Rudukselta elementit Matinkylä-Kivenlahti -metroon
Rudus Oy ja Länsimetro Oy ovat sopineet Ruduksen toimittavan betoniset tukimuuri- ja kanavaelementit länsimetron Matinkylä-Kivenlahti -tunneliosuudelle. Sopimus allekirjoitettiin 7.10.2016. Tehdyn sopimuksen arvo on 6,7 miljoonaa euroa.
Sopimus käsittää kahden rinnakkaisen tunnelin huolto- ja pelastustason rakentamiseen liittyvät tukimuuri-, kaapelikanava- ja kaivoelementit, teräskaiteet sekä kaapelikanavien kansitoimitukset.
Tunnelien pituus Matinkylä–Kivenlahti -osuudella on yhteensä 14 kilometriä.
Molempien tunnelien reunassa on koko matkan betoninen rakenne, jonka sisällä on muun muassa kaapelikourut. Rakenteen kansi toimii hätäpoistumistienä.
– Länsimetron kakkosvaiheen louhinnat Matinkylä–Kivenlahti -osuudella etenevät suunnitellusti. Louhinnasta on nyt tehtynä yli 40 prosenttia, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.
– Olemme iloisia Länsimetro Oy:n kanssa solmitusta sopimuksesta. Tämä on jatkoa toimivalle yhteistyöllemme Ruoholahti–Matinkylä -osuudella, josta saimme jo hyviä kokemuksia metrotunneleiden elementtirakentamisesta. Uuden sopimuksen myötä pääsemme yhteistyössä Länsimetron Oy:n kanssa toteuttamaan tuotteita juuri asiakkaan tarpeiden mukaan, infratuotteiden tuoteryhmäjohtaja Kimmo Karja Rudukselta toteaa.
Elementtien toimituksiin liittyvät työt alkavat välittömästi urakkaan kuuluvalla suunnittelulla. Elementtien tuotanto käynnistyy alkuvuodesta 2017.
Taustaa Ruduksesta: Rudus Oy:n liiketoiminnot ovat Kiviaines, Valmisbetoni, Betonituotteet ja Kierrätys. Rudus toimii Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä Pietarissa. Rudus-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli 335 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on keskimäärin 1000 henkilöä. Suomessa Ruduksella on yli 120 toiminnassa olevaa kiviainesten toimipaikkaa (sora-alueita ja kalliolouhoksia), 68 betonitehdasta, 17 betonituotetehdasta, 30 kierrätyskeskusta (betoni- ja tiilijäte, lentotuhka) sekä noin 20 murskauslaitosta.