119
PROJEKTIUUTISET 3/2013
Kehärata Aviapolis
Kantavat teräsbetonirakenteet sovite­
taan olemassa olevan kallion muodon
mukaisesti. Tämä tietenkin asettaa aika­
taulupaineita suunnittelun loppuvaihee­
seen, koska urakoitsija tarvitsee lopulli­
set suunnitelmat pikaisesti.
Kehäradan suunnittelu pitää sisällään
myös simulointeja, joissa on testattu
pakkasrasitukset ja tunneleissa juna­
liikenteessä syntyvät imu­ ja paine­
kuormitukset. Tämä suoritettiin Pöyryn
Sveitsin yksikössä. Aviapoliksen teräs­
betonirakenteet suunnitteli Pöyrylle ali­
hankintana Pontek Oy.
Upeat sileät ja punaiset
teräsbetonit
Tulimme mukaan prosessiin, kun rata­
suunnitelma oli valmis. Tällöin alkoi
toteutussuunnittelun vaihe. Tämä sisälsi
urakkalaskenta­ ja toteutussuunnitelmi­
en laatimisen, kertoo vastaava rakenne­
suunnittelija
Jouni
Rissanen
Insinööri­
toimisto Pontek Oy:stä.
Asema on laaja kokonaisuus. Asemahal­
liin pääsee maan päältä sekä Mekaanikon­
tien että Tietotien sisäänkäynnin kautta. Tä­
män lisäksi pystysuuntaisia yhteyksiä ovat
tekniset kuilut, Aviapoliksen kuilut 1 ja 2.
Asemahallissa valurakenteita on pal­
jon. Asemalaiturin alla ja raiteiden välissä
on tekninen käytävä ja tilat. Niiden sivu­
seinien valut on suoritettu kallioseinämiä
vasten ja ne ovat perinteistä teräsbetoni­
rakennetta, joka on ankkuroitu lujasti
kalliopohjaan ja ­seinään kiinni. Melkein
kaikki rakenteet ovat paikalla valettu­
ja, mutta kokonaisuuteen kuuluu myös
elementtiasennuksia. Laiturikansi, joka
toimii samalla teknisen tason kattona ja
asemahallin reunoilla sijaitsevat sokkeli­
rakenteet ovat valurakenteiset, mutta laitu­
rikannen reuna on elementtirakenteinen,
Jouni Rissanen kertoo.
Aviapoliksen kallioluola­aseman teräsbe­
tonirakenteiden kruunu on hallin molem­
missa päissä olevat upeat värilliset liuku­
porrashuoneiden teräsbetonirakenteet.
Liukuporrashuoneen valaminen on ta­
pahtunut itsetiivistyvää betonia käyttäen.
Suunnittelun suhteen määrääviä asioita
ovat olleet laatuohjeistukset. Itsetiivistyvä
betoni sinänsä ei kantavuuksien ja lujuuk­
sien suunnittelun suhteen poikkea tavan­
omaisesta tärytettävästä betonimassasta
valettavissa rakenteissa.
Itsetiivistyvää betonia on tässä tapa­
uksessa käytetty määrätynlaisen arkki­
tehtonisen ilmeen aikaansaamiseksi.
Toisin sanoen betoni asettuu tasaisena
pintana muottia vasten ja riski erilaisten
pienten koloumien ja harvavalujen syn­
tymiselle on minimaalinen. Liukuporras­
huoneen teräsbetoniset seinät tukeutuvat
Elämäsi uudistaja vie huomiseen.
srv.fi
1306_
SRV_Projektiuutiset_210x99.indd 1
27.5.2013 8.39
Mielenkiintoisin suunnittelukohde on ollut
radan ylittävän välitason sillan, liukuporraskui-
lun ja hissikuilun rakenteellinen kokonaisuus.
kallioon laiturikannen rakenteiden ja tek­
nisen tason seinien välityksellä. Vastaavas­
ti luolan kattoon on valettu teräsbetoninen
ja kiveen kiinni ankkuroitu kranssi. Seini­
en ja kattorakenteen välille rakennetaan
myöhemmin lasiseinä. Muottiteknisesti
tämä on ollut varsin vaativa työvaihe,
Jouni Rissanen toteaa.
Kenties mielenkiintoisin suunnittelu­
kohde on ollut radan ylittävän välitason
sillan, liukuporraskuilun ja hissikuilun ra­
kenteellinen kokonaisuus.
Radan ylittävän sillan toinen pää tu­
keutuu kallioon ja toinen pää liukuporras­
huoneen kaarevan palkkiin, joka taas
toisesta päästään tukeutuu hissikuiluun ja
toisesta päästä laituritason ja teknisen ta­
son rakenteisiin, summaa Jouni Rissanen
insinööritoimisto Pontek Oy:stä.