Page 182 - PU6_11_FI_Grey

Basic HTML Version

182
Oulun lentoasema
6/2011 PROJEKTIUUTISET
Terästä ja lasia
Suunnitteluratkaisuihin vaikuttivat myös
kiristyneet turvamääräykset, lentokentällä
vaadittava tarkka kulunvalvonta ja eri mat-
kustajaryhmien reitit. Schengen-alueelle ja
sen ulkopuolelle lähteville lennoille on nyt
omat tarkastuspisteensä. Arkkitehtonises-
ti uudella puolella jatkettiin vanhan lento-
aseman hallimaisuutta. Teräsrunkoista ra-
kennusta oli pystytty remontoimaan vuo-
sien varrella joustavasti tarpeen mukaan.
Muuntojoustavuuden takia myös uudis-
osan rakenteena on teräsrunko. Välipoh-
jat ovat ontelolaattaa, seinät ovat puuele-
mentti- ja lasielementtiseiniä. Väliseinissä
hyödynnettiin mahdollisuuksien mukaan
vanhan osan teräslasiväliseiniä. Julkisivut
ovat terästä ja lasia.
Karsikas oli suunnitellut uudisosan sisä-
tilojen väriksi saman koboltinsinisen, joka
oli luonut Oulun lentoasemalle oman sel-
keän ja tunnistettavan identiteetin. Tilaaja
vaati kuitenkin vaaleampia pintoja. Pääasi-
alliseksi väritykseksi tuli taitettu valkoinen
ja vaaleanharmaa. Koboltinsinistä näh-
dään uudisosassa lähinnä teräspilareissa
ja kattoristikoissa. Lattiamateriaaleiksi va-
littiin matkatavarahalliin epoksilattia ja toi-
seen kerrokseen kuivapuristelaatta.
Toisenlainen työmaaympäristö
Uudisrakennuksen sijoituspaikaksi len-
toaseman kaakkoispuoli oli käytännössä
ainoa mahdollinen. Muissa suunnissa laa-
jentamista rajoittivat lennonjohtotornin si-
jainti ja kiitorata-alueen toiminnot. Ennen
rakennustöiden aloittamista rakennuspai-
kalta jouduttiin viemään puhdistettavak-
si lentokoneiden siipien jäätymisen esto-
aineena käytettävän glykolin saastuttamia
maita. Rosantin mukaan maanvaihdoissa
selvittiin poikkeuksellisen vähällä.
Hiekkakankaalla pohjaolosuhteet olivat
hyvät ja rakennus perustettiin maanvarai-
selle laatalle. Perustamis- ja rakennusura-
kat teki oululainen Temotek Oy. Noin 100
henkeä työllistävä yritys rakentaa julkisra-
kennusten ja liikerakennusten lisäksi asun-
toja. Finavia oli Temotekille uusi toimek-
siantaja ja lentoasema uudenlainen kohde.
Itse rakennustyö oli Temotek Oy:n toi-
mitusjohtaja
Mikko Raappanan
ja työ-
maan vastaava työnjohtaja
Antti Kamu-
tan
mukaan perusrakentamista, mutta toi-
mintaympäristö poikkesi tällä kertaa täysin
muista työmaista. Lentoasema toimi raken-
nusaikana normaalisti, joten lentoturvalli-
suus oli otettava huomioon kaikessa työ-
maan toiminnassa. Henkilökunta sai tur-
vallisuuskoulutuksen alueella työskentele-
miseen. Lentokoneiden nousut ja laskut ra-
joittivat esimerkiksi nostoja, ja nostoajoista
sovittiin aina lennonjohdon kanssa. Työ-
maan siisteyteen kiinnitettiin huomiota:
esimerkiksi vaihtolavat suojattiin verkoil-
la, jotta kiitorata-alueelle ei lentäisi roskia.
Kulunvalvonta oli tarkkaa. Uudisosan
urakka-alue aidattiin ja alueelle ei ollut
asiaa kuin kulkuluvalla. Kulkulupaa vaa-
ditaan myös vanhan puolen työmaa-alu-
eelle pääsyyn. Kiitorata-alueen ja työmaan
rajalle rakennettiin betoniaita suojaamaan
työmaata lentokoneiden suihkuvirtauksil-
ta. Työt pystyttiin Kamutan mukaan teke-
mään pääosin normaalina työaikana, eikä
yötöitä tarvinnut tehdä kuin uudisosan ja
vanhan osan liitoskohdan rakennustöiden
aikaisten tilapäisten väliseinien rakentami-
sessa.
Rakennustöissä korostui Raappanan ja
Kamutan mukaan yhteistyö ja yhteenso-
vittaminen. Eri alojen tekniikkaa ja ura-
koitsijoita tarvittiin työmaalla normaalia
enemmän, ja yhteensovittamista riitti niin
reittien kuin työskentelyaikataulujenkin
kanssa. Kohde opettikin Raappanan mie-
lestä juuri useiden toimijoiden yhteistyötä.
Laajennus oli Raappanan mielestä avaus
koko Oulun seudun kehittämiselle ja vah-
vistaa myös Oulun vetovoimaa matkailu-
kohteena.
Q
Matkatavarahihnat sijaitsevat ensimmäi-
sessä kerroksessa. Toisen kerroksen tulo-
aulasta ensimmäiseen kerrokseen pääsee
liukuportaita, portaita tai kevythissillä.
Oulun lentoaseman laajennus
Oulunsalo, Lentokentäntie 720
Pinta-ala
Tilavuus
Kustannusarvio
Hankkeen rahoit tajat
6 450 m
2
1 900 m
2
(muutostyöt)
26 000 m
3
21 milj. euroa
Finavia Oyj, EAKR-rahoitus /
Liikennevirasto, Oulun kaupunki ja
seudun kunnat, valtion avustus
Rakennut taja
Arkkitehti
Rakennesuunnit telu
Pääurakoitsija
Finavia Oyj
Arkkitehtitoimisto Karsikas Oy
Insinööritoimisto Säkkinen Ky
Temotek Oy
,QVLQ||ULWRLPLVWR 6lNNLQHQ .\
5DNHQQHVXXQQLWWHOXD MXONLVLLQ UDNHQQXNVLLQ
\OL
YXRGHQ
NRNHPXNVHOOD
Sammonkatu 16,
90570 Oulu,
HYVIN SUUNNITELTU – PUOLIKSI TEHTY
Puh. 0207 622 854
OULU - KAJAANI - KOKKOLA - HELSINKI - TAMPERE - TURKU
Rakennesuunnittelu
Sähkösuunnittelu