63
PROJEKTIUUTISET 6/2012
Ilmalan ratapiha
kuuluu raiteistoa noin 60 kilometriä ja uusittuja vaihteita sekä opas-
timia yli 200 kappaletta, järjestelmäkaappeja noin 40 kappaletta,
liikenteenohjauspalvelimia kymmenen kappaletta ja liikenteenoh-
jaustyöpisteitä kolme kappaletta ja yksi vanha työpiste koulutuk-
seen. Haastetta lisäsi se, että uudet ja vanhat järjestelmäosat piti
saada toimimaan yhteen. Työmaalla liikkui koko ajan päivittäinen
junaliikennekalusto, minkä vuoksi tehtävien töiden turvallisuudesta
piti huolehtia erityisen tarkasti, sanoo Rautatiejärjestelmät-yksikön
päällikkö
Jari Pylvänäinen
Mipro Oy:stä. Mipro Oy vastasi turva-
laite- ja ohjausjärjestelmän toteutuksesta ja toimivuudesta eli siitä,
miten junia liikutellaan ratapiha-alueella.
Lisäksi asettimiin tehtiin rajapinnat Pasilan ja Käpylän suun-
taan. Oli haastavaa tehdä junanumeroiden siirrot ja vastaavat van-
han järjestelmän päälle. Tässä oli monta projektia päällekkäin, jot-
ka on sovitettu yhteen. Etelä-Suomen kauko-ohjausprojekti liittyi
osittain myös tähän hankkeeseen. Jos junat myöhästyvät Ilmalas-
sa, se vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen, pohtii puolestaan
Jussi Erälahti.
Varikkoalueen junaliikenteen turvallisuus parani huomattavas-
ti, kun asetinlaitteen ohjaamaksi saatiin laajempi alue. Laajennettu
järjestelmä eliminoi inhimilliset virheet, joita aiemmassa järjestel-
mässä saattoi tulla. Käsinkäännettävien vaihteiden muuttaminen
kauko-ohjattaviksi sähkövaihteiksi parantaa junaturvallisuutta sekä
nopeuttaa Ilmalan vaihtotyöliikennettä ja antaa varikolle paremmat
edellytykset suoriutua liikenteenhoidosta, Helsingin varikon kehi-
tyspäällikkö
Aulis Juoperi
VR Yhtymä Oy:stä toteaa.
Työturvallisuuden paraneminen ylikulkusillan myötä ja alueen
aitauksen sekä kulunvalvonnan osalta on merkittävä asia varikolle
ja koko VR-Yhtymän toiminnalle. Ajoneuvoliikenteen turvallisuutta
paransi kulkuteiden asfaltointi sekä ääni- ja valovaroitusjärjestelmän
lisääminen tasoristeyksiin. Nyt saatiin myös riittävä määrä käyttö-
valmiushuoltoraidekapasiteettia, Aulis Juoperi jatkaa.
Pendolino- ja muiden huoltohallien maa- ja pohjarakentamista ohjasi
merkittävästi syyskuussa 2006 annettu ympäristölupapäätös, joka
sisältää lukuisia yksityiskohtaisia lupamääräyksiä.
Pendolino ja Allegro -hallin yhteispituus on noin 440 metriä.
CELER OY - Pomonkatu 2, 50150 Mikkeli -