120
3/2013
PROJEKTIUUTISET
Kehärata Aviapolis
PES-Arkkitehdit Oy
Ison-Antintie 8, 00930 Helsinki
puh. 09-3417 340,
Kiinteistöjen ja infran
suunnittelu, konsultointi
ja projektinjohto
Arkkitehti-
suunnittelu
Pää-, kallio-
rakennus-, geo- ja
ratasuunnittelu
LVISA- ja tele-
suunnittelu
Rakenne-
suunnittelu
Kaiken ympärillä on muotti
Kallioluolien sisustusrakentamisessa on
otettava huomioon monia seikkoja, jotka
maanpäällisessä rakentamisessa eivät ai­
heuta toimenpiteitä sen paremmin suun­
nittelun tai rakentamisen suhteen.
Kallioluolissa tehtävä muottiraken­
taminen pitää sisällään paljon paikalla
rakentamista, mutta suuremmat raken­
teet pyritään valamaan kasettimuottien
tai suurempien muottien sisään. Kallio­
luolissa tapahtuva muottirakentaminen
on maan päällä tehtävään muottiraken­
tamiseen verrattuna vaativampaa niiltä
osin, kun muotti rakennetaan suoraan
kallioprofiiliin kiinni. Kallioluolien sisus­
tusrakentajat, työnjohtajat timpureita ja
raudoittajia myöten ovatkin erikoistyönte­
kijöitä, alansa huippuammattilaisia, toteaa
pääsuunnittelija
Antti
Repo
Peri Suomi
Oystä.
Yksi tunneliaseman rakentamisen
erikoistyö on ollut mainitun itsetiivistyvän
betonivalun muottien suunnittelu, jonka
on tehnyt Peri Suomi Oy yhteistyössä PES­
arkkitehtien ja YIT:n vastaavan mestarin
Jukka Männikön kanssa.
Kyllä, tehtävä oli erityislaatuinen,
koska muottien kiristyspulttien jako piti
suorittaa arkkitehdin määrittelemän jaon
mukaan. Toinen seikka muottien rakentei­
siin liittyen oli se, että korkeimmat yhtä­
mittaiset valut ovat olleet runsaat 11 met­
riä korkeita. Maallikko ei kenties asiaan
kiinnitä huomiota, mutta kyse on melkoi­
sesta hydrostaattisesta valupaineesta, joka
kasvaa muotin yläpäästä sen alapäähän.
Betoni on vetistä massaa ja toimii kuten
vesi patoaltaassa, mutta on huomattavasti
raskaampaa. Siksi kiven ja muotin liitty­
mäsaumojen on oltava ehdottoman tiiviit.
Muotin kestävyys ja sen tiiviys ovat olleet
kriittisiä tekijöitä, kertoo Antti Repo.
Yleisön silmiltä piilossa on
mestarin käden jälki
Vastaavan mestarin Jukka Männikön ja
suunnitelmat tuottaneiden konsulttien sekä
projektin johdosta vastanneiden ammatti­
laisten työn jäljestä näkyviin jää vain pin­
toja, kun asema otetaan käyttöön. Heidän
työnsä on kuitenkin se, joka takaa turvalli­
suuden niin junien liikennöidessä kuin ih­
misten odotellessa laitureilla tai matkatessa
liukuportaita ylös maan pinnalle.
Mahtaako kadunmies ymmärtää sitä,
miten kovaa ja vaativaa työtä on raken­
taa loivasti nousevan kallio kuilun kallio­
pohjaa vasten tiiviitä muotteja, joihin vale­
taan erikoishissien ratojen perusta!