118
3/2013
PROJEKTIUUTISET
Kehärata Aviapolis
suunnitelmat muutettiin elementeillä to­
teutettavaksi. Kuilut sisältävät hätäpoistu­
mistiet. Kuilujen kohdilla ovat myös järeät
savusulkuseinät, jotka rajoittavat savun
leviämistä kuiluun tai maan pinnan raken­
nukseen sekä mahdollistavat yleisön tur­
vallisen poistumisen hätätilanteessa niin
asemahallista kuin ratatunneleistakin.
Suunnittelijan maailmasta
Kehäradan tunneliosuuden pääsuunnit­
telija
Magnus
Långstedt
kertoo, että
hänen tehtävänsä poikkeaa paljon maan­
päällisen talonrakentamisen pääsuunnitte­
lijatehtävistä. Rakentaminen kallioluolassa
tapahtuu erilaisissa puitteissa.
Me itse asiassa tuotamme suunnitel­
mat kahdessa vaiheessa. Ensin suunnit­
telemme rakenteet teoreettisten mittojen
mukaan, eli sen mukaan miten luola
on louhintasuunnitelmissa mitoitettu ja
sen jälkeen suunnittelua jatketaan mit­
taamalla valmiiksi louhittu kallioluola.
Kun rakennetaan kiviseinää vasten, vaatii
työ timpureilta ja muotintekijöiltä vankkaa
ammattitaitoa.
Teknisen tilan betonivalu tehtiin kalliopohjaa
vasten.