118
3/2013
PROJEKTIUUTISET
Kehärata Aviapolis
suunnitelmat muutettiin elementeillä to
teutettavaksi. Kuilut sisältävät hätäpoistu
mistiet. Kuilujen kohdilla ovat myös järeät
savusulkuseinät, jotka rajoittavat savun
leviämistä kuiluun tai maan pinnan raken
nukseen sekä mahdollistavat yleisön tur
vallisen poistumisen hätätilanteessa niin
asemahallista kuin ratatunneleistakin.
Suunnittelijan maailmasta
Kehäradan tunneliosuuden pääsuunnit
telija
Magnus
Långstedt
kertoo, että
hänen tehtävänsä poikkeaa paljon maan
päällisen talonrakentamisen pääsuunnitte
lijatehtävistä. Rakentaminen kallioluolassa
tapahtuu erilaisissa puitteissa.
–
Me itse asiassa tuotamme suunnitel
mat kahdessa vaiheessa. Ensin suunnit
telemme rakenteet teoreettisten mittojen
mukaan, eli sen mukaan miten luola
on louhintasuunnitelmissa mitoitettu ja
sen jälkeen suunnittelua jatketaan mit
taamalla valmiiksi louhittu kallioluola.
Kun rakennetaan kiviseinää vasten, vaatii
työ timpureilta ja muotintekijöiltä vankkaa
ammattitaitoa.
Teknisen tilan betonivalu tehtiin kalliopohjaa
vasten.