Page 59 - PU6_11_FI_Grey

Basic HTML Version

59
PROJEKTIUUTISET 6/2011
Kauppakeskus Karisma
Pysäköintirakennuksen täyselementtiratkaisun toimitti Parma.
ollut Keskon kanssa kaksi sopimusta: projektinjohtourakkasopi-
mus suunnittelusta, rakentamisesta ja myös urakoitsijoiden hank-
kimisesta sekä toinen sopimus vuokralaisten hankinnasta, projek-
tijohtaja
Kalle Mauriala
SRV Rakennuksesta sanoo.
Kaikki liiketilat oli vuokrattu, kun avajaisia vietettiin – ja harjan-
nostajaisissa huhtikuussa oli vuokrattu jo 95 prosenttia.
– Rakentamista edesauttoi suuresti, kun vuokralaisten tiedot
saatiin hyvissä ajoin suunnitteluun ja toteutukseen. Suunnittelu
hoidettiin työmaalta käsin, samoin vuokralaisten hankinta. Vä-
likäsiä ei ollut, vaan tieto kulki suoraan, projektipäällikkö
Jyrki
Sivén
SRV Rakennuksesta kertoo.
Puolentoista vuoden rakentamisaikataulu näin suuressa hank-
keessa oli hyvin tiukka. Kokonaisuuden hallintaa helpotti raken-
taminen lohkoissa. K-citymarket oli oma lohkonsa, samoin talon
toisessa päässä sijaitseva Robin Hood. Keskiosa, johon sijoittuvat
vaateliikkeet ja ravintolat, oli oma lohkonsa, ja viimeisenä lohko-
na rakennettiin pysäköintirakennus.
Sivénin mukaan asioiden hallintaa helpotti, kun hyvissä ajoin
tiedettiin, millaisia vuokralaisia millekin lohkolle haetaan ja lo-
pulta tulee.
Ruokakeskon rakennuspäällikkö
Kimmo Leivo
kiittää yhteis-
työtä SRV:n kanssa. Hänen mukaansa se sujui hyvin ja raken-
tavassa hengessä. SRV hoiti kaikki tehtävänsä erittäin ammatti-
taitoisesti ja oikealla ajalla. Projektinjohto ja esimerkiksi urakoit-
sijavalinnat onnistuivat hyvin – samoin vuokralaisten hankinta.
– Lisäksi kohde oli kerrankin valmis silloin, kun sen piti olla.
Ylösajoon ja käyttöönottoon oli aikaa.
Kalle Maurialan ja Jyrki Sivénin mukaan luovutusprosessi on
todella tärkeä. 0-virhe-luovutuksia oli luovutuksista puolet. Pie-
net puutteet oli korjattu avajaisiin mennessä, ja talo saatiin luo-
vutetuksi käyttäjille valmiina ja virheettömänä.
– Yhteistyön laajuus tilaajan kanssa oli poikkeuksellisen laaja.
Luottamus mahdollistaa koordinoinnin. Onnistuminen ruokkii on-
nistumista, ja siten saatiin positiivinen kierre hankkeeseen, Kalle
Mauriala sanoo.
Jyrki Sivén puolestaan sanoo, että tilaajan kanssa yhteistyö oli
parasta mahdollista. Päätöksiä saatiin aikaan nopeasti, mikä aut-
toi hankkeen sujuvuutta.
Rakenteet myymälätilojen ehdoilla
Karisman päärakennesuunnittelijana toimi suunnittelupäällikkö
Pertti Juhola
A-Insinöörit Suunnittelusta. Hän kertoo, että erilli-
sestä pysäköintirakennuksesta oli suuri etu varsinaisen kauppa-
keskuksen rakenteiden suunnittelussa.
– Yleensähän pysäköintitilat ovat kellarikerroksessa, ja muun
muassa pysäköintiruutujen mitoitus ohjaa rungon suunnittelua.
Tässä tapauksessa rungon moduulijako oli mahdollista suunni-
tella vain myymälätilojen asettamilla ehdoilla eli tarkoituksen-
mukaisemmalta pohjalta.
Runkorakenteen päälinjat muodostuivat siten, että välipohjien
runkomoduulit ovat 6 m x 12 m ja yläpohjarakenteiden runkomo-
duulit 12 m x 24 m. Tällaiset runkomoduulit sopivat toteutettavik-
si yhtä hyvin sekä betoni- että teräsrakenteisilla runkoratkaisuilla.
– Teräsrunkoratkaisu todettiin tarjouskyselyssä alustavien ra-
kennesuunnitelmien pohjalta edullisemmaksi kuin betonirunko.
Tämän jälkeen teräsrunkovaihtoehdot kilpailutettiin, ja toimitta-
jaksi tuli Peikko Finland, Juhola kertoo.
Yläpohjarakenteeksi valittiin Metsäliitton Puutuoteteollisuuden
markkinoima Kerto-Ripa-elementtijärjestelmä.
Julkisivujen pääasialliset vaipparakenteet ovat Rautaruukin toi-
mittamia SPA-paneeleja (pelti-villa-pelti).
Juholan mukaan kohteen runkojärjestelmässä yhdistettiin me-
nestyksekkäästi teräs-, betoni- ja puurakenteita siten, että niiden
kaikkien hyvät ominaisuudet voitiin hyödyntää.
Kustannustehokkaat
vesikattoratkaisut
teollisuuteen ja
liikerakentamiseen
ammattitaidolla.
Puh. (019) 334 675
alkorPlan
- 15 vuoden materiaalitakuu
- 10 vuoden asennustakuu
– Lopputuloksena nousi kevyt ja taloudellinen runkorakenne,
joka oli nopea ja turvallinen pystyttää viime talven ankarissa sää-
olosuhteissa.
Pysäköintirakennuksen suhteen mietittiin vaihtoehtoina betonin
paikalla valua tai täyselementtiratkaisua. Päädyttiin täyselement-
tiratkaisuun, jonka toimitti Parma. Pysäköintirakennus nousi muu-
tamassa kuukaudessa tänä keväänä ja alkukesästä.
Juhola kertoo, että kauppakeskus Karisma suunniteltiin kaikki-
en suunnittelualojen osalta 3D-tietomalliprojektina. 3D-suunnit-
telu osoitti jälleen kerran toimivuutensa, ja kaikki rakenteet olivat
asennettavissa ongelmitta.
Q