66
6/2012
PROJEKTIUUTISET
Ilmalan ratapiha
metaanitaskuja, jotka voivat puhjetessaan
syttyä tuleen, lähiliikennejunien huoltohal-
lin peruskorjauksen ja laajennuksen raken-
nuttajakonsulttina toiminut
Matti Savolai-
nen
Pöyry Finland Oy:ltä kertoo.
Kahden tason rakennuskantaa
–
Ilmalan varikkoalueella on oikeastaan
kahden tason rakennuskantaa. On alku-
vaiheen junien korjaukseen ja vaunujen
huoltoon tarkoitettua rakennuskantaa ja
toisaalta 1990- ja 2000-luvun alun uudet
rakennukset, jotka on tehty aivan erilaisel-
le junakannalle, kertoo kohteen pääsuun-
nittelijana toiminut arkkitehti
Kari Savolai-
nen
Arkkitehtitoimisto Miikkulainen & Sa-
volainen Oy:stä.
Huoltohalleista Pendolino-halli on kool-
taan omaa luokkaansa. Sen pituus on noin
370
metriä, leveys noin 40 metriä ja ko-
myös vanhojen huoltorakennusten perus-
korjausta ja laajentamista. Vuosituhannen
vaihteessa tuli käyttöön matalalattialähiju-
na Sm4.
–
Sm4:n käyttöönotto tarkoitti sitä, et-
tä merkittävä osa tekniikasta siirtyi junan
katolle. Aiemmissa junissa katolla olivat
lähinnä junien virroittimet, jotka ottivat
virran ajolangasta. Osa vanhoista halleis-
ta koki suuren muodonmuutoksen tämän
kalustotyypin käyttöönottovaiheessa, ark-
kitehti Savolainen sanoo.
Uuden Flirt-kaupunkijunan käyttöön-
oton myötä vanha halli peruskorjattiin ja
vanhaa hallia jatkettiin uudisosalla, jotta
uudet kaupunkijunat saatiin mahtumaan
taloudellisesti halliin sisälle. Flirt-junarun-
got ovat 20 metriä pidempiä kuin aiem-
mat Sm4-lähijunat. Laajennettuun halliin
mahtuu kerralla kaksi Flirt-runkoa huollet-
tavaksi. Halli valmistui vuonna 2010. Van-
ha halli toimi vaunujen korjaamona, josta
syystä vaunuille oli rakennettava ensin uu-
det korjaamotilat vaunuhalliin ja liinavaat-
teiden käsittely piti siirtää erilliseen uuteen
liinavaaterakennukseen.
–
Flirt-halli jouduttiin tekemään pahim-
man kaatopaikka-alueen päälle. Mitään
kaasuja ei saanut kulkeutua hallitilaan,
minkä vuoksi alapohjarakenteet ja niiden
liittymät olivat erittäin vaativia. Pohjien pi-
ti olla hyvin tiiviit ja sieltä piti olla hyvät
kaasunpoistojärjestelmät vesikatolle, ra-
kennuttajakonsultti Savolainen sanoo
Flirt-halli toteutettiin samalla rakennus-
tekniikalla kuin aiemmin valmistunut Pen-
dolino-halli. Flirt-hallin pohjarakenteissa ei
kuitenkaan tarvinnut mennä yhtä syvälle
kuin Pendolino-hallissa.
Halliin hankittiin lisäksi 8 paria nosto-
pukkeja, joiden avulla sm4- ja sm5 -junat
voidaan nostaa yhtenä kokonaisuutena
ylös ja vaihtaa telejä.
Uusi sorvihalli rakennettiin samassa ura-
kassa Flirt-hallin kanssa. Sorvihallin keskel-
lä on niin sanottu sorvimonttu, joka perus-
tettiin teräsporapaalujen varaan 25 metrin
syvyyteen saakka. Sorvihalliin tehtiin ensin
pohjalle ulompi vesieristetty laatikkomai-
nen kellarilaatta. Sen sisälle tuli erillinen
sisälaatta. Näin estettiin kaatopaikkakaa-
sujen pääsy rakennuksen sisälle.
–
Uusi sorvihalli oli erittäin merkittä-
vä toiminnallinen parannus. Uudella sor-
villa voidaan sorvata kaksi pyöräkertaa
kerralla ottamatta pyöriä junasta irti. Sor-
vin akseliväliä voidaan muuttaa, joten se
soveltuu kaikelle kalustolle, kertoo VR:n
Helsingin varikon kehityspäällikkö
Au-
konaiskorkeus noin 13 metriä. Maanpin-
nan alapuolella hallissa on työskentelyti-
laa noin kolme metriä ja yläpuolella noin
kymmenen metriä. Pendolino-hallin etelä-
päädyssä sijaitseva pesuhalli jatkaa raken-
nuskompleksia 70 metrillä.
–
Vaativien pohjatöiden jälkeen itse hal-
lin rakennusrungon rakentaminen sujui hy-
vin. Nosturi oli laajan rungon sisällä ja nos-
turia siirrettiin eteenpäin runkotöiden ete-
nemisen mukana, Pendolino-hallin raken-
nuttajakonsulttina toiminut
Heikki Suonie-
mi
Genpro Solutions Oy:stä kertoo.
Heti Pendolino-hallin jälkeen tehtiin pie-
nempi veturien pesuhallirakennus vuon-
na 2008.
Matalalattiajunilla
uudet vaatimukset
Paikallisjunakaluston uusiminen vaati
Sorvihallin uudella sorvilla voidaan sorvata
kaksi pyöräkertaa kerralla ottamatta
pyöriä junasta irti.