Triplan noin 50 000 neliömetrin Workery-kokonaisuus muodostuu Pasilan aseman molemmin puolin sijaitsevista kahdesta Workery East -rakennuksesta sekä Original Sokos Hotel Triplan pohjoispuolella kauppakeskuksen päällä sijaitsevasta Workery West -toimistorakennuksesta (oik.).

Triplan Workery-toimistoilla loistava sijainti ja kokonaispaketti

Mall of Triplan ja Pasilan aseman päällä sijaitsevat toimistotornit Workery West ja Workery East ovat saaneet hyvän vastaanoton toimistovuokralaisilta, joille on tarjolla poikkeuksellisen laajat palvelut saman katon alla Triplan hybridikokonaisuudessa. YIT:n kehittämät ja toteuttamat rakennukset valmistuvat jopa puolitoista vuotta aikaisemmin kuin alkuvaiheessa suunniteltiin.

Triplan noin 50 000 neliömetrin Workery-kokonaisuus muodostuu Pasilan aseman molemmin puolin sijaitsevista kahdesta Workery East -rakennuksesta sekä Original Sokos Hotel Triplan pohjoispuolella kauppakeskuksen päällä sijaitsevasta Workery West -toimistorakennuksesta (oik.).

Pasilan Triplan noin 50 000 neliömetrin Workery-kokonaisuus muodostuu Pasilan aseman molemmin puolin sijaitsevista kahdesta Workery East -rakennuksesta sekä Original Sokos Hotel Triplan pohjoispuolella kauppakeskuksen päällä sijaitsevasta Workery West -toimistorakennuksesta. Toimistoissa tulee työskentelemään kaikkiaan noin 5000 henkeä.

Noin 28 000 neliömetrin laajuinen Workery East on rakennettu isojen käyttäjien pääkonttorikohteeksi. Pääosan Workery Eastin tiloista ottaa Telian uusi pääkonttori. Eastiin tulee myös WSP Finlandin pääkonttori, jolle tulee kolme kerrosta länsipuolen tornista.

Noin 28 000 neliön laajuinen Workery East on rakennettu isojen käyttäjien pääkonttorikohteeksi. East on kaksi rakennusta, joiden keskellä on juna-asema.

Workery Westissä on vuokrattavaa tilaa noin 22 000 neliötä. Kerrokset on mahdollista jakaa kahdeksalle eri käyttäjälle, ja yhdellä käyttäjällä voi olla tiloja myös useammassa kerroksessa.

– Peruslaatutasoltaan rakennukset ovat kuitenkin samankaltaisia tuotteita keskenään, YIT:n suunnittelun ja rakennuttamisen johtaja Jarkko Pakkala kertoo.

Joulukuussa 2018 YIT myi kehittämänsä ja rakennuttamansa Triplan Workery-toimistot yhtenä kokonaisuutena saksalaiselle kiinteistösijoitusyhtiö Commerz Realille.

Pääosan Workery Eastin tiloista ottaa Telian uusi pääkonttori. Eastiin tulee myös WSP Finlandin pääkonttori, jolle tulee kolme kerrosta.

Huolellinen konseptointi

Workery Westin lähtökohtana oli business park -tyyppinen useamman käyttäjän joustava toimistotalo, jonka kerrokset voidaan jakaa usealle vuokralaiselle. Myös Westiin tulee pääkonttoreita kuten HOK Elanto, St1 ja Otavamedia, joilla on käytössään yksi tai useampia kerroksia. Rakennukseen tulee myös puolentoista kerroksen laajuinen toimistohotelli Regus Spaces.

Markkinointivaiheessa mukaan pyydettiin Suunnittelutoimisto Amerikka, joka oli ollut kehittämässä Triplan kaupallista konseptia jo ennen Workeryitä.

– Aikaisemmin kauppakeskussijainti oli nähty rajoitteena: eihän kukaan halua toimistoaan kauppakeskukseen. Me lähdimme suunnitteluryhmän kanssa liikkeelle juuri tämän palvelukonseptin kautta. Tripla on toiminnallinen kokonaisuus, jonka ympärille pystyy rakentumaan asioita. Meillä on jo valmiiksi kauppakeskus ja hotelli olemassa, joten lähdimme rakentamaan kohteen vahvuuksia sitä kautta, toimitusjohtaja Sami Maukonen Suunnittelutoimisto Amerikka Oy:stä kertoo.

Workery-rakennukset ovat tiukasti kiinni ympäröivässä kaupunkirakenteessa ja erinomaisten liikenneyhteyksien risteyskohdassa.

Tripla-kokonaisuuden palvelujen sitominen yhteen toimistojen kanssa laajentaa Workeryn toimistokonseptin irti pelkästä toimiston omasta pinta-alasta.

– Workeryn ainutlaatuisuus on siinä, että se laajenee toimiston sisältä ympäröivään kaupunkirakenteeseen eri tavalla kuin aiemmin on tapahtunut. Tämä on minusta Workeryn suurin oivallus, joka vaikuttaa itsestäänselvältä, vaikka ei ole itsestään selvä. Asia oivallettiin vasta yhteistyötyöryhmässämme, kun mietimme, mitä tämä ympäristö tarjoaa toimistoille, Maukonen kertoo.

– Toinen asia, minkä heti tunnistimme, oli Triplan sijainti loistavien liikenneyhteyksien varrella verrattuna vaikkapa Kehän alueen toimistoihin, Maukonen jatkaa.

Kiinteistökehitysala menee Maukosen mukaan sisällöntuotannon suuntaan todella voimakkaasti.

– Kaikki menestyvät konseptit ovat tavalla tai toisella sellaisia, että niihin liittyy sisällöntuotanto jollakin tavalla. Kehittäminen ei ole pelkkää fyysistä rakentamista. Kauppakeskuksista alkaa olla selkeätä ylitarjontaa pääkaupunkiseudulla, ja kaikki kohteet, jotka on tehty ilman huolellista konseptointia tulevat saamaan siipeensä, Maukonen ennustaa.

Kaikki Telian käytössä olevat kerrokset Workery Eastissa on yhdistetty sisäisillä avoportailla.

Erilliset toteutusorganisaatiot

Workery East ja West kuuluivat Triplan jättihankkeen eri rakennuslohkoihin, joten niillä oli kummallakin pitkälti erilliset suunnittelu- ja toteutusorganisaatiot, jotka toimivat kuitenkin vuonna 2013 valmistuneen kokonaissuunnitelman pohjalta.

Jättiläishankkeen koordinointi ei ollut helppoa, varsinkin kun eri suunnittelijoilla oli käytössään eri suunnitteluohjelmistot. Niiden välistä rajapintaa jouduttiin läpikäymään.

– Suunnittelijat työskentelivät omissa malleissaan, joista tietoja vietiin yhdistelmämalliin, jossa vertailut tehtiin. Yhdistelmämalliin vieminen piti tehdä aina erikseen, mikä hidasti työtä. Koneissa ei muutenkaan ollut vielä riittävästi tehoa reaaliaikaiseen toteutukseen. Ehkä 5G tuo lisää tehoja, Workery Eastin projektipäällikkö Kimmo Assmuth YIT:ltä sanoo.

Toinen keskeinen haaste laajuuden lisäksi oli logistiikka toiminnassa olevan juna-aseman päällä.

– Paljon olemme joutuneet keskustelemaan ja miettimään asioita rataturvallisuuden kautta. Lisäksi tällaisessa hybridihankkeessa on ollut paljon erilaisia sidosryhmiä, mikä on tuonut omat haasteensa, Assmuth sanoo.

Workery Eastin toimistorungon kantavat rakenteet eli pilarit sekä hissi- ja porraskuilut sijoittuvat osittain tyhjän päälle, ja tämän vuoksi toimistojen rungolle piti suunnitella massiiviset kuormansiirtorakenteet juna ratojen yläpuolelle asemahallikerroksen kattoon.

Erittäin vaativat kuormansiirtorakenteet

Workery East sijoittuu junaradan päälle, mikä teki siitä rakenteellisesti erityisen haastavan kohteen. Toimistorungon kantavat rakenteet eli pilarit sekä hissi- ja porraskuilut sijoittuvat osittain tyhjän päälle, ja tämän vuoksi toimistojen rungolle piti suunnitella massiiviset kuormansiirtorakenteet juna ratojen yläpuolelle asemahallikerroksen kattoon, joilla massat saatiin siirrettyä muun muassa uuden lisäraiteen ohi länsipuolen perustuksille.

– Kaikki aseman länsi- ja itäsivun korkeiden osien alla laituritasolla ja sen alapuolella olevat vanhat pilarit oli mantteloitava ja perustuksia vahvistettava huomattavasti lisääntyneiden kuormitusten vuoksi. Asemahallin tasolle asti on pääosin paikallavaletut kuilurakenteet ja siitä ylöspäin runko on elementtirakenteinen ontelolaattaväli pohjilla, Eastin rakennesuunnittelun projekti päällikkö Anne Lindblad Swecosta kertoo.

– Workery Westin tornien alla on kehäjäykisteinen kauppakeskuksen runko, joka jatkui neljän kerroksen korkuisena. Torneja varten tehtiin suuri jännitetty siirtopalkisto, jonka päältä lähdettiin rakentamaan tavallisempaa elementtirunkoista pilari-palkki-ontelolaattarunkoon, Westin rakennesuunnittelusta vastannut Ilkka Mikkola Ramboll Finland Oy:stä kertoo.

Tripla-kokonaisuuden palvelujen sitominen yhteen toimistojen kanssa laajentaa Workeryn toimistokonseptin irti pelkästä toimiston omasta pinta-alasta. Esimerkiksi suurimmat kokoontumistilat löytyvät Triplan hotellista.

East isoille toimijoille

Viisitoistakerroksisten tornien toimistokerrokset alkavat kuudennesta kerroksesta ylöspäin. Workery Eastin noin 28 000 neliön vuokrattava pinta-ala jakautuu kahteen torniin ja niiden välissä asemarakennuksen päällä olevaan yhdysosaan.

Suurin osa tiloista tulee Telian käyttöön. Telialla oli aiemmin tiloja noin kymmenessä eri pisteessä, ja ne koottiin nyt yhteen. Kaikki Telian käytössä olevat kerrokset on yhdistetty sisäisillä avoportailla. Toinen suurempi käyttäjäjä on WSP Finland Oy, jolla on tiloja kolmessa kerroksessa.

Asema-aukiolla on Telian sisäänkäynti, joka on itäisen sisäänkäynnin kyljessä. Sieltä noustaan hissillä seitsemänteen kerrokseen, jonne vierailijat ohjataan. Siellä on Telian vastaanotto, neuvottelutiloja vieraille ja hubi, jossa voidaan pitää juhlia ja tapahtumia.

– Toimistorakennusten välissä ja aseman julkisivussa olevan lasijulkisivun pinta on toteutettu siten, että siinä on lasin ulkopinnassa vaalea, pintaa muodostava piste rasterikuvio, ja sisäpuolelta katsottuna maisema kuitenkin näkyy sumuisen oloisena 50-prosenttisen kuvion läpi. Telian vastaanottoaulasta asemahalliin avautuvaan ikkunaan tulee samanlainen printtikuvio, Workery Eastin pääsuunnittelijana toiminut Pekka Ojalammi Swecosta kertoo.

Toimistojen työhuoneet ovat rakennusten päissä, oleskelu- ja taukotilat ovat puolestaan keskialueen ympärillä.

Yhdeksäs kerrostaso yhtyy Pasilan asemarakennuksen päällä olevaan viherkattoon. Viherkatolle tulee noin 50 000 kasvin taimea. Siellä on myös isot terassit ja lasinen katettu kävelykatos joka yhdistää Workery Eastin siivet asemarakennuksen molemmin puolin. Kaikki tekniikka on integroitu rakenteisiin. Terassille tulee myös kiinteät kalusteet ja valaistus.

Toimistojen työhuoneet ovat enemmän rakennusten päissä, oleskelu- ja taukotilat ovat puolestaan keskialueen ympärillä. Tämä jako jäsentää kerrokset. Suuremmat auditoriot ovat hotellin puolella.

Kummassakin Workery Eastin toimistotornissa on suuri sisään työnnetty lasiseinäpinta keskellä rakennusta. Lasiseinäpintaa kehystävät kuparinpunaiset julkisivupinnat tuovat eloa suureen julkisivuun.

– Kahden ylimmän kerroksen keskialue lasi seinäpinnan yläpuolella suunniteltiin aluksi ulkoterasseiksi. Ne päätettiin kuitenkin muuttaa kaksi kerrosta korkeiksi sisätiloiksi. Myös rakennusten päissä on kahden kerroksen korkuisia tiloja. Avoportaat kerrosten välillä parantavat kulkuyhteyksiä Telian tiloissa, Ojalammi sanoo.

Viisitoistakerroksisten tornien toimistokerrokset alkavat kuudennesta kerroksesta ylöspäin.

West joustaa pienemmillekin käyttäjille

Workery Westissä on vuokrattavaa tilaa noin 22 000 neliötä. Kerrokset on mahdollista jakaa kahdeksalle eri käyttäjälle, ja yhdellä käyttäjällä voi olla tiloja myös useammassa kerroksessa.

– Joillakin vuokralaisilla on käytössään useampia kerroksia, mutta pienimmät toimistot ovat kooltaan noin 150 neliötä. Joidenkin kerrosten väliin voidaan tarvittaessa puhkoa avoporrasyhteys, mihin on varauduttu rakenteellisesti. Esimerkiksi HOK-Elannolla on tällainen avoporrasratkaisu, projekti arkkitehti Sofia Merenmies Arkkitehdit Soini & Horto Oy:stä kertoo.

Workery Westissä on vuokrattavaa tilaa noin 22 000 neliötä. Kerrokset on mahdollista jakaa kahdeksalle eri käyttäjälle, ja yhdellä käyttäjällä voi olla tiloja myös useammassa kerroksessa.

YIT:n konseptin mukaisesti kauppakeskustasolta ei pääse suoraan toimistokerroksiin, vaan kulku tapahtuu hallitusti kuudennen kerroksen Regus Spacesin vastaanoton kautta.

– Massan keskellä olevan neljän hissin ryhmän kautta noustaan toimistokerroksiin. Kuudennessa kerroksessa on kahvio, varsinaista omaa henkilöstöravintolaa ei tornissa ole, mutta alla olevassa kauppakeskuksessa on tarjolla noin 70 ravintolan valikoima, Workery Westin pääsuunnittelija Jaakko Hassi Arkkitehdit Soini & Horto Oy:stä sanoo.

Toimistotilojen ilmanvaihdossa käytetään keskitettyä poistoa. Tällä ratkaisulla vähennettiin ilmanvaihtokanavien risteilyjä ja kanavointeja toimistokerroksissa. Tuloilmakanavistossa ylläpidetään kerroskohtaista vakiopainetta.

Workery Westissä on myös puolentoista kerroksen verran coworking-tiloja.

Onnistui odotuksia paremmin

– Kuusi vuotta ja kaksi kuukautta on siitä, kun lähdin Tripla-hankkeeseen mukaan. Täytyy todeta, että oli YIT:ltä rohkea päätös lähteä näin suureen hankkeeseen. Melkein uskaltaisin sanoa, että tämä hanke kokonaisuudessaan meni jopa odotuksia paremmin. Kyllähän siinä riskejä oli paljon, koska aikajänne oli pitkä ja hanke niin iso, suunnittelun ja rakennuttamisen johtaja Pakkala toteaa.

Hanke on kokonaisuudessaan pysynyt budjetissa ja alkuperäinen aikataulu alittuu jopa puolellatoista vuodella.

– Suurin tekijä oli se, että Pasilan vanhan aseman osalta keksittiin ratkaisu väliaikaisen aseman tekemisestä, mikä nopeutti asemahanketta huomattavasti. Runkorakentamisenkin aikataulua kiristettiin jossakin vaiheessa vielä ja siinäkin onnistuttiin, Pakkala iloitsee.

Workery Westin sisäpihan toisella laidalla killtää Original Sokos Hotel Triplan julkisivu.

Teksti Jari Peltoranta | Kuvat Mikael Lindén

Tripla on miljardiluokan hybridijättiläinen

Tripla on miljardiluokan hybridijättiläinen

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Kuule miten voit kasvattaa rakennusalan myyntiäsi ja markkinoida tehokkaammin palveluidemme avulla

Antamalla yhteystietosi voimme olla sinuun yhteydessä tuotteisiimme liittyen. Lue lisää tietosuojasta tästä.