Vihreä hotelli ravintoloineen täydentää voimakkaasti kasvavan Turun Kupittaan palveluja.

Kehittyvä Turun Kupittaa täydentyy hotellilla

Kupittaan aseman vieressä sijaitseva hotellirakennus ja Intelligate-toimistorakennukset muodostavat maisemasta erottuvan kokonaisuuden. Näistä korkeimmalle nousee vastavalmistunut hotelli, johon tulee Original Sokos Hotel Kupittaa.

Vihreä hotelli ravintoloineen täydentää voimakkaasti kasvavan Turun Kupittaan palveluja.

Uudisrakennus on jatkumoa YIT:n toteuttamille Intelligate I ja II -toimisto­rakennuksille, jotka valmistuivat vuosina 2006 ja 2013. Hotellinkin paikalle piti ensin tulla toimistotalo, mutta suunnitelmat muuttuivat.

Kupittaan hotellirakennuksen KVR-urakoitsijana toimii YIT Suomi Oy ja kiinteistön omistaa turkulainen perheyritys Rausanne Oy.

– Haluamme osaltamme kehittää monipuolisia kaupunkiympäristöjä. Kasvavalta Kupittaan alueelta puuttui hotelli, joten sille oli olemassa selkeä tarve. Hotellihankkeen liikkeelle lähdön mahdollisti Turun Osuuskaupan ja Rausannen kiinnostus sitä kohtaan, projektipäällikkö Petteri Laine YIT Suomi Oy:stä kertoo.

Hankkeen kokonaisinvestointi on noin 30 miljoonaa euroa. Hotellin rakennustyöt käynnistyivät loppusyksystä 2018 ja valmista oli huhtikuussa 2020. 

Uudisrakennuksen kerrosala on 8580 ja kokonaisala 8960 neliömetriä. Tilavuus on 36 700 kuutiometriä. Lisäksi aikaisemmin rakennetuissa kellaritiloissa tehtiin muutostöitä, jotka koskivat 320:tä neliömetriä.

Intelligate I:n ja II:n sekä hotellirakennuksen muodostaman kokonaisuuden kerrosala on nyt 23 360 neliömetriä, kokonaisala 32 570 neliömetriä ja tilavuus 128 300 kuutiometriä.

Kupittaan rautatieasemalle johtava uusi asemakäytävä yhdistää hotellin ensimmäisen kerroksen, Intelligaten muut tilat ja rautatieaseman yhdeksi kokonaisuudeksi.

Uutta sykettä Kupittaalle

Kupittaa on Turun Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemustoimialan kehitysjohtaja Tuija Suominen-Åkerlundin mukaan dynaaminen ja kasvava hybridikaupunginosa.

– Alueella on innovatiivisia yrityksiä, terveyteen ja hyvinvointiin liittyvään toimintaa, tiede- ja koulutustoimintaa, urheilua, liikuntaa ja tapahtumia sekä runsaasti asuntoja. Kaupunginosa kaipasi hotellia, mutta myös ravintolapalveluja.

– Hotelli Kupittaan saavutettavuus on erinomainen sekä junalla että maanteitse. Lisäksi kaupungin julkinen liikenne kattaa alueen. Kävelyetäisyys hotellilta Turun tuomiokirkolle on alle kilometri.

Hotellin asiakaskohderyhmä on alueen luonteen mukaisesti monipuolinen.

– Asiakaskunta tulee olemaan laaja ja koostuu muun muassa alueella toimivien yritysten ja yhteisöjen työ- ja kokousasiakkaista, ammatti- ja amatööriurheilijoista sekä vapaa-ajan asiakkaista ja perhematkailijoista.

Kesällä avautuvan hotellin slogan on Kupittaa United. Tämä kuvaa Tuija Suominen-Åkerlundin mukaan hyvin hotellin ja ravintoloiden alueelle tuomaa sykettä. Kupittaa siirtyy uuteen aikaan ja palveluja on tarjolla 24/7.

Turun kartta täyttää huoneen seinän.

Moderni hotelli istuu ympäristöönsä

Hotellirakennuksen rakennussuunnittelija on arkkitehti Antti Rinne ja pääsuunnittelija Renni Haroma Arkkitehtitoimisto Haroma & Partners Oy:stä.

– Hotelli sijaitsee kehittyvällä alueella Kupittaan rautatieaseman vieressä ja Helsinki-Turku moottoritien kupeessa. Alueelle on viime aikoina rakennettu vilkkaasti esimerkiksi yritysten, tutkimustoiminnan ja oppi­laitosten tarpeisiin. Moderni hotelli istuu hyvin tälle alueelle, Rinne sanoo.

Rakennuksen käyttötarkoituksen muuttuessa aikaisemmasta toimistorakennuksesta hotellirakennukseksi täytyi sille hakea poikkeuslupa. Tästä vaiheesta vastasi projekti­arkkitehti Veli-Pekka Alatalo Haroma & Partners Oy:stä.

Antti Rinne kertoo, että kaavassa uudis­rakennukselle oli osoitettu vieressä olevien toimistosiipien tapaan seitsemän kerrosta. Niitä haluttiin kuitenkin enemmän.

– Lisäkerroksen perusteena on, että hotelli on maamerkki Helsingistä päin tultaessa ja sen tulee erottua muista rakennuksista. Hotelliin suunniteltiin kahdeksan kerrosta ja julkisivulinjasta vetäytyvä osittain käyttötiloja sisältävä ullakkokerros.

– Toisena perusteena korkeammalle rakennukselle oli hotellioperaattorin tarpeet. Huoneita piti saada enemmän kuin mitä alku­peräinen kaava olisi mahdollistanut.

Rakennuslupa hankkeelle saatiin vuonna 2017.

Hotellihuoneet ovat toisesta kahdeksanteen kerrokseen. Kaksi asiakashissiä ja huoltohissi sijaitsevat rakennuksen keskellä.

Pilariverkko saneli suunnittelua

Hotellirakennuksen rakennesuunnittelusta vastasi Jari Rannikko Sweco Rakenne­tekniikka Oy:stä. Suunnitteluun vaikuttivat tontille aikaisemmin rakennetut kellaritilat, jotka ulottuvat uudisrakennuksen alle. 

Niitä rakennettaessa oli kyllä varauduttu päälle tulevaan rakennukseen, mutta pilari­jako ei suoraan istunut muuttuneeseen käyttöön. 

– Oleellinen asia aikaisempaan verrattuna oli kuorman kasvaminen. Painoa tuli lisää paitsi lisätyn kerroksen myös välipohjien äänieristyksen vuoksi, kun käyttötarkoitus muuttui toimistorakennuksesta hotelliksi. Näistä syistä kellarissa jouduttiin vahvistamaan vanhoja rakenteita.

– Kuormitus myös jakautui eri lailla kuin aikaisemmin oli ajateltu rakennuksen siirtyessä Intelligate II:n suuntaan. Pidimme kuitenkin kiinni olemassa olleesta pilariverkosta, mikä vaati arkkitehtisuunnittelun kannalta jonkin verran sovittamista.

Kellarikerroksessa ei ollut varauduttu porrashuoneen ja hissiryhmän sijoittamiseen keskelle rakennusta.

– Perustuksiin sopimattomien suurien kuormien vieminen perustuksiin vaati ponnisteluja ja tämä olikin isoimpia haasteita rakennesuunnittelussa. Porrashuoneen ja hissien vuoksi kellariin jouduttiin rakentamaan vahvat paikallavaletut kuormasiirto-rakenteet.

Hotellirakennuksessa on teräsbetoniliittorunko ja julkisivuissa termorankaelementit. Lisäksi rungossa on käytetty ontelolaattoja. 

Jari Rannikko kertoo, että rakennesuunnittelussa oli kellaritiloja lukuun ottamatta käytössä tietomallinnus.

Radan läheisyys vaikutti rakentamiseen

Rakennustyöt etenivät YIT:n Petteri Laineen mukaan rakennuksen keskeisestä sijainnista ja junaradan läheisyydestä huolimatta hyvin.

– Sijainnin vuoksi työmaalogistiikka on vaatinut hyvää ennakkosuunnittelua. Radan puoleisella sivulla töitä on jouduttu osittain tekemään myös yöllä, jolloin radalla ei ole henkilöjunaliikennettä.

Työmaan etenemistä pyrittiin helpottamaan suosimalla esivalmisteiden käyttöä rakentamisessa. Esimerkiksi Italiasta hankittiin elementtikylpyhuoneet.

Rakennuksen lämmitys- ja jäähdytysenergia otetaan Turku Energian kaukolämpö- ja jäähdytysverkostoista. Hotellihuoneiden lämmitys- ja jäähdytyspaneelit takaavat tasaiset ja miellyttävät olosuhteet.

Projektipäällikkö Petteri Laine kertoo, että hotellirakennuksen rakenteet ja talotekniset järjestelmät on suunniteltu energiatehokkuustavoitteet huomioon ottaen. Lisäksi järjestelmiä, kuten esimerkiksi valaistusta, ohjataan tilojen käytön mukaan.

Huoneiden ilme on moderni. Mustan ja valkoisen rinnalla on efektivärejä.

Hotellissa 196 huonetta

Original Sokos Hotel Kupittaassa on 196 huonetta. Ne sijaitsevat toisesta kahdeksanteen kerrokseen, ja jokaisessa kerroksessa on 28 huonetta. Vastaanotto ja aula ovat ensimmäisessä kerroksessa.

Arkkitehti Antti Rinne kuvailee seitsemässä kerroksessa olevien hotellihuoneiden ilmettä raikkaan moderniksi. Sisustuksen on suunnitellut Sisustusarkkitehdit Gullstén & Inkinen Oy. Ensimmäisessä kerroksessa olevan ravintolatilan sisustussuunnittelusta puolestaan vastaa Kudos Dsign Oy.

– Hotellin sisustuksessa näkyy kahden suunnittelutoimiston kädenjälki, mikä toimii hyvin, Rinne toteaa.

Tuija Suominen-Åkerlund kertoo, että aamuauringon puoleisten huoneiden päävärinä on valkoinen ja ilta-auringon puolella musta. Kylpyhuoneiden värimaailma menee päinvastoin. Lisämaustetta sisustukseen tuovat efektivärit.

Hotellihuoneiden isoista ikkunoista avautuu urbaani kaupunkimaisema. Huoneiden seinällä on Turun kartta, josta voi tutkia kaupunkia ja Kupittaan aluetta.

Ravintolatilat, joissa on 332 asiakaspaikkaa, ja keittiö sijaitsevat hotellin ensimmäisessä kerroksessa.

– Ravintolasalin 5,5 metrin kerroskorkeus mahdollisti parven, jossa on myös asiakaspaikkoja. Salista voi myös erottaa neuvottelutilan lasiliukuseinillä. Ravintolalla on hyvä näkyvyys alueen vilkkaalle Tykistökadulle, arkkitehti Rinne toteaa.

Katutason Bistro, Elli ja Deli tarjoavat hotelliasiakkaille, alueen asukkaille ja siellä työskenteleville kodikkaita ja yllätyksellisiä ravintola- ja kahvilapalveluja.

– Ravintolasisustus on värikästä ja ilakoivaa poiketen siten huoneiden hillitystä tunnelmasta. Hotelliasiakkaalle nämä ovat kaksi eri maailmaa, Tuija Suominen-Åkerlund kuvailee.

Kattoterassilta on hienot näkymät Turun kattojen ylle.

Hotellin katolla sijaitsevat saunat ja kuntosali, joiden lauteet ja laitteet on sijoitettu niin, että niiltä näkyy kaupungille. Kattobaari ja terassi ovat ilta-auringon suuntaan.

Rakennuksen erityispiirteenä YIT:n Petteri Laine nostaakin esille kattoterassilta avautuvat näkymät Turun ylle.

– Ne ovat ehdottomasti näkemisen arvoiset, hän toteaa.

Rakennuksen keskellä olevan porrastornin yhteydessä on kaksi asiakas­issiä ja yksi huoltohissi. Toinen poistumistie on säältä suojattu kylmä porras. Hotellirakennuksen hissit ulottuvat kellarikerrokseen, jossa ovat asiakkaiden autopaikat ja suora yhteys hotellin aulaan. Auto­hallin lisäksi kellarikerroksessa ovat jätehuoltotilat sekä henkilökunnan sosiaalitilat.

Mustaa mattaa ja kiiltävää vihreätä

Hotellin julkisivuun luovat kontrastia mustat mattapintaiset ja vihreät kiiltäväpintaiset julkisivulankut. Julkisivun kolmantena päämateriaalina on alumiinilasijärjestelmä.

– Julkisivussa on virtaviivaisuutta. Vaikutelman luovat kiiltävä­pintaisena nauhana näyttäytyvät taustamaalatut lasit ja niiden välissä olevat mattapintaiset laatat. Katselukulmasta riippuu, millaisena raita erottuu, Antti Rinne toteaa.

Uuden hotellirakennuksen ilme sopii viereisiin rakennuksiin, mutta samalla myös erottuu niistä. Hotellin tehosteväri on vihreä, toimisto­rakennusten väreinä on sininen ja punainen.

Antti Rinne nostaa esille rakennuksen ensimmäisen kerroksen kulku­yhteyden. Tykistökadun puolelta Kupittaan rautatieasemalle johtava uusi asemakäytävä yhdistää ensimmäisessä kerroksessa hotellin, Intelli­gaten vanhat tilat ja rautatieaseman yhdeksi kokonaisuudeksi.

Hotellirakennuksen ja kahden toimistorakennuksen kokonaisuus voi tulevaisuudessa täydentyä neljännellä rakennuksella.

– Asemakaava mahdollistaa vielä yhden rakennusvaiheen toteuttamisen rautatiealueen päällä, Petteri Laine YIT:stä kertoo.

Teksti Irene Murtomäki | Kuvat Aki Aro

Kuule miten voit kasvattaa rakennusalan myyntiäsi ja markkinoida tehokkaammin palveluidemme avulla

Antamalla yhteystietosi voimme olla sinuun yhteydessä tuotteisiimme liittyen. Lue lisää tietosuojasta tästä.