22
1/2013
PROJEKTIUUTISET
P-Finlandia
Pysäköintilaitoksen rakennustyöt
Maanalaisen pysäköintilaitoksen ra-
kennesuunnittelu voidaan jakaa kolmeen
osaan: maanpintayhteydet, välipohja ja
muut tehtävät.
–
Pysäköintilaitoksen ajotunnelin kanta-
vat rakenteet oli rakennettu aikaisemmassa
työvaiheessa. Erilaisia pystykuiluja raken-
nettiin yhdeksän. Kuilujen yläosien suun-
nitteluratkaisut olivat kaikki erilaiset joh-
tuen ympärillä olevista rakenteista. Yksi
kuilu päättyy Finlandia-talon sisään ja yk-
si Finlandia-talon ulkoseinän viereen. Yk-
si kuilu liittyy Musiikkitalon maanalaiseen
käytävään. Antellin aukion kuilun maan-
päällisen rakennuksen pääasiallinen julki-
sivumateriaali on lasia, mikä antoi omat
haasteensa rakennesuunnitteluun, kertoo
Magnus Långstedt.
Kahden hallin osalta pysäköintilaitos to-
teutettiin kaksikerroksisena. Näihin raken-
nettiin jälkijännitetty teräsbetonivälipohja.
Jälkijännitetyt palkit sijoittuvat 7,5 m:n vä-
lein ja niiden jänneväli on 15 m. Palkit ovat
tasakorkeita, niiden korkeus on 700 mm
ja leveys 650 mm. Palkkeihin on sijoitettu
16
kappaletta D 15,7 mm St 1640/1860
-
jännepunoksia. Kantavat pilarit on pysä-
köinnin helpottamiseksi sijoitettu palkkien
päihin. Välipohjan paksuus on 170 mm ja
D 15,7 mm St 1640/1860 -jännepunokset
sa paine- ja kaasutiiviit seinät, teräsbetoni-
rakenteiden mitoittaminen tärähdyskuor-
mille ja laitteiden tärähdysvaimennus,
Långstedt täsmentää.
Rakennesuunnittelun haastavin koh-
de oli kuilu, joka ulottuu Finlandia-talon
huoltopihalta aina Finlandia-talon toiseen
kerrokseen. Kuilun kohdalla kallio oli rik-
konaista, mikä aiheutti ylilouhintaa. Tämä
johti monimutkaiseen kaulusrakenteeseen
pysäköintihallin kohdalla. Kalliopinnan ja
sen päällä olevan betonikauluksen välisen
vesitiiveyden saavuttamiseksi jouduttiin
myös suunnittelemaan vaativia rakenteita.
Toiminnallisuuden varmistaminen
arkkitehtuurin keinoin
Arkkitehtuurisuunnittelusta vastannut
Finlandia-taloon johtava käytävä on värityk-
seltään sinivalkoinen.
Jalankulun yhteyskäytävillä on kakilla oma
ilmeensä.
Poistuessasi parkkihallista voit suorittaa
kenkien harjauksen.
on sijoitettu 500 mm:n jaolla. Välipohjan
pehmeä raudoitus on toteutettu verkoilla
raudoitustyön nopeuttamiseksi.
Jännitetty välipohja koostuu kahdesta
17
metriä leveästä päähallista ja kahdesta
yhdyskäytävästä. Välipohjan pinta-ala on
noin 6 000 m
2
ja se on liikuntasaumoin
jaettu kuuteen osaan. Halleissa välipohja
on kallistettu 1:100 keskeltä reunoille.
Magnus Långstedt mainitsee myös
maanvaraisten lattioiden, konehuoneen,
pumppaamojen, ja talotekniikan yhteis-
kannattajien suunnittelun.
–
Osa laitoksesta toimii väestönsuojana,
joka lisäsi rakennesuunnittelun työmäärää.
Suunniteltavia kohteita olivat muun muas-