114
6/2012
PROJEKTIUUTISET
Kauppakeskus Veturi
välinen hyvä tiimihenki saatiin aikaiseksi.
Projekti oli jaettu noin 150 osaurakka-
sopimukseen. Projektinjohtopalvelumal-
lin etuna oli, että paikalliset, pienemmät
urakoitsijat pystyvät tarjoamaan osaurak-
kasuorituksia.
Urakoitsijoista noin kolmasosa oli lähi-
alueilta. Rakentamisesta vastasivat muun
muassa seuraavat lukuisat kymenlaaksolai-
set yritykset: Kuusaan Maansiirto Oy, Ra-
kennustoimisto Rasto Oy, Kymen Sähkö-
työ Oy, HSL-Metalli Oy, Sisusteurakointi
Kesänen Oy, Atlas Metalli Oy, Nordic Wa-
terproofing Oy ja Insinööritoimisto Ylimäki
&
Tinkanen Oy.
Projektin työllistävä vaikutus oli 1000
henkilötyövuotta.
Breeam-ympäristöluokitus
vaati työtä
Kesko päätti projektin aikana, että kaup-
pakeskusta arvioidaan Breeam-ympäristö-
luokituksen avulla.
Breeam, Building Research Establishment
Environmental Assessment Method, on ra-
kennusten ympäristövaikutusten arviointi-
järjestelmä, jonka avulla voidaan vähentää
rakennusten käyttökuluja sekä parantaa
työskentely- ja elinoloja. Se on myös tun-
nustus rakennuksen alhaisesta ympäristö-
kuormituksesta. Veturin luokitus on kol-
manneksi paras eli erittäin hyvä, very good.
Breeam-sertifiointi kohteen suunnit-
telussa ja rakentamisessa ei tule kepeäs-
ti vaan vaatii paljon työtä. Työmaalla toi-
mi yksi insinööri kokoaikaisesti sertifioin-
tia varten, projektijohtaja Risto Seppänen
Pöyryltä sanoo.
Myös rakennuspäällikkö Matti Tapio
mainitsee, että Breeam toi haastetta suun-
nitteluun ja toteutukseen.
Esimerkiksi Veturin lämmitys ja jäähdytys
hoituvat suureksi osaksi maalämmön avulla.
Maalämpöjärjestelmää varten tontille porat-
tiin 110 syvyydeltään 200-metristä kaivoa.
Myös päivittäistavarakaupan lauhdelämpö
käytetään lämmitykseen. Kaukolämpöön
turvaudutaan vain kovilla pakkasilla.
Rakennesuunnittelijan haasteita
Rakennesuunnittelusta vastasi suunnitte-
lupäällikkö
Esa Kallonen
Wise Group Fin-
land Oy:stä.
Hän kertoo, että projektia leimasi raken-
nuksen massiivisuus ja se, että työmaa oli
jaettu kolmeen osaan ja vielä yhdeksään
toteutuslohkoon. Myös Kallonen mainitsee
Breeam-luokituksen vaatineen työtä koko
työmaaorganisaatiolta.
Aikataulultaan projekti oli haastava, ja
kiirettä vielä lisäsi teräsbetonirungon vaih-
to teräsrunkoon hankintavaiheessa, Kallo-
nen kertoo.
Tontti oli kallioinen, ja sitä louhittiin suu-
resti. Rakennus on perustettu osin louhi-
tun kallion varaan murskepatjalle ja osin
maanvaraisesti: liikuntasaumaton maanva-
rainen lattia on K-raudan osuudella.
Runkojako rakennuksen päissä K-city-
marketin ja K-raudan osalta on 12 metriä
x 18 metriä. Rakennuksen keskellä kaup-
piastavaratalon ensimmäisessä kerrokses-
sa runkojako on 10 metriä x 15 metriä ja
toisessa kerroksessa 20 metriä x 15 metriä.
Kallosen mukaan teräsrungot mallinnet-
tiin Tekla Structures -ohjelmistolla. Teräs-
rakenteiden palosuojausluokka R60 hoi-
tui runkotoimittaja Ruukin sertifikaatilla, ja
osa kauppiastavaratalon pilareista lisäksi
betonoitiin.
Rakennuksen julkisivun muodostavat te-
räsbetoniset sokkelielementit ja pelti–vil-
la–pelti -elementit. Suureksi osaksi julki-
sivua peittää aaltoileva värilaseista koottu
kaksoisjulkisivu.
Näyttävässä lasirakenteessa lasisaumo-
jen oli oltava suoria, mikä vaati teräsraken-
netoimittajalta tarkkuutta. Sekundaariorret
oli saatava asettumaan suoraan, sillä lasin-
kiinnitystapit ovat niissä, Kallonen kuvailee.
Piha-aluetta hallitsee maamerkkinä 30
metriä korkea mainostorni, joka Kallosen
mukaan perustettiin 100 kuution beto-
nianturalle. Toinen omaleimainen pienem-
pi maamerkki piha-alueella – kauppakes-
kuksen symboli – on lasivitriiniin sijoitettu
höyryveturi Pikku-Jumbo. Se on peräisin
Martti Vainion
Haapamäellä sijaitsevasta
höyryveturipuistosta.
Elokuvasalit ”leijuvine”
rakenteineen
Kauppakeskus Veturin laajassa tarjon-
nassa on myös upea elokuvateatteri Kino
123
kolmine saleineen. Niiden esitystek-
niikka on huippuluokkaa, ja popcornko-
nekin on tuotu varta vasten Amerikasta.
Salien rakenteet eivät päästäneet raken-
nesuunnittelija Kallosta helpolla. Saleissa
on esimerkiksi ”leijuva” katto ja seinät – eli
katto ja seinät ovat joustavilla liitoksella ir-
ti teräsrunkorakenteisista ulkoseinistä siten,
että mistään ei pääse ääntä läpi. Äänene-
ristys ja akustiikka ovat saleissa muun tek-
niikan lailla huippuluokkaa.
Päänvaivaa ja useita palavereja vaativat
Kallosen mukaan myös elokuvasalien paf-
feliseinät, joilla valkokankaat ovat. Viimein
paffeliseinien kaarevuuden laskenta ja ver-
hoilu asettuivat kohdalleen. Isoimmassa
salissa seinän kaarevuus on 80 senttiä, ja
seinän eristyksenä on monta kerrosta vil-
laa ja levyä.
K-citymarket on toinen Veturin ankkuri-
myymälöistä. Toisessa päässä rakennusta
sijaitsee toinen ankkuri, K-rauta.