REDIn tornit nousevat Kalasatamaan – Sweco mukana alueen vaativassa urbanisoimisessa
Kalasataman ytimeen, metroaseman ympärille suunnitellaan urbaania ja ekologista asuinkokonaisuutta, REDIä, joka nousee vaiheittain seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Hyvien liikenneyhteyksien ansiosta REDI on kaikkea lähellä ja hyvä esimerkki kestävän kehityksen mukaisesta rakentamisesta.
Mittava projekti käsittää kauppakeskuksen, 2 000 auton maanalaisen pysäköintilaitoksen, kuusi asuintornia, hotellitornin sekä toimitilatornin. Kohteen toteuttaa SRV.
Sweco on korkean rakentamisen osaaja
Sweco Rakennetekniikka toimii projektissa vastaavana rakennesuunnittelijana ja vastaa kahdeksan tornitalon ja kauppakeskuksen suunnittelusta. Korkeimmillaan yli 135 metristen ja 23-35 –kerrosta korkeiden talojen suunnittelussa hyödynnetään Swecon vahvaa korkean rakentamisen ja mallintavan suunnittelun osaamista. Kohde on hybridirakennus, johon sijoitetaan päällekkäin erilaisia toimintoja erittäin haastavassa ympäristössä.
Hankkeen toteutus aloitettiin jo vuonna 2011, mutta työ keskeytyi 2012 kaavavalituksen vuoksi. Työmaa käynnistyi uudelleen keväällä 2015 ja tällä hetkellä kohteessa tehdään louhintatöitä. Ensimmäiset anturat valetaan elokuussa ja rungon teräsrakenteiden asennus alkaa marraskuussa 2015.
Sweco parhaimmillaan haasteellisissa hankkeissa
Kohteen laajuus ja pitkäkestoisuus tekevät siitä sekä mielenkiintoisen että haastavan. Kohde tehdään kokonaisuudessaan mallintamalla kaikkien suunnitteluosapuolten kesken, mikä vaatii suunnittelijalta erityistä osaamista. Työpiirustusvaiheessa on mukana rakennesuunnittelijoita useista Swecon toimipisteistä. ”Suunnittelijakuntamme on niin osaavaa ja oma-aloitteista, että tietojenhallinta ja työnjako tulevat varmasti onnistumaan hyvin”, kertoo hankkeessa projektipäällikkönä työskentelevä rakennesuunnittelija Veikko Leino.
Haasteita näin vaativassa kohteessa riittää. Erilaisten päällekkäisten toimintojen (kellarien pysäköintitilat, kauppakeskus sekä asuintornit) yhteensovittaminen rakenteellisesti on erittäin haastavaa, koska kaikilla edellä mainituilla toiminnoilla on erilainen optimaalinen runkorakenne ja jännevälit.
”Kaavamääräysten vuoksi tornit ovat muodoltaan varsin omaleimaisia. Taloja ei ole muotoiltu tuulikuormien minimoimisen periaatteilla vaan muotoilussa on menty kaupunkikuvallisen näyttävyyden ehdoilla. Tämän takia taloihin on suunniteltu huomattavan pitkiä ulokkeita, jotka asettavat rakennesuunnittelulle merkittäviä haasteita”, Leino kuvailee.
Lisäksi kauppakeskuksen läpi kulkee kaupunkimoottoritie ja metrorata, joka on toiminnassa keskeytyksettä koko hankkeen ajan.
Lisää kohteesta voit lukea www.redi.fi.