Havainnekuva Koskelan uudesta varikosta.
Kreate on allekirjoittanut Skanskan kanssa lähes 58 miljoonan euron arvoisen toteutusvaiheen sopimuksen Koskelan uuden varikon rakentamisesta. Havainnekuva Koskelan uudesta varikosta. Kuva: Arkkitehtityöhuone APRT

Kreate Skanskan kumppaniksi rakentamaan Koskelan varikkoa

Kreate on allekirjoittanut Skanskan kanssa toteutusvaiheen sopimuksen Koskelan uuden varikon rakentamisesta. Sopimuksen mukaisesti Kreate toteuttaa hankkeen rata- ja sähköratatyöt, vaihteiden ohjausjärjestelmän sekä kiertotalouden ratkaisut.

Kilpailutus- ja kehitysvaiheessa hyvin sujunut yhteistyö saa jatkoa, kun Kreate allekirjoitti Koskelan varikkohankkeen päätoteuttaja Skanskan kanssa 58 miljoonan euron arvoisen toteutusvaiheen sopimuksen. Kumppanuus rata- ja sähköratarakentamisen sekä kiertotalouden osalta jatkuu suunnitellusti.

– Rakennamme reippaat 5 300 raidemetriä ja 50 vaihdetta rakennekerroksineen paalulaatasta ylöspäin. Lisäksi hankimme varikolle tarvittavat laitteet, kuten pyöräsorvin, pyörien mittalaitteen sekä upotettavat vaununostimet raitiovaunujen huoltoa varten. Urakkaan kuuluu myös tietoliikenneverkon laitteiden hankintaa ja asentamista, kertoo Kreaten urakkaosuuden työpäällikkö Veli-Matti Aaltonen.

Kreaten osuus Koskelan varikkohankkeen sähköradan rakentamisesta on merkittävä. Se pitää sisällään ajolankajärjestelmän rakentamisen koko varikon alueella, tasasähkökojeiston toteuttamisen varikon ja linjan sähkönsyöttöön, ratasähkön syöttö- ja paluuvirtakaapeloinnit sekä ratajohdonohjausjärjestelmän toteuttamisen.

Rakentaminen käynnistyy purkutöillä – materiaalit hyötykäyttöön

Hankkeelle on asetettu kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, joiden saavuttamista myös Kreate omalta osaltaan edesauttaa. Allianssiurakassa on asetettu ympäristötavoitteet Kreaten urakkaan kuuluvan kiertotalouden lisäksi hiilipäästöille, energiaratkaisuille ja ympäristösertifioinnille. Yksi kestävää kehitystä edistävä osa-alue on kierrätysmateriaalien ja purkujätteen hyötykäyttö. Kreaten kiertotalouskokonaisuus sisältää myös vanhan Koskelan varikon purkutyöt, joten vaikutusmahdollisuudet ovat korkealla.

– Aloitamme purkutyöt heti tammikuussa, ja tavoitteenamme on hyödyntää purkumateriaalit mahdollisimman laajasti hankkeella. Murskaamme esimerkiksi betonin paikan päällä ja käytämme sen rakennekerroksissa sekä toimitamme teräkset uusiokäyttöön, Aaltonen luettelee.

Koskelan uuden varikon suunniteltu käyttöönotto on vuonna 2029.

Koskelan varikko pähkinänkuoressa:
  • Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy solmi elokuussa 2023 sopimuksen Koskelan varikkohankkeen kehitysvaiheesta Akseli-ryhmittymän kanssa. Toteutusvaiheen allianssisopimus allekirjoitettiin maanantaina 2.12.2024.
  • Akseli-allianssiryhmittymään kuuluvat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne, päätoteuttaja Skanska sekä suunnitteluosapuolet Sweco, Sipti Infra, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.
  • Kreate jatkaa kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta päätoteuttaja Skanskan yhteistyökumppanina.
  • Hankkeelle tavoitellaan korkeinta BREEAM Outstanding -sertifiointia, mikä tukee hankkeen kestävän kehityksen tavoitteita.
  • Allianssisopimuksen mukainen tavoitekustannus on 282,4 miljoonaa euroa.
  • Koskelan varikon rakentaminen alkaa tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella. Uuden varikon suunniteltu käyttöönotto on vuonna 2029.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail