181
PROJEKTIUUTISET 6/2011
Oulun lentoasema
la lentoasemilla on tehty lähinnä muutos-
töitä ja korjausrakentamista.
Selkeät vaatimukset
Laajennuksen suunnitteli oululainen
arkkitehtitoimisto Karsikas Oy. Rakennut-
taja Finavia oli ennalta tuttu toimeksian-
taja. Arkkitehti
Martti Karsikas
on suun-
nitellut Finavialle esimerkiksi Kittilän len-
toaseman ja huoltorakennuksia eri lento-
kentille. Myös Oulun lentoaseman vanha
osa oli ennalta tuttu: Karsikas oli 1992 val-
mistuneen laajennuksen projektinvetäjänä
työskennellessään Arkkitehtitoimisto Heik-
ki Taskinen Oy:ssä.
Tilaaja antoi kohteelle selkeät toiminnal-
liset vaatimukset.
– Suunnittelutyö oli normaalia perus-
suunnittelua, mutta pääsuunnittelijan työ
oli vaikeampaa kuin esimerkiksi koulun
suunnittelussa. Lentoasemalla on paljon
järjestelmiä, jotka on huomioitava ja joi-
den yhteensovittaminen on haastavam-
paa, sanoo Karsikas.
Lentoaseman hankesuunnitelma laadit-
tiin 2008 ja sitä korjattiin 2009, kun Fina-
via ja muut rahoittajat päättivät lisätä koh-
teeseen noin 750 neliömetriä pinta-alaa.
Budjetin oli kuitenkin pysyttävä samana.
Muutokset toivat Rosantin mukaan kustan-
nus- ja aikataulupaineita, jotka olivat myös
koko projektin haaste. Suunnitteluratkaisu-
ja mietittiin uudestaan ja budjetissa pysy-
mistä helpotti myös urakkahintoja laske-
nut taantuma.
Suunnitelmien muutokset harmittavat
Karsikasta, joka joutui luopumaan monis-
ta tilojen ulkonäköön vaikuttavista ratkai-
suistaan. Esimerkiksi tekniikan siististi pii-
lottava verkkokatto jätettiin pois ja valai-
sinvalintoihin tehtiin muutoksia.
Suurien teräslasiseinien ansiosta luonnon-
valoa pääsee sisään runsaasti. Alumiiniset
siipisäleiköt ja ikkunoiden aurinkosuojakal-
vot suojaavat paahteelta.
Kahvila ja tax free -myymälä saivat uudet
tilat uudisosan toisesta kerroksesta. Valai-
simet ja kahvilan tiskin yläpuolelta lähtevä
pinkki lippa kuuluvat kahvilan konseptiin,
pilareiden ja ristikoiden koboltinsininen on
tuttu väri vanhalta puolelta.