Page 58 - PU6_11_FI_Grey

Basic HTML Version

58
6/2011 PROJEKTIUUTISET
Kauppakeskus Karisma
Liikkeiden logistiikka ja huolto hoituvat rakennuksen takaa. Py-
säköintirakennus on erikseen rakennuksen etupuolella kahdessa
kerroksessa – pysäköintipaikkoja on 1 500. Sisäänkäyntejä on
useita. Erikoisuus on, että kaunis puusilta tuo Kariston suunnas-
ta rakennukseen kaavan edellyttämän kevyen liikenteen väylän,
jonka ulostulo on kaupungin puolelta pysäköintirakennuksesta.
Kariston uudehkossa kaupunginosassa teemana on puu, ja sii-
tä syystä myös Karismassa, Kariston lähikauppakeskuksessa, on
käytetty paljon puuta niin sisällä kuin ulkona. Jopa pysäköintira-
kennuksen toisen kerroksen valaisinpylväät ovat puuta – samaan
tyyliin kuin muualla Karistossa.
Pääjulkisivu on sinistä muovikennolevyä ja se valaistaan pi-
meällä. Sinisenä hohtava kookas seinä puusäleikköineen näkyy
moottoritielle.
Sisällä yleissävy on hyvin vaalea ja valoisa – kivenomainen lat-
tiakin on vaaleaa kuivapuristelaattaa.
– Väri tulee liikkeistä, niiden mainoksista ja tavaroista, Selja
Peltonen sanoo.
Suunnittelijoiden mukaan jo varhaisessa vaiheessa Karisman
kohderyhmäksi valikoituivat aktiiviset perheet. Heitä varten kaup-
pakeskuksessa on kaksi sisäleikkipaikkaa ja ulkona leikkikenttä.
Lastenhoitohuoneiden lisäksi on harvinaisuutena ”isä-wc”, joka
on suunniteltu isien ja lasten asiointiin.
– Yleisilmeeseen haimme kotoisuutta ja viihtyisyyttä, Selja Pel-
tonen sanoo.
Kaiken kaikkiaan Karisma on silmää miellyttävä viihtymiskei-
das, jonka läpi ei ole tarkoitus juosta, vaan viettää siellä aikaa ja
viihtyä. Lepuuttaa ja tankata voi suuressa määrässä ravintoloi-
ta ja kahviloita, jotka sijaitsevat keskelle sijoittuvan näyttävän ja
korkean aulan ympäristössä. Aulaa esiintymislavoineen voidaan
käyttää erilaisen ohjelmatarjonnan järjestämisessä.
SRV:llä mittava rooli
Kauppakeskuksen historia juontuu aina 1980-luvun loppuun,
jolloin käytiin ensimmäisiä keskusteluja Keskon ja Lahden kau-
pungin välillä Citymarketin rakentamisesta alueelle. Silloin Ka-
Pysäköintirakennuksessa on 1 500 parkkiruutua kahdessa kerroksessa. Ruudut ovat leveät: 270-senttiset.
Karisman kattoparkissa on 15 kappaletta mekaani-
sella rulo-ovella varustettua ostosvaunukatosta. Sig-
ma-katokset on toimittanut Expedit.
Katokset suojaavat ostosvaunuja muun muassa säältä,
linnuilta ja ilkivallalta. Suojaaminen tuo säästöjä, sillä vau-
nujen käyttöikä pitenee sekä pesu- ja korjaustarve vähe-
nee. Asiakastyytyväisyys lisääntyy, kun saatavilla on puh-
taita ja käyttömukavia ostosvaunuja. Kun mekaanisena tai
sähköisenä saatava rulo-ovi on suljettu, katos suojaa vau-
nuja kaikilta neljältä sivulta ylös asti. Katosten muotoilu on
myös osa liikepaikan imagoa.
riston kaupunginosasta ei vielä ollut tietoakaan. Vuonna 2007
neuvottelut ja alustava suunnittelu täsmentyivät: tavoitteeksi tuli
vetovoimainen kauppakeskus.
Varsinainen suunnittelu käynnistyi 2008, esirakennustyöt ton-
tilla alkoivat tammikuussa 2010 ja varsinainen rakentaminen huh-
tikuussa 2010. Aikataulun mukaisesti rakentaminen saatiin pää-
tökseen lokakuussa 2011.
SRV:llä oli hankkeessa poikkeuksellisen mittava rooli.
– Olemme olleet alusta asti mukana kehittämässä koko han-
ketta ja kauppakeskuskonseptia. Rakentamisvaiheessa meillä on