Projektiuutiset 5 – 2019
Triplasti Triplaa
Keski-Pasila on sujahtanut suorista tv-lähetyksistä koko kansan tietoon. Eihän sitä ennen oikein ollutkaan: mielikuvissa oli junankiskoja ja ylikulkusilta autoille, muutama vanha rakennus radan reunavalleilla. Tripla-hankkeen myötä alue nousi esimerkiksi kaupunkikehityksestä: on puhuttu Helsingin uudesta sydämestä. Sydän-väite todentuu myöhemmin, mutta kaupunkikehitys on kiistatonta.
Nyt valmistuneiden Pasilan uuden juna-aseman, kauppakeskuksen ja pysäköintilaitoksen jälkeen työt jatkuvat hotellin sekä toimisto- ja asuinrakennusten työmailla. Kun ne valmistuvat ensi vuoden puolella, investointi Keski-Pasilaan on ollut yli miljardin euron luokkaa. Se vaatii vahvaa visiota tulevaisuuden tiloista ja liikenteestä. Visioon saa tukea Väylältä, joka on satsannut pian valmistuvaan Pasilan läntiseen lisäraiteeseen. Väylän mukaan Pasilan aseman kautta kulkee jo nyt päivittäin noin tuhat junaa, ja vuonna 2035 Pasilan asemalla arvioidaan olevan päivittäin 100 000 matkustajaa.
Tässä Projektiuutisten numerossa Triplasta on kolme artikkelia. Juna-asemasta, kauppakeskuksesta ja pysäköintilaitoksesta löytyy mittasuhteiltaan tai innovatiivisuudeltaan hämmästyttäviä ratkaisuja, joista on ilo kertoa rakennus- ja kiinteistöalan ammattilaisille.
Triplassa on osia, jotka kellareineen ylittävät rajan, jonka jälkeen otetaan käyttöön korkeaa rakentamista Helsingissä koskevat ohjeet. Korkea rakentaminen on tämän numeron teemana. Buumista ei ehkä vielä voi puhua, mutta korkeammat rakennukset näyttävät kiinnostavan aiempaa enemmän rakennuttajia ja tilojen käyttäjiäkin. Suurissa ja edelleen kasvavissa kaupungeissa, suurten liikennevirtojen äärellä kerroksien lisääminen on hyvin perusteltua. Mutta on tuo Joensuun Lighthousekin hyvin kiinnostava ja hyvännäköinen puukerrostalo; siinäkin on ainutlaatuisia ratkaisuja.
Korkeasta rakentamisesta päästään takaisin Keski-Pasilaan. Kaupunkikehitys alueella jatkuu, ja parin vuoden sisällä alkanee Trigoni-kokonaisuuden ensimmäisten kolmiotornien rakentaminen Triplan eteläpuolelle. Korkein 180-metrinen rakennetaan ensin. Korkean rakentamisen suunnittelijoita ei huimaa, osaamista ja materiaaleja on, kuten teema-artikkelistamme käy ilmi.
Jaana Ahti-Virtanen
Päätoimittaja