71
PROJEKTIUUTISET 1/2013
DB Schenkerin Ilvesvuoren palveluvarasto
50
euroa bruttoneliömetriltä, Ilvesvuores-
sa halvin tarjoushinta liiteli selvästi sen yli.
Päädyimme suunnitelmien tarkenta-
miseen urakoitsijaksi valitun Sähkö-Aron
ideoita hyödyntäen, mikä johtikin kustan-
nusten merkittävään alenemiseen ilman,
että peruslähtökohdista, kuten tarpeenmu-
kaisesta, liiketunnistimien avulla määritty-
västä valaistuksesta olisi tarvinnut luopua,
Marco Furu kertoo.
Sähköteknisten ratkaisujen lisäksi avain-
asemassa tilojen tehokkuuden ja tarkoituk-
seensa sopivuuden takaamiseksi oli palo-
tekniikka. Tämä on seurausta siitä, että
kiinteistössä varastoidaan hyvin erityyppi-
siä, paloteknisesti vaativia tuotteita. Niistä
mainittakoon autonrenkaat, öljyt ja erilai-
set kemikaalit, esimerkiksi pesunesteet ja
aerosolituotteet.
Varastoitavien tuotteiden suuren palo-
kuorman takia ja varastoinnin muunnelta-
vuuden mahdollistamiseksi koko kiinteis-
töön suunniteltiin ja toteutettiin erittäin
tehokas sprinklaus. Itse asiassa sovelletta-
via sprinklaustekniikoita on käytössä nel-
jä erilaista. Rengasvarastossa on käytössä
5,2
baarin suutinpaineella toimiva ESFR-
sprinklerijärjestelmä, kun taas pienemmäl-
le palokuormalle mitoitetuissa varastoti-
loissa on tavanomaiselle tasolle mitoitettu
ESFR-sprinklaus. Myös kalvovaahtolisäys-
tä käytetään osassa tiloista parantamaan
sammutustulosta palotilanteessa.
Koko rakennus on paloteknisesti vaa-
tiva, mutta rengasvaraston nostaisin vaa-
tivuudessa omaan luokkaansa. Oli moni-
en teknisesti hyväksyttävien kompromissi-
en tulosta, että rengasvarasto tässä muo-
dossaan saatiin rakennukseen mukaan,
kertoo varatoimitusjohtaja
Arja Rantala
sprinklerisuunnittelun toteuttaneesta Fire-
con Group Oy:stä.
Betonielementtirunko
päihitti teräksen
Palotekniset kriteerit vaikuttivat myös sii-
hen, että runkomateriaaliksi valikoitui jo
varhaisessa vaiheessa betoni. Pitkä 22,5
metrin jänneväli puolestaan ohjasi valin-
taa niin, että pääkannattajiksi valittiin HI-
palkit. Myös pilarit oli suunniteltava järeik-
si, sillä rakennuksen vapaa, trukkikaluston
ulottuman perusteella suunniteltu korkeus
on 10,6 metriä.
Parman elementtitoimitus oli 20 miljoo-
naa maksaneen hankkeen suurimpia han-
kintoja. Logistiikkarakennukselle ominai-
sesti myös lattiaurakka oli mittava. Sen to-
teutti Lattia-Miredex Oy, joka toi kohtee-
seen myös liikuntasaumateknisen innovaa-
tion, S-muotoisen sauman.
Ideana on se, että näin trukkikalusto
säilyy paremmassa kunnossa, koska truk-
ki liikuntasauman ylittäessään ei tärähdä,
Lattia-Miredexin työpäällikkö
Harri Aal-
to
kertoo.
Lattia oli alun perin suunniteltu kauttaal-
taan 160 millimetrin paksuiseksi, mutta va-
rastohyllyjen kohdalla paksuutta oli kasva-
tettava 180 millimetriin maksimihyllykuor-
mien kasvettua suunnitteluprosessin paril-
lakymmenellä prosentilla.
Betonirakenteita tarvittiin myös termi-
Jänneväli on 22,5 metriä. Myös pilarit suun-
niteltiin järeiksi, sillä rakennuksen vapaa,
trukkikaluston ulottuman perusteella suun-
niteltu korkeus on 10,6 metriä.