Page 130 - Projektiuutiset 4/2012

Basic HTML Version

130
4/2012 PROJEKTIUUTISET
Cumulus Rautatienkatu
nuslaskentaan kiinni jo ennen vuokraso-
pimuksen tekemistä. Vuokrasopimuksen
liitteitä ja kustannusosuuksia viimeistel-
tiin pitkään käyttäen mallina 2010 valmis-
tunutta Cumulus Hakaniemeä, joka mu-
kautettiin Tampereen kohteeseen, Hyvö-
nen kertoo.
– Hanke oli valmisteltu neuvotteluvai-
heessa niin hyvin, että vuokrasopimusta
kirjoittaessa tiesimme tarkkaan millainen
hotelli on tulossa. Matkan varrella ei tar-
vinnut tehdä kuin muutama Cumuluksen
omaan laatutasoon liittyvä muutos, Salo-
nen jatkaa.
Vakuutusyhtiö korostaa
työmaaturvallisuutta
KVR-urakkamuoto tarkoittaa nopeaa
starttia, jossa rakentaminen ja suunnittelu
etenevät päällekkäin.
– Tärkeää on se, että vastuun kantava
ydinporukka on pieni, tiivis ja pelaa hyvin
yhteen. Kun vuokra- ja urakkasopimukset
ovat yhdenpitävät, lopputulos on taattu ei-
kä epäjatkuvuuskohtia tai sopimusteknisiä
yllätyksiä tule, Salonen kiteyttää.
– Kiinteistön omistajan näkökulmasta
tavoitteena oli rakentaa käyttöiältään kes-
täviä ja toimivia toteutusratkaisuja, joissa
on huomioitu kiinteistön ylläpito ja var-
mistettu energiatehokkuus. Tärkeää on
myös kustannusten ja aikataulun pitämi-
nen. Kaikki tämä saavutettiin, toteaa ra-
kennuttajapäällikkö
Timo Vasa
Fenniasta.
Rakennuttajana Fennia kiinnittää erityistä
huomiota työturvallisuuteen ja TR-mittaus-
tuloksiin. Vasa korostaakin työmaan tapa-
turmattomuuden, tapaturmien ennaltaeh-
käisyn sekä työmaan siisteyden tärkeyttä.
Hotellin kaikissa 180 huoneessa on huo-
nekohtainen ilmastointi ja erillisjäähdy-
tys sekä ajanmukaiset tietoliikenneyhtey-
det. Ilme on raikkaan kodikas, ja lisämuka-
vuutta yöpymiseen saa omien mieltymysten
mukaan valittavana olevista tyynyistä.
Restel Oy kehittää sisustuskonseptiaan
koko ajan. Cumulus Rautatienkatu on mal-
lia 3.0, jossa aikaisempaan malliin verrat-
tuna vaihtui sekä värisävyt että valonlähde,
joka uudessa hotellissa on led. Lattiassa on
Tammi Natur -parketti. Seinät on maalattu,
ja kiintokalusteiden materiaalina on tum-
malla pähkinällä petsattu pyökki.
Koska kyseessä oli tavoitehintainen
KVR-urakka, kaikki yhteistyökumppanit
valittiin yhdessä.
– Yhteistyökumppaneiden tilaajavas-
tuun velvoitteiden täyttyminen on ehdo-
ton edellytys, painottaa Vasa.
Uusi teräsrunko
vanhan rakenteen sisään
Kohteen pääsuunnittelijana toimi
Teuvo
Vastamäki
Arkkitehtitoimisto AR-Vastamä-
ki Oy:stä ja arkkitehtina
Sami Kauhanen
.
– Suurimmat haasteet uuden hotellira-
kennuksen suunnittelulle sekä toteutuk-
selle muodostivat liittyminen olemassa
olevaan Postitalon korttelirakenteeseen.
Hotellin runkomitoitus pohjautuu hotel-
liketjun perushuonemitoitukseen ja antoi
osaltaan suunnittelulle tiettyjä rajoitteita ja
suuntaviivoja. Luonnollisesti suunnittelus-
sa on huomioitu parhaalla mahdollisella
tavalla myös asiakkaiden ja työntekijöiden
turvallisuuteen ja terveyteen liittyvät sei-
kat, Vastamäki kertoo.
Oman haasteensa muodosti vanhan ja
uuden rakennuksen sovittaminen arkkiteh-
tonisesti kestävällä tavalla toisiinsa.
Kahdeksan kerroksisen hotellin kanta-
vana runkona toimiva teräspilari-palkki-
järjestelmä lähtee nousemaan postitalon
kellaritasolta.
Alla on kaksi pysäköintihallia, joiden
korkeus on 15 metriä. Runko on toteutet-
tu teknisesti omana järjestelmänään ja se
on äänieristyksen ja tärinän välttämisek-
si rakenteellisesti ’irti’ vanhoista korttelira-
kenteista.
– Järjestelmän mitoitus on sovitettu
postitalon vanhaan pilarijärjestelmään si-
ten, että on minimoitu olemassa oleville
piha- ja kellaritasojen toiminnoille aiheu-
tuvat haitat. Nämä runkomitoitukseen liit-
tyvät lainalaisuudet ohjasivat osaltaan ra-
kennuksen perusmitoitusta, muutoin uu-
disosan ulkoisen hahmon suunnittelus-
sa on saatu käyttää melko vapaita käsiä,
Vastamäki kertoo.