Kuva: Ralph/Pixabay

Traficom: Puuttuuko toimitilanne pysäköintipaikalta latauspiste?

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom muistuttaa, että ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin, joiden sisällä tai pihalla on yli 20 pysäköintipaikkaa, pitää asentaa sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024.

Kuva: Ralph/Pixabay

– Tämä kyseinen määräaika ei siis koske asuinrakennuksia. Vaatimus ei liioin koske sellaisia rakennuksia, joissa ei käytetä energiaa sisäilmaston ylläpitämiseen. Esimerkiksi ilman lämmitystä oleviin pysäköintitaloihin tai varastoihin ei tarvitse latauspistettä asentaa. Latauslaista tulee myös vaatimuksia muun muassa uusille ja laajamittaisesti korjattaville asuinrakennuksille ja pysäköintitaloille, joten nämä vaatimukset kannattaa tarkistaa kuntien rakennusvalvonnasta, erityisasiantuntija Mikko Liukkonen sanoo.

Jos vaatimuksen ehdot täyttyvät, rakennuksen omistajan on huolehdittava, että rakennuksen yhteyteen on asennettuna vähintään yksi sähköauton latauspiste. Mikroyritykset on rajattu tämän vaatimuksen ulkopuolelle.

– Eli jos rakennuksen omistaa ja sitä käyttää mikroyritys, ei latauspistettä tarvitse asentaa. Mikroyrityksellä tarkoitetaan tahoa, jonka henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa, toteaa Liukkonen.

Latauspiste voidaan asentaa mille tahansa kiinteistöllä sijaitsevalle pysäköintipaikalle. Jos pysäköintipaikalla on jo ennestään jakeluinfralain mukainen julkinen latauspiste, riittää se täyttämään myös latauslain velvoitteen.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt rakennuksen omistajille työkalun, jonka avulla voi tehdä alustavan arvion sähköauton latauspisteen asennusvelvoitteesta. 

Latauspisteen on oltava vähintään 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail