117
PROJEKTIUUTISET 3/2013
Kehärata Aviapolis
P
rojektinjohtaminen on ollut Ahma
insinöörit Oy:llä, tunneliosuuden
suunnittelijana puolestaan on ollut
Pöyry ja avorataosuuden suunnittelusta on
vastannut Pöyry yhdessä WSP Finlandin
kanssa. Yhden mittavimmista silloista
suunnitteli Ramboll.
Aviapoliksen tunneliaseman arkki
tehtuurista vastasi PESarkkitehdit ja
tunneliaseman louhinnasta YIT:n kallio
rakentamisen yksikkö. Meneillään ole
van tunneliaseman sisustusrakentami
sen toteuttaa YIT:ltä kolme yksikköä: YIT
Toimitilarakentaminen, YIT Infrapalvelut
rakennusteknisten töiden yksikkö ja YIT
Infrapalvelut maa ja vesirakentamisyksik
kö. Urakka on YIT Toimitilat yksikön vas
tuulla.
–
Urakka on monella tavalla yksilö to
teuttamiemme hankkeiden joukossa. En
siksikin tämä on ensimmäinen kerta, mis
sä yhtiön eri yksiköt toimivat hankkeessa
tämän kaavan mukaan ja toisekseen koh
de on ensimmäinen maan alle louhittuun
tilaan rakennettu rautatieliikenteen asema
Suomessa, toteaa paikallavalutöiden vas
taava mestari
Jukka Männikkö
.
Teräsbetonirakenteista Jukka Männikkö
nostaa esiin liukuporrashuoneiden valu
työn.
–
Mittavat liukuporrashuoneiden seinät
on toteutettu PESarkkitehtien suunni
telmien mukaan ja käyttämämme valu
menetelmä sisältää paljon uutta. Valu
muottien sisäpintana on UPM Kymmenen
valmistama MDOpinnoitettu valuva
neri, jonka pinta toimii eri tavalla kuin
vesivanerin pinta. Sen pinta on hieman
huokoinen ja tämä edesauttaa sileän,
mattahimmeän pinnan synnyssä. Myös
muottien sidepulttijärjestelmän layout
on arkkitehdin tarkasti mitoittama. Tämä
on tehnyt muottiteknisestä toteutuksesta
erityislaatuisen. Tällaista ei ole Suomessa
aikaisemmin tehty, Männikkö toteaa.
Asemahallin päissä olevat kuilut AK1
ja AK2 piti alun perin rakentaa paikal
la valaen, mutta aikataulullisista syistä
Teräbetonirakenteet muodostavat johdon-
mukaisia kokonaisuuksia.
Liikennöinti Kehäradalla käynnistyy kesällä 2015. Radan
pituus on 18 km, josta tunnelia 8 km. Radalle tulee ensim-
mäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Kivistö, Aviapolis,
Lentoasema, Leinelä ja Vehkala. Parhaillaan ollaan rakenta-
massa asemavarauksia Viinikkalaan ja Ruskeasantaan.
LIIKENNEVIRASTO