119
PROJEKTIUUTISET 3/2013
Kehärata Aviapolis
Kantavat teräsbetonirakenteet sovite
taan olemassa olevan kallion muodon
mukaisesti. Tämä tietenkin asettaa aika
taulupaineita suunnittelun loppuvaihee
seen, koska urakoitsija tarvitsee lopulli
set suunnitelmat pikaisesti.
Kehäradan suunnittelu pitää sisällään
myös simulointeja, joissa on testattu
pakkasrasitukset ja tunneleissa juna
liikenteessä syntyvät imu ja paine
kuormitukset. Tämä suoritettiin Pöyryn
Sveitsin yksikössä. Aviapoliksen teräs
betonirakenteet suunnitteli Pöyrylle ali
hankintana Pontek Oy.
Upeat sileät ja punaiset
teräsbetonit
–
Tulimme mukaan prosessiin, kun rata
suunnitelma oli valmis. Tällöin alkoi
toteutussuunnittelun vaihe. Tämä sisälsi
urakkalaskenta ja toteutussuunnitelmi
en laatimisen, kertoo vastaava rakenne
suunnittelija
Jouni
Rissanen
Insinööri
toimisto Pontek Oy:stä.
Asema on laaja kokonaisuus. Asemahal
liin pääsee maan päältä sekä Mekaanikon
tien että Tietotien sisäänkäynnin kautta. Tä
män lisäksi pystysuuntaisia yhteyksiä ovat
tekniset kuilut, Aviapoliksen kuilut 1 ja 2.
–
Asemahallissa valurakenteita on pal
jon. Asemalaiturin alla ja raiteiden välissä
on tekninen käytävä ja tilat. Niiden sivu
seinien valut on suoritettu kallioseinämiä
vasten ja ne ovat perinteistä teräsbetoni
rakennetta, joka on ankkuroitu lujasti
kalliopohjaan ja seinään kiinni. Melkein
kaikki rakenteet ovat paikalla valettu
ja, mutta kokonaisuuteen kuuluu myös
elementtiasennuksia. Laiturikansi, joka
toimii samalla teknisen tason kattona ja
asemahallin reunoilla sijaitsevat sokkeli
rakenteet ovat valurakenteiset, mutta laitu
rikannen reuna on elementtirakenteinen,
Jouni Rissanen kertoo.
Aviapoliksen kallioluolaaseman teräsbe
tonirakenteiden kruunu on hallin molem
missa päissä olevat upeat värilliset liuku
porrashuoneiden teräsbetonirakenteet.
Liukuporrashuoneen valaminen on ta
pahtunut itsetiivistyvää betonia käyttäen.
Suunnittelun suhteen määrääviä asioita
ovat olleet laatuohjeistukset. Itsetiivistyvä
betoni sinänsä ei kantavuuksien ja lujuuk
sien suunnittelun suhteen poikkea tavan
omaisesta tärytettävästä betonimassasta
valettavissa rakenteissa.
–
Itsetiivistyvää betonia on tässä tapa
uksessa käytetty määrätynlaisen arkki
tehtonisen ilmeen aikaansaamiseksi.
Toisin sanoen betoni asettuu tasaisena
pintana muottia vasten ja riski erilaisten
pienten koloumien ja harvavalujen syn
tymiselle on minimaalinen. Liukuporras
huoneen teräsbetoniset seinät tukeutuvat
Elämäsi uudistaja vie huomiseen.
srv.fi
1306_
SRV_Projektiuutiset_210x99.indd 1
27.5.2013 8.39
Mielenkiintoisin suunnittelukohde on ollut
radan ylittävän välitason sillan, liukuporraskui-
lun ja hissikuilun rakenteellinen kokonaisuus.
kallioon laiturikannen rakenteiden ja tek
nisen tason seinien välityksellä. Vastaavas
ti luolan kattoon on valettu teräsbetoninen
ja kiveen kiinni ankkuroitu kranssi. Seini
en ja kattorakenteen välille rakennetaan
myöhemmin lasiseinä. Muottiteknisesti
tämä on ollut varsin vaativa työvaihe,
Jouni Rissanen toteaa.
Kenties mielenkiintoisin suunnittelu
kohde on ollut radan ylittävän välitason
sillan, liukuporraskuilun ja hissikuilun ra
kenteellinen kokonaisuus.
–
Radan ylittävän sillan toinen pää tu
keutuu kallioon ja toinen pää liukuporras
huoneen kaarevan palkkiin, joka taas
toisesta päästään tukeutuu hissikuiluun ja
toisesta päästä laituritason ja teknisen ta
son rakenteisiin, summaa Jouni Rissanen
insinööritoimisto Pontek Oy:stä.