Page 99 - Projektiuutiset 4/2012

Basic HTML Version

99
PROJEKTIUUTISET 4/2012
Prisma Laune
Näsintie 27
06100 PORVOO
Puh. 019-661 7000
LVIA- ja sähkösuunnittelua
Kaislatie 4
01300VANTAA
Puh. 09-823 0220
www.duopoint.fi
Kiinteistöjen ja infran
suunnittelu, konsultointi
ja projektinjohto
www.poyry.fi
Prisma Launeen laajennus ja pysäköintilaitos
Ajokatu 83, Lahti
Brut toala
Rakennusaika
Kokonaiskustannus
Rakennut taja
12 895 m
2
30 200 m
2
(pysäköintilaitos)
11/08-8/12
35 milj. euroa
Osuuskauppa Hämeenmaa
Arkkitehti
Rakennesuunnit telu
Pääurakointi
A1 Arkkitehdit Oy, pääsuunnit telija
rakennusarkkitehti Jani Talonpoika
Pöyry Finland Oy, pysäköintilaitos, Päijät-Suunnit telu Oy
Pöyry Finland Oy, pysäköintilaitos, Retatec Oy
YIT Rakennus Oy, KVR-urakka pysäköintilaitos
yötöitä, rakennuspäällikkö
Seppo Savo-
lainen
sanoo.
Esimerkiksi kassojen toiminta siirrettiin
uuteen paikkaan laajennusosaan yhden
yön aikana. Operaatio oli Savolaisen mu-
kaan vaativa, ja se vaati onnistuakseen hy-
vää valmistelua.
Työmaalla keskivahvuus oli Savolaisen
arvion mukaan yli 20 työntekijää, kor-
keimmillaan yli 50.
– Olennainen asia projektin onnistumi-
sessa oli se, että rakennuttajaorganisaatio
oli ammattilaisia. Projekti ei olisi onnistu-
nut ilman, että rakennuttajaorganisaatio
kykenee nopeisiin päätöksiin.
Pysäköintilaitos asiakkaan ehdoilla
Prisman laajennus- ja muutostöi-
den yhteydessä rakennettiin en-
tisen parkkialueen päälle koko-
naan uusi pysäköintilaitos kah-
teen kerrokseen. Parkin laajuus
on 30 200 neliötä, ja parkkiruutu-
ja on 1 250.
Ensimmäiseksi pysäköintilaitok-
sen ajaja huomaa valo-opastejär-
jestelmän, joka näyttää, missä on
vapaita paikkoja. Toiseksi huomio
kiinnittynee parkkiruutuihin, joiden
koossa ei ole pihtailtu: leveys on
2,85 metriä. Myös ajoväylät ovat
leveät, selkeät, turvalliset ja kak-
sisuuntaiset. Pilarit eivät missään
vaiheessa estä näkyvyyttä. Toiseen
kerrokseen on suorat rampit.
– Kauppias oli kaukonäköinen ja
halusi pysäköintilaitoksen suunni-
teltavaksi asiakkaan ehdoilla. Olen-
naista on, miten käyttäjä kokee py-
säköinnin: sen pitää tuntua helpol-
ta ja turvalliselta, DI, toimialajohta-
ja
Heikki Solarmo
Pöyry Finland
Oy:stä sanoo.
Solarmo toimi pysäköintilaitok-
sen pääsuunnittelijana ja rakenne-
suunnittelijana.
Pysäköintilaitoksen runkoratkai-
suna on kahteen suuntaan rasva-
punoksin jälkijännitetty, paikalla va-
lettu palkkilaatasto. Rakennus on
perustettu kitkapaaluille. Palotur-
vallisuuden eteen tehtiin suunnit-
teluvaiheessa paljon töitä. Savun-
poistoa mallinnettiin, ja kriisitilan-
teessa toimivat savunpoistopuhal-
timet. Parkkihallin ulkoseinissä on
avoimet alumiiniritilät, joiden kautta
savu poistuisi.
Pysäköintilaitoksen KVR-ura-
koinnista vastasi YIT Rakennus Oy
Infrapalvelut. Talotekniikasta vasta-
si YIT Kiinteistötekniikka Oy.
– Kun työmaa-alue oli samal-
la alueella kuin asiakaspysäköinti,
työmaan logistiikalle aiheutui nor-
maalia enemmän haasteita. Työ-
maan tukialue oli vähäinen, ja asia-
kasliikenteen reitit oli turvattava,
projektipäällikkö
Jukka Viinamä-
ki
sanoo.
Viinamäen mukaan työmaan
vaiheista tehtiin suunnitelmat, ja ne
käytiin läpi rakennusviranomaisten,
rakennuttajan ja kaupan edustajan
kanssa. Rakentamisen vaiheistus
mahdollisti sen, että parkki myös
pystyttiin ottamaan käyttöön vai-
heittain.
– Paikalla valettu jälkijännitetty
runkoratkaisu soveltui kohteeseen
hyvin, Viinamäki sanoo.
Rakennesuunnittelu ja
palotekninen suunnit-
telu, pysäköintitalo
LVISA-suunnittelu,
pysäköintitalo