131
PROJEKTIUUTISET 4/2012
Cumulus Rautatienkatu
Hotellin toisessa kerroksessa on saunati-
lat naisille ja miehille. Kerralla kylpemään
mahtuu puolelleen noin kymmenen henkeä.
Kuntosali sijaitsee pohjakerroksessa. Sini-
nen tehosteväri kulkee läpi hotellin sisus-
tuksen. Saunojen yhteydessä on kolme
suihkua.
Kantavuuden ja
konekoon yhteen sovittelua
Rakennesuunnittelusta vastasivat Suun-
nittelu Teräsmaa Oy:n
Pekka Teräsmaa
ja
Ossi Valkama
.
– Poikkeuksellisen kohteesta teki se, että
operoitiin vanhassa rakennuksessa, vaikka
kyseessä onkin uudiskohde. Perustukset ja
runko piti saada mahtumaan rakennuksen
sisään. Vanhat rakenteet säilyivät kantoky-
kyisinä, ja uusi paalutus tehtiin yläpuolelta
teräsbetonikannen päältä. Vanhat raken-
teet kierrettiin uusilla RD 400 -pyöröteräs-
paaluilla sekä RD 200 -paaluilla, Pekka Te-
räsmaa kertoo.
Teräsrungon suunnitteli SS-Teracon Oy,
pohjarakennesuunnittelusta vastasi A-Insi-
nöörit Oy. Teräsrunko pitää sisällään liitto-
pilarit, WQ-palkit, jäykistävät pystyristikot
sekä täydentävät teräsrakenteet ja painaa
246 tonnia.
Teräsmaan mukaan paalutusta määritteli
kantavuuslaskelmien ohella osittain myös
paikat, mihin koneet pystyttiin sijoitta-
maan turvallisesti.
– Käytännön ongelma oli saada van-
hat rakenteet kestämään työkoneet ja saa-
maan torninosturi mahtumaan vanhan ja
uuden rakennuksen väliin. Suunniteltua
600 RD -paalukokoa jouduttiin pienentä-
mään, koska yläkansi ei kestänyt isompaa
paalukonetta, Teräsmaa kertoo.
– Alla oleva kallio on lustoinen, joten run-
gon jäykistys jouduttiin hoitamaan ankku-
roimalla paalut vaijereilla syvälle kallioon.
Vetokokeet ja uudelleenporaukset piti so-
vittaa muutoinkin tiukkaan aikatauluun,
Ossi Valkama ja Pekka Teräsmaa kertovat.
Runkosyvyyttä pystyttiin jonkin verran
muokkaamaan, mutta radan suuntaisen
osan kohdalla liikkumavara oli minimis-
sä. Paalujen mitoitusperusteissa huomi-
oitiin myös saattoliikenne eli linja-autojen
mahtuminen kiertämään hotellirakennuk-
sen ympäri.
Julkisivun päämateriaalina on käytetty
perusmassan osalta Fundermaxin julkisivu-
levyjä sekä pääsisäänkäynnin vertikaalissa
osuudessa taustamaalattua julkisivulasia.
– Pääsisäänkäynnin kohdalla oleva lasi-
pintainen pystysuuntainen rakennusmassa
toimii vanhan rakennusmassan ja uuden
hotellin perusmassan välisenä ’nivelenä’.
Pystyosuuden lasipinta on jaettu pienem-
piin osiin teräsprofiileilla, jolloin on saatu
muodostettua eräänlainen muistuma pos-
titalon olemassa olevaan julkisivusommit-
teluun. Hotellin perusmassa liittyy kysei-
sen ’nivelen’ välityksellä osaksi kortteliko-
konaisuutta. Perusmassa lähestyy värityk-
seltään postitalon vanhaa olemassa olevaa
ilmettä, kuitenkaan liiemmin imitoimatta
sitä, Vastamäki määrittelee.
Hotellihuonemitoitus on osaltaan muo-
dostanut haasteen julkisivujen aukotusten
suhteen.
– Junaradan puoleisen julkisivun som-
mittelulla on kuitenkin onnistuttu luo-
maan rakennukselle dynaamista ilmettä
radan suuntaan. Samalla käytimme Nor-
mek Oy:n joustavan ulkoseinäjärjestel-
män mukanaan tuomat mahdollisuudet
hyödyksemme, Vastamäki kertoo.
Mallihuone ratkaisi valaistustavan
Lämminhenkinen sinisen ja ruskean sä-
vyin sisustettu lobby-henkinen vastaanot-
toaulan takaseinän sininen graafinen kuk-
kakuvio tuo etäisesti mieleen Marimekon
Unikon, tuon maailmankuulun Suomi-ku-
van sanansaattajan. Tunnelma sopii hyvin
yhteen vaaleaa puuta imitoivien sisustus-