98
4/2012 PROJEKTIUUTISET
Prisma Laune
Lisätiloja moneen tarkoitukseen
Pääsuunnittelijana hankkeessa - muuten
paitsi pysäköintilaitoksen osalta - toimi ra-
kennusarkkitehti AMK
Jani Talonpoika
A1
Arkkitehdit Oy:stä.
– Vaiheistamista pyöriteltiin moneen
kertaan uuteen uskoon kaupankäynnin ja
turvallisuuden ehdoilla. Kaikki sujui yllät-
tävän hyvin, vaikka välillä oli kolmekin laa-
jennuslohkoa yhtä aikaa käynnissä, Talon-
poika sanoo.
Viimeiseksi valmistui elokuussa raken-
nuksen eteläsivulle myymälän laajennus,
johon sijoittuu puutarhamyymälä. Sen
päälle kakkoskerrokseen valmistui Hä-
meenmaan konttorin laajennus.
Laajennustyö alkoi uusien varasto- ja las-
taustilojen rakentamisella talon eteläsivul-
la. Vanhat varastotilat saatiin myymäläkäyt-
töön. Isoin laajennus kohdistui myymälään
ja ravintolaan rakennuksen itäsivulle. Kella-
rikerrokseen niille main tuli henkilökunnan
pysäköintitilat noin 100 autolle.
Pohjoispuolella tilaa rakennettiin lisää si-
ten, että oheisliikkeet ja kassalinja siirtyivät
laajennukseen ja siten Prisma sai myymä-
läpinta-alaa lisää. Jani Talonpojan mukaan
myös oheisliikkeet suurenivat: aiemmin ti-
lojen syvyys oli viisi metriä, nyt ensimmäi-
sessä kerroksessa 11 metriä ja toisessa 8,5–
11 metriä.
Taloa on laajennettu myös Alkon kulma-
uksesta pohjoispuolelta.
Pysäköintilaitos suunniteltiin ja raken-
nettiin erillisenä urakkana muiden laajen-
nusten rinnalla vanhan pysäköintipihan
päälle talon pohjoispuolella. Se rakennet-
tiin kiinni Prisma-taloon, joten pääsisään-
käynnit ovat ikään kuin piilossa pysäköin-
tilaitoksessa. Kevyen liikenteen väylät on
uudistettu siten, että niiltä kuitenkin pää-
see suoraan Prisma-talon vieritse pääsi-
säänkäynneille.
Modernimpaa ilmettä
Jani Talonpojan mukaan laajennuksessa
uusi sovitettiin vanhaan. Soveltuvin osin il-
meeseen haettiin kuitenkin modernimpaa
otetta, esimerkiksi kassakäytävällä, jonka
varteen oheisliikkeet sijoittuvat kahteen
kerrokseen.
– Kassakäytävällä haettiin perushyper-
marketin ja ostoskeskuksen välimuotoa.
Katossa on kaarevia osia, ja käytävään
laitettiin marketille epätyypillisesti verk-
kokatto, joka peittää yläpuolella olevaa
tekniikkaa. Myös väriä käytettiin jonkin
verran, ei pelkkää valkoista ja harmaata.
Lisäksi pienliikkeissä on käytetty paljon
lasiseinää.
Julkisivut menivät käytännössä uusiksi
kaikkialta paitsi näkyvimmältä osuudel-
ta Uudenmaankadun puolelta. Siellä on
nähtävissä alkuperäisestä Prismasta peräi-
sin oleva ritiläaihe. Ritiläaihe otettiin nyt-
kin käyttöön pysäköintilaitoksessa, jossa
Alupro Oy:n toimittamilla alumiiniritilöil-
lä on paitsi arkkitehtoninen, myös savun-
poistoon liittyvä funktio.
Muutoin julkivisut ovat Paroc- eli pel-
ti-villa-peltielementtiä, jota peltikasetoin-
tien lisäksi rytmittää siellä täällä verho-
muurauksena tehty tiiliverhoilu. Tiili on
Tiileri Oy:n kirjavaa ja rosopintaista Ruu-
kin tiiltä, josta saadaan yhtenäisen näköi-
nen pinta.
Liittymärakenteet teettivät työtä
Rakennesuunnittelusta Prisman laajen-
nuksen osalta vastasi projektipäällikkö
Ol-
li Laurell
Päijät-Suunnittelu Oy:stä. Hänen
mukaansa vaativimpana haasteena hank-
keessa on ollut aikataulu ja toimivan kaupan
tarpeiden huomion ottaminen. Se ja talvet
ovat asettaneet tiukkoja rajoja rakennesuun-
nittelun ja toteutuksen eri vaiheille. Perus-
tus- ja runkovaiheet on tarvinnut toteuttaa
nopeasti mahdollisimman vähin häiriöin.
Laurellin mukaan kaikki laajennukset
ovat teräsrunkoisia. Rungot toteutettiin
kukin erillisenä tuoteosakauppana. Teräs-
rungon palosuojaukset on toteutettu pää-
soin sprinklausta hyödyntäen. Runko on
perustettu paalujen varaan; lattiat sen si-
jaan ovat pääosin maanvaraisia.
Marketin alla menee kaupungin iso sa-
devesiviemäri. Sen olemassaolo tiedettiin,
mutta sijainti tuli joiltain kohdin yllätykse-
nä. Perustusratkaisuissa viemäri jouduttiin
kiertämään, Laurell kertoo.
– Vanhaan rakennukseen liityttiin lähes
joka puolelta. Liittymät vanhoihin raken-
teisiin vaativat aina lisätyötä verrattuna
uudisrakentamiseen. Mitat eivät aina täs-
mää, ja on mietittävä liittymärakenteita.
Vanhoilla ulkoseinillä olleet jäykistysosat
tulevat seinän purkautuessa esiin, ja niil-
le on keksittävä korvaavia rakenteita. Osa
tällaisista vinositeistä on jätetty paikoilleen,
Laurell kertoo.
Kaupan sisustaminen kärsii aina, jos kes-
kelle laitetaan kantavia pilareita ja tuuli-
siteitä.
– Niiden sovittelu on ollut tarkkaa. Esi-
merkiksi ravintolalaajennuksen päällä on
konehuone. Sen alle ei saanut kovin mon-
ta pilaria tulla. Rakenteista tulee tällaisissa
kohdissa järeitä ja hankalia.
Myymälän ja ravintolan alle rakennettu
henkilökunnan pysäköintitila rakennettiin
talvityönä savimaahan pohjaveden pinnan
alapuolelle.
– Talvi oli erityisen hankala, ja routimis-
vaara suuri. Rakennesuunnittelussa ja työ-
maalla pohdittiin monta kertaa suojausrat-
kaisuja ja työjärjestystä.
Kokonaisuutena projekti sujui Laurellin
mukaan hyvin ja joustavasti.
Töitä yöaikaan
Pääurakoitsijana laajennuksessa toimi
Retatec Oy. Urakoista osa oli kiinteähin-
taisia, osa projektinjohtourakoita.
– Kaupankäynti ei keskeytynyt raken-
nustöiden takia päiväksikään. Laajennuk-
set toteutettiin asiakkaan toiveiden mu-
kaisesti normaalista poikkeavalla aika-
taululla ja työajalla, mikä merkitsi myös
Ritiläaiheella on pysäköintilaitoksen julkisi-
vussa paitsi arkkitehtoninen, myös savun-
poistoon liittyvä funktio. Muutoin rakennuk-
sen julkisivujen peltikasetointia rytmittää
verhomuurauksena tehty tiiliverhoilu.