Hermannin rantatien pohjoisosa 10.3. Rata kaartaa Hermannin rantatieltä Nylanderinpuistoon Hämeentien sillan ali kohti Vallilanlaaksoa. Kuva: Aarni Salomaa, Kalasatamasta Pasilaan -hanke

Kalasatamasta Pasilaan -raitiolinjan koeajot alkavat

Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeen rakennusvaihe on edennyt loppusuoralle. Linjan käyttöönotossa siirrytään tekniseen koeliikenteeseen huhtikuun puolessa välissä. Tämän myötä myös linjan ajojohtimiin kytketään jännite.

Hermannin rantatien pohjoisosa 10.3. Rata kaartaa Hermannin rantatieltä Nylanderinpuistoon Hämeentien sillan ali kohti Vallilanlaaksoa. Kuva: Aarni Salomaa, Kalasatamasta Pasilaan -hanke

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen työt ovat edenneet aikataulussa ja raitiotien ajojohtimiin kytketään jännite 18.3. Tästä eteenpäin jännite on päällä kaikissa reitin ajolangoissa.

Ensin suoritetaan maastokatselmus ja sen jälkeen testataan hidasajossa, miten vaunu liikkuu radalla. Tämän jälkeen vuorossa on erilaisia teknisiä testejä, joilla varmistetaan esimerkiksi liikennevalojen ja vaihteenohjausjärjestelmän toimivuus. Raitiovaunulla suoritetaan myös hämäräajoja ja ajetaan sille määriteltyä operointinopeutta. Teknisen koeliikenteen arvioitu kesto on noin viisi viikkoa.

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen tavoitteena on saada koko reitin järjestelmien käyttöönottotestaukset ja tekniset koeajot tehtyä kesäkuuhun 2024 mennessä. Raitiolinja 13:n liikennöinnin aloitus suunnitellaan yhdessä HSL:n ja Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa.