72
1/2013
PROJEKTIUUTISET
DB Schenkerin Ilvesvuoren palveluvarasto
Signature – uuden ajan saumaraudoite
DB Schenkerin Ilvesvuoren logis-
tiikkakeskuksen lattiaratkaisuk-
si valittiin saumaton kuitubetonilat-
tia. Logistiikkakeskuksessa on jat-
kuva liikenne tavaroiden tullessa ja
mennessä. Sauma on yleensä latti-
an heikoin kohta ja jokainen sauma
on riski lattiavauriolle – siksi sau-
maton ratkaisu on poikkeuksetta
oikea valinta. Logistiikkakeskuksen
tärkein rakenneosa on lattia, kos-
ka sen korjaaminen poikkeukset-
ta häiritsee tilan varsinaista toimin-
taa. PiiMat Oy:n kokonaispaketilla
(
kuidut, saumaraudoitteet, kuivasi-
rotteet) on parin viime vuoden ai-
kana toteutettu lukuisia onnistunei-
ta kohteita ja niinpä rakennuttajan
ja rakennesuunnittelijan oli helppo
luottaa ratkaisuun.
Projekteissa käytetty teräskuitu,
Hendix Prime 75/52, on korkealu-
juuksista, hoikkaa irtokuitua. Kui-
tuja on lukumääräisesti enemmän
kuin ns. peruskuitua ja lisäksi kui-
tu on lujempaa. Nämä kaksi tekijää
yhdessä tekevät PiiMatin ratkaisus-
ta taloudellisen.
Toinen tärkeä asia on oikean lii-
kuntasaumaraudoitteen valinta. Sii-
hen vaikuttavat laatan paksuus, lii-
kuntasaumajako, kuljetuskaluston
tyyppi sekä siirrettävien kuormien
suuruus. DB Schenkerin kohtee-
seen valittiin tukevalla 4010 teräs-
listalla varustettu AlphaJoint. Lisäk-
si kohteessa päätettiin trukkikäytä-
villä käyttää uutta, muotoiltua Sig-
nature-saumaraudoitetta.
Aloituspalaverissa käytiin perin-
teiseen tapaan läpi kaikki lattiatyö-
hön liittyvät asiat, mukaan lukien
saumaraudoitteet. Tässä vaiheessa
loppukäyttäjä kysyi mitä maksaisi,
jos kaikki saumat tehtäisiin Signa-
turella. Kun lisähinta oli pieni verrat-
tuna koko lattian hintaan, päädyttiin
Signature-ratkaisuun koko hallissa.
Signature ei ole suora, vaan
muodoltaan puolikas kuusikulmio.
Kun esim. trukki tai muu kuljetus-
väline ylittää sauman, ei kuorma
missään vaiheessa ole pelkästään
sauman toisen puolen päällä. Tä-
mä helpottaa kuormansiirrossa ja
parantaa lattian ja saumaraudoit-
teen kantokykyä. Signaturen etuna
vastaaviin kilpaileviin raudoitteisiin
on myös se, että saumaraudoite on
koko lattian korkuinen. Näin kuorma
siirtyy hyvin alustaan ja lisäksi asen-
nustyö on huomattavasti yksinker-
taisempaa. Asennustyön helppou-
desta johtuen on sauma myös hel-
pompi saada suoraksi sekä sau-
man suunnassa että lattiatasossa.
Loppukäyttäjälle Signature tuo
säästöjä, koska lattiassa ei ole
täryttäviä saumoja, jotka vaurioitta-
vat sekä kuljetuskalustoa että her-
kemmissä tapauksissa myös siir-
rettäviä tavaroita.
naalin sisäisiin palomuureihin, jotka lopul-
ta toteutettiin pystyyn asennettuina onte-
lolaattarakenteina.
–
Muitakin vaihtoehtoja oli esillä, muun
muassa siporex. Valittu ratkaisu osoittautui
teknis-taloudellisessa vertailussa tässä koh-
teessa parhaaksi, perustelee kohteen pää-
suunnittelija, arkkitehti
Erki Valdre
KVA
Arkkitehdit Oy:stä.
Valdre pitää DB Schenkerin Ilvesvuo-
ren hanketta vaativana suunnittelukohtee-
na sekä tarvittujen erikoisratkaisujen että
suunnitteluprosessin luonteen kannalta.
Kohteen toteutusmuoto oli projektinjoh-
topalvelumalli, joka mahdollisti sen, että
suunnitelmia laadittiin ja hiottiin toteutuk-
sen edetessä.
Muutosten hallinta helppoa
Vaikka DB Schenker valmisteli hank-
keensa huolella, suunnittelun lähtötiedot
tarkentuivat vasta, kun erilaisten tuottei-
den varastointitarpeen yksityiskohdat vah-
vistuivat.
Nurmijärven kunta valikoitui sijaintipai-
kaksi muun muassa siksi, että sen Ilves-
vuoresta tarjoama tontti oli pohjaraken-
nusteknisesti helppo. Myös laajennusva-
raa samalla tontilla Nurmijärvellä oli tar-
jota, niin ikään pitkälle viety kaava, joka