65
PROJEKTIUUTISET 6/2012
Ilmalan ratapiha
Koko kaatopaikka-alueella maanpinta
oli painunut ja painuu edelleenkin jäte-
täyttö- ja savikerrosten tiivistyessä. Pen-
dolino-halli kuten kaikki hallirakennukset
on perustettu 10–24 metriä pitkillä beto-
ni- ja teräspaaluilla tiiviin pohjamoreeni-
kerroksen varaan.
Kaatopaikan olosuhdetutkimusten pe-
rusteella asetettiin uusia betonipaaluja ja
muita pohjarakenteita koskevaksi kemial-
liseksi rasitusluokaksi XA3, joka on beto-
ninormien (2004) korkein luokka. Tähän
rasitusluokkaan suunniteltujen betonipaa-
lujen käyttöiäksi VTT arvioi ainakin 60
vuotta.
Jouduimme varmistamaan jopa van-
hojen, 70-luvulla tehtyjen betonisten pe-
rustusrakenteiden kantavuuden ja arvioi-
Sähköradan ajolangan tuominen
huolto- ja pesuhalleihin sisälle oli myös
vaativa osuus. Paljaassa johdossa on
25 000
voltin jännite.
Veturit saivat uuden pesuhallin 2008.
maan niiden käyttöikää selvittämällä paa-
lujen silloisen kunnon ja rasitukset Ilmalan
kaatopaikkaolosuhteissa. Vanhoja betoni-
paaluja tunkattiin ylös ja tutkittiin VTT:ssa,
rakennuttajainsinööri
Pauli Virtanen
VR
Yhtymä Oy:stä kertoo.
1970-
luvulla asennettujen paalujen tut-
kimuksissa osoittautui, että kaatopaikka-
olosuhteissa muodostuneet ammonium-
yhdisteet ja aggressiivinen hiilidioksidi
ovat syövyttäneet paalubetonia. Tämän
arvioitiin VTT:n tutkimusraportissa lyhen-
tävän merkittävästi tavallisiin käyttöolo-
suhteisiin tarkoitettujen betonipaalujen
käyttöikää.
Kaatopaikkaympäristössä, jossa paa-
luihin kohdistuu kemiallisen rasituksen
ohella ympäröivien maakerrosten painu-
misesta aiheutuvia kuormituksia, 70-lu-
vulla rakennettujen hallien betonipaaluista
näyttäisi muodostuvan kaikkein nopeim-
min vastaan tuleva rakenteellinen ongel-
ma, Virtanen sanoo.
Tiukka ympäristöseuranta jatkui myös
Flirt-lähijunia varten peruskorjatun ja laa-
jennetun vanhan dieselmoottorihuoltohal-
lin töiden yhteydessä.
Kaivutöiden aikana paikalla oli koko
ajan ympäristökonsultti ottamassa näyt-
teitä ja määrittämässä, mitä kuormia vie-
dään millekin kaatopaikalle. Osa kaivu-
maista jouduttiin kuljettamaan ongelma-
jätelaitokselle. Kaivutöiden aikana ei saa-
nut tupakoida, koska maan alla saattoi olla