Espoontorin laajennus ja uusi joukkoliikenneterminaali vauhdittavat Espoon keskuksen kasvua ja kehitystä
Espoon keskuksen kehittäminen saa vauhtia uuden kaavaehdotuksen myötä. Alueen palvelutarjontaa lisäävä kaava mahdollistaa Espoontorin laajennuksen ja uuden hypermarketin. Täydennysrakentaminen tuo uusia asuntoja 250 uudelle asukkaalle. Radan ja kauppakeskuksen väliin rakentuva uusi joukkoliikenneterminaali ja uudet liityntäpysäköintipaikat parantavat joukkoliikenteen käytettävyyttä.
Espoon keskuksen asemanseudun kaupunkirakenne täydentyy ja uudistuu Espoontorin korttelissa radan eteläpuolella. Espoon keskus on yksi Espoon viidestä kaupunkikeskuksesta. Keskuksen alueella asuu 19 000 asukasta ja määrän ennustetaan kasvavan 30 000 asukkaaseen vuoteen 2050 mennessä.
– Alueen elinvoimaisuuden vahvistaminen on tärkeää, jotta Espoon keskus kasvaa ja kehittyy osana Espoon aluekeskusverkostoa, kertoo Espoon kaupunkiympäristön esikunnan projektinjohtaja Mikko Kivinen.
Hypermarket ja kivijalkaliikkeet monipuolistavat palvelutarjontaa
Alueen asukkaat ovat jo pidempään toivoneet palvelutarjonnan täydentyvän ja monipuolistuvan. Kaavaehdotus mahdollistaa 7 400 kerrosneliömetrin kokoisen hypermarketin rakentamisen. Lisäksi katutasoon on suunniteltu uutta liiketilaa noin 1 000 kerrosneliömetriä.
Katutason liiketilat sijoittuvat kävelyn painopistealueille, joista merkittävimmät ovat Siltakatu, Siltatori ja uusi Lindholminkäytävä. Lindholminkäytävä yhdistää joukkoliikenneterminaalin ja Siltakadun toisiinsa. Katutilaan avautuvat kivijalkaliiketilat, laadukkaat materiaalit, vaaleat värisävyt, arkadit, istutukset ja katupuut sekä valaistus luovat alueelle korkeatasoista, viihtyisää ja turvallista ympäristöä.
Siltakadun varteen, Espoontorin itäpuolelle, on suunnitteilla uusi asuintornitalo. Nykyinen Espoontori säilyy alueen maamerkkinä, ja uusi tornitalo täydentää maisemaa. Uutta asumista rakentuu tornitalon lisäksi Espoontorin länsipuolelle, kaikkiaan yhteensä 11 850 kerrosneliömetrin verran, mikä tarkoittaa asuntoja 250 uudelle asukkaalle.
Sujuvampaa joukkoliikennettä
Espoon kaupunkiradan valmistuttua junien lähiliikenne siirtyy kokonaisuudessaan eteläisille raiteille, jolloin vaihto junan ja bussin välillä helpottuu. Nykyinen Espoontorin ja Asemasillan yhdistävä ylikulkusilta säilyy. Suunnitelmissa varaudutaan myös pikaraitiotien tuloon.
Espoon keskus on merkittävä alueellinen liikenteen solmukohta, jossa autojen ja polkupyörien liityntäpysäköintipaikoille on tarvetta. Niiden rakentaminen sovitetaan osaksi koko Espoon keskuksen kehitettävää pysäköintikokonaisuutta. Tulevaisuudessa joukkoliikenne ohjautuu aiempaa keskitetymmin radan eteläpuolelle, jonne uusi joukkoliikenneterminaali sijoittuu kauppakeskuksen ja radan väliin. Bussien ja junien käyttäjien odotustilat ovat terminaalissa sisätiloissa.
Espoontorin omistaja vaihtui syyskuussa 2023, kun Kesko osti Espoontorin kauppakeskuksen hallintaan oikeuttavan osake-enemmistön. Aiemmin tehtyjä suunnitelmia on nyt viimeistelty uuden omistajan kanssa. Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Espoontorin asemakaavan muutosehdotusta 17.1.2024, minkä jälkeen kaavaehdotus tulee nähtäville. Jos asemakaavan muutos hyväksytään nähtäville, järjestetään asukastilaisuus, jossa kaavamuutoksesta kerrotaan tarkemmin alueen asukkaille. Asemakaavan muutos oli myös esillä 15.11.2023 järjestetyssä Keski-Espoon alueellisessa asukastilaisuudessa.