santala sanoo, että kauppakäytävän valaistusratkaisuilla avaraa aulatilaa rajattiin ihmisen kokoiseksi. Valaisimet ovat riippuvia pyöreitä valaisimia.
Aikatauluun liittyi Äänekoskella mielenkiintoinen yksityiskohta. Suunnitteluprojekti oli aloitettu alun perin jo vuonna 2008, mutta se oli välillä keskeytettynä. Pitkän suunnitteluajan aikana ehtivät lämmöneristysmääräykset muuttua, joten K-citymarket Äänekoski tehtiin uusien lämmöneristysmääräysten mukaisesti.
Matti Kujalan mukaan rakennetekninen mitoitus tehtiin Äänekosken K-citymarketissa 50 vuodelle.
– Vanhin Citymarket Suomessa on jo ylittänyt 40 vuoden iän. Lahden Paavolan K-citymarket avattiin vuonna 1971, ja se on edelleen käytössä, Kujala muistuttaa.
Hän sanoo, että Äänekosken Citymarketin suunnittelussa ja rakentamisessa korostettiin muuntojoustavuutta.
– Sisäosien muutokset ovat nopeutuneet koko ajan. Sisätiloja muutetaan nykyisin vähintään viiden vuoden välein ajan hengen mukaisiksi. Muun muassa energiansäästötekijät vaikuttavat paljon tuleviin ratkaisuihin.