120
3/2013
PROJEKTIUUTISET
Kehärata Aviapolis
PES-Arkkitehdit Oy
Ison-Antintie 8, 00930 Helsinki
puh. 09-3417 340,
Kiinteistöjen ja infran
suunnittelu, konsultointi
ja projektinjohto
Arkkitehti-
suunnittelu
Pää-, kallio-
rakennus-, geo- ja
ratasuunnittelu
LVISA- ja tele-
suunnittelu
Rakenne-
suunnittelu
Kaiken ympärillä on muotti
Kallioluolien sisustusrakentamisessa on
otettava huomioon monia seikkoja, jotka
maanpäällisessä rakentamisessa eivät ai
heuta toimenpiteitä sen paremmin suun
nittelun tai rakentamisen suhteen.
–
Kallioluolissa tehtävä muottiraken
taminen pitää sisällään paljon paikalla
rakentamista, mutta suuremmat raken
teet pyritään valamaan kasettimuottien
tai suurempien muottien sisään. Kallio
luolissa tapahtuva muottirakentaminen
on maan päällä tehtävään muottiraken
tamiseen verrattuna vaativampaa niiltä
osin, kun muotti rakennetaan suoraan
kallioprofiiliin kiinni. Kallioluolien sisus
tusrakentajat, työnjohtajat timpureita ja
raudoittajia myöten ovatkin erikoistyönte
kijöitä, alansa huippuammattilaisia, toteaa
pääsuunnittelija
Antti
Repo
Peri Suomi
Oystä.
Yksi tunneliaseman rakentamisen
erikoistyö on ollut mainitun itsetiivistyvän
betonivalun muottien suunnittelu, jonka
on tehnyt Peri Suomi Oy yhteistyössä PES
arkkitehtien ja YIT:n vastaavan mestarin
Jukka Männikön kanssa.
–
Kyllä, tehtävä oli erityislaatuinen,
koska muottien kiristyspulttien jako piti
suorittaa arkkitehdin määrittelemän jaon
mukaan. Toinen seikka muottien rakentei
siin liittyen oli se, että korkeimmat yhtä
mittaiset valut ovat olleet runsaat 11 met
riä korkeita. Maallikko ei kenties asiaan
kiinnitä huomiota, mutta kyse on melkoi
sesta hydrostaattisesta valupaineesta, joka
kasvaa muotin yläpäästä sen alapäähän.
Betoni on vetistä massaa ja toimii kuten
vesi patoaltaassa, mutta on huomattavasti
raskaampaa. Siksi kiven ja muotin liitty
mäsaumojen on oltava ehdottoman tiiviit.
Muotin kestävyys ja sen tiiviys ovat olleet
kriittisiä tekijöitä, kertoo Antti Repo.
Yleisön silmiltä piilossa on
mestarin käden jälki
Vastaavan mestarin Jukka Männikön ja
suunnitelmat tuottaneiden konsulttien sekä
projektin johdosta vastanneiden ammatti
laisten työn jäljestä näkyviin jää vain pin
toja, kun asema otetaan käyttöön. Heidän
työnsä on kuitenkin se, joka takaa turvalli
suuden niin junien liikennöidessä kuin ih
misten odotellessa laitureilla tai matkatessa
liukuportaita ylös maan pinnalle.
Mahtaako kadunmies ymmärtää sitä,
miten kovaa ja vaativaa työtä on raken
taa loivasti nousevan kallio kuilun kallio
pohjaa vasten tiiviitä muotteja, joihin vale
taan erikoishissien ratojen perusta!