64
6/2012
PROJEKTIUUTISET
Ilmalan ratapiha
P
endolino-hallin rakentaminen aloitet-
tiin syksyllä 2006, ja se otettiin täy-
teen käyttöön kesällä 2008. Pendo-
lino-hallissa huolletaan nykyisin myös Ve-
näjän liikenteen Allegro-junat, joita varten
hallin pohjoispään raiteet on varustettu Ve-
näjän virtajärjestelmällä.
Lisäksi lähijunahallia on kunnostettu
ja laajennettu Pääkaupunkiseudun Juna-
kalusto Oy:n omistamien Flirt-lähijunien
huoltoon sopivaksi. Lähijunahallin yhtey-
teen on rakennettu myös uusi tehokas sor-
vihalli. Vetureiden pesua varten varikolle
on rakennettu uusi vetureiden pesuhalli.
Ympäristöluvan tahdissa
–
Pendolino-halli oli ensimmäinen tä-
män mittaluokan hanke kaatopaikka-alu-
eella uuden ympäristölainsäädännön val-
litessa, VR Yhtymä Oy:n tekninen johtaja
Laaja rakennuskannan uudistus
Ilmalassa sijaitsevalla VRY:n Helsingin varikolla on tehty ratapihan perusparannustöiden lisäksi
mittavia rakennuskannan kunnostus- ja laajennustöitä. Esimerkiksi Pendolino-junien
huoltohalli oli vuonna 2007 Suomen toiseksi suurin rakennuskohde.
Markku Pesonen
kertoo.
Pendolino- ja muiden huoltohallien
maa- ja pohjarakentamista ohjasi merkit-
tävästi syyskuussa 2006 annettu ympäris-
tölupapäätös, joka sisältää lukuisia yksi-
tyiskohtaisia lupamääräyksiä.
Allegro-hallissa voidaan huoltaa myös
Pendolinoja. Allegro-kalusto huolletaan
pääosin Ilmalassa.
Venäjälle liikennöivät Allegro-junat saivat
tarpeisiinsa varustetun jatkohallin
Pendolino-hallin pohjoispäähän.