113
PROJEKTIUUTISET 6/2012
Kauppakeskus Veturi
roksessa tummat alakatot luovat sen kans-
sa mielenkiintoisen kontrastin. Myös sisä-
tiloissa valolla eli rgb-ohjatuilla ledvaloilla
luodaan vaihtuvaa ilmettä. Pääsisäänkäyn-
nin mittavassa vitriinissä on ikään kuin tila-
taideteoksena
Frank Gehryn
suunnittele-
mat ylelliset Mama Cloud -riippuvalaisimet.
Tilaaja halusi myös kouvolalaisen iden-
titeetin näkyvän Tervaskankaan alueel-
la sijaitsevassa kauppakeskuksessa. Tästä
on esimerkkinä graafinen logokuvio, juu-
rakko, joka toistuu julkisivussa, sisäpuolen
seinissä ja Veturin graafisessa materiaalissa
kuten mainoksissa.
Suunnittelupäällikkö Jari Salmelan mu-
kaan kauppakeskuksen tarjonnasta ja va-
likoimista haluttiin riittävän suuret. Tarkoi-
tus on, että asiakas saa kaiken yhden ka-
ton alta. Veturi on alusta alkaen suunnitel-
tu vastaamaan kouvolalaisten asiakkaiden
tarpeita, joita selvitettiin muun muassa
kauppakeskuksen internetsivujen avulla.
Veturiin saatiin 35 sellaista toimijaa, joi-
ta Kouvolassa ei aiemmin ollut. Suuri osa
niistä on toivomusten mukaisia.
–
Tarpeet ja tarjonta todennäköisesti
muuttuvat joskus, sillä kauppakeskuksen
elinkaari on pitkä. Siihen on varauduttu tilo-
jen muuntojoustavuudella, Salmela sanoo.
Pöyry päätoteuttajana
Hankkeen projektinjohtopalveluista vas-
tasi Pöyry CM Oy. Projektijohtaja
Risto
Seppänen
kertoo, että Pöyry tuli mukaan
loppusyksystä 2010, kun kauppakeskuksen
arkkitehtisuunnitelmat olivat jo olemassa ja
maanrakennusurakoitsija oli valittu.
–
Projektinjohtomallissa palveluntuotta-
ja oli Pöyry ja tilaaja Kesko. Pöyry oli pää-
toteuttaja, ei pääurakoitsija. Pöyry on kon-
sulttitalo, ja sopimusmuodossa käytettiin
konsulttitoiminnan yleisiä sopimusehtoja,
Seppänen kuvailee.
Projektinjohtopalveluun kuuluvat suun-
nittelun ohjaus ja hankintatoimen ja raken-
tamisen johtaminen sekä kaikki työmaalla
tarvittavat palvelut. Projektinjohtopalvelun
sisältö on sama kuin projektinjohtourakas-
sa mutta eri sopimusmuodolla.
–
Hankinnoissa sopimus tehtiin aina
suoraan asianomaisen osaurakoitsijan tai
tavarantoimittajan ja Keskon välillä, mut-
ta Pöyry on hoitanut kaikki asiakirjat, tar-
jouspyyntöineen ja -vertailuineen, tehnyt
sopimukset ja tilaukset, Seppänen kertoo.
Hänen mukaansa työmaalla oli 14 hen-
gen organisaatio, joka vastasi projektin-
johtopalveluiden tuottamisesta. Myös vas-
taava työnjohtaja oli Pöyryltä. Lisäksi ko-
ko työmaan työturvallisuuspalvelut olivat
Pöyryltä – samoin harmaan talouden tor-
juminen, missä haasteessa Seppäsen mu-
kaan onnistuttiin hyvin.
150
osaurakkasopimusta,
paljon paikallisia
Seppäsen mukaan projekti toteutettiin
pääosin suunnittele ja kehitä -menettelyl-
lä, jolloin rakennus toteutetaan vaiheittain
monena hankintapakettina, rakennuksen
lohko kerrallaan.
Rakennus oli jaettu kolmeen osaan, ja
ne vielä yhteensä yhdeksään lohkoon.
Työt alkoivat K-citymarketin päästä, jatkui-
vat kaksikerroksisesta kauppiastavaratalon
osuudesta ja päättyivät K-raudan päähän.
Käytännössä osalla lohkoista rakennustyöt
olivat jo käynnissä, kun osaa lohkoista vas-
ta suunniteltiin.
–
Aikataulu oli erittäin tiukka, ja siitä vie-
lä nipistettiin kaksi viikkoa Keskon ja Pöy-
ryn yhteisellä sopimuksella, Seppänen
huomauttaa.
Ruokakeskon rakennuspäällikkö
Matti
Tapio
sanoo myös, että aikataulu oli hyvin
tiukka eikä siinä ollut pelivaraa.
Projektinjohtopalvelumallia Tapio kuvaa
tilaajan kannalta joustavaksi ja haastavak-
si malliksi, jossa tilaajalla on lopullinen
päätösvalta suunnittelussa, hankinnoissa
ja toteutuksessa. Vastapainona tilaaja jou-
tuu kuitenkin kantamaan kohteen aika-
taulu- ja kustannusvastuun. Toteutusmal-
lia puolsi lisäksi vuokralaisten suuri mää-
rä, 80. Lisäksi suuri osa niistä selvisi vasta
rakentamisen aikana.
Haasteena mallissa Tapionmukaan on oi-
keiden henkilöiden löytäminen eri tehtäviin,
kun valmista organisaatiota näin suuren
projektin toteuttamiseen ei millään projek-
tinjohtopalvelua tarjoavalla yrityksellä ole.
Tässä kuitenkin onnistuttiin, ja osapuolten
Veturiin saatiin 35 sellaista toimijaa, joita ei aikaisemmin Kouvolassa ollut.