PROJEKTIUUTISET 1/2013
teista ja tarkoitukseen soveltuvuudesta, vaikka hän teknisesti ei
järjestelmien yksityiskohtia voi hallitakaan.
Kysymyksessä on kolmeen eri käyttötarkoitukseen suunniteltu
kalliotilakokonaisuus: Pääosin kahta merkittävää kulttuurilaitos-
ta palveleva kaksikerroksinen 650 autopaikan pysäköintilaitos,
3 800
suojapaikan väestönsuojatilat ja Finlandia-talon varasto- ja
huoltotilat. Lisäksi ajoyhteys maan alle toimii muutamien muiden
rakennusten huoltoyhteytenä.
Teknisesti kriittisimmät kohteet olivat henkilöyhteys Finlandia-
taloon, mikä sijoittui kallioperän rikkonaisimpaan kohtaan, suo-
raan Finlandia-talon konserttisalin alle sijoittuva laaja huoltopiha
sekä Finlandia-talon viereen rakennuksen pohjoispäätyyn toteu-
tetut kuiluyhteydet.
–
Oma erityisprosessinsa oli Finlandia-talon pohjoispäätyyn ja
puistoalueelle sekä Antellin aukiolle sijoittuneiden kuilujen sekä
laitoksen henkilöyhteyksien kaupunkikuvallisen hyväksymisen
saaminen. Tämä edellytti lukuisten työpiirustusten hyväksyttä-
mistä rakennusvalvonnalla. Lisäksi merkittävää työmäärää edellyt-
ti pysäköintilaitostilojen liikenne- ja opastesuunnitelmien laadinta
ja hyväksyttäminen, tosin toteutus ei vastaa laadittuja suunnitel-
mia, summaa Reino Pöyhönen Pöyry Finland Oy:stä.
Kallioperään suunniteltiin louhinta
Magnus Långstedt
ja
Jukka Salminen
johtivat Pöyry Finland
Oy:ssä parkkihallin louhinnan ja sisustusrakentamisen suunnitte-
lua. Mikäli louhinta olisi tehty kaupungin ulkopuolella, olisi työ
ollut rutiinien hallintaa. Tällä kertaa maan pinnalla oli Helsingin
kaupunkikuvan ikonistinen alue.
–
Tärinän hallinnan suhteen kohde oli erittäin vaativa. Lähistöl-
lä on useita louhintatärinälle herkkiä kohteita, kuten Kansallismu-
seo ja siellä olevat Akseli Gallen-Kallelan maalaamat freskot sekä
Finlandia-talo ja siellä järjestettävät konsertit. Tilojen louhintatyöt
jouduttiin suorittamaan useassa eri vaiheessa.
Noin 19 metriä leveiden pysäköintihallien louhinta tehtiin 3–6
osassa. Louhintakatkojen pituus oli paikoin vain 1–2 metriä. En-
nen louhintaa kallioperä tiivistettiin esi-injektoinnilla ympäristölle
haitallisten vesivuotojen ehkäisemiseksi. Louhinnan jälkeen tilat
lujitettiin harjateräspulteilla ja ruiskubetonilla.
–
Kohteen kallioperä vastasi laadultaan keskimääräistä Etelä-
Suomen kallioperän rakennetta. Finlandia-talon pohjoispäädyn
alapuolella tavattiin kaikissa kolmessa hallissa yksittäinen kallio-
perän rikkonaisuusvyöhyke, jonka pituus oli hallien suunnassa
noin 20 metriä. Lisäksi tavattiin useassa paikassa vaaka-asentoista
kalliorakoilua, mikä edellytti välittömiä lujituksia. Haastetta sekä
suunnittelijoille että kalliorakentajille aiheutti myös alueelle ai-
emmin tehdyt tunnelit, myös niiden sijainti piti ottaa huomioon
kohteen suunnittelussa ja toteutuksessa, kertoo Jukka Salminen.
Louhinnan suunnittelun ja louhinnan kannalta kriittisin kohde
oli Finlandia-talon jalankulkuyhteys sekä siihen liittyvä hissikuilu
D. Pysäköintilaitoksen ylä- ja alakerrasta on kävely-yhteystunneli
hissille, joka nousee Finlandia-talon pääaulaan.
–
Kävely-yhteystunneli ylittää Finlandia-talon maanalaisiin huol-
totiloihin johtavan ajotunnelin niin, että näiden kahden tunnelin
välissä olevan kalliokannaksen paksuus on vain noin metri. Toi-
nen paikka, jossa kalliokannas vanhan ja uuden välillä on vähäi-
nen, on hissikuilun puoleisessa loppupäässä, jossa kävely-yhteys-
tunneli sijoittuu Finlandia-talon maanalaisten huoltotilojen ylä-
puolelle. Näiden kahden kalliotilan välisen kalliokannaksen pak-
suus on noin 4.0 metriä. Kaiken lisäksi hissikuilu puhkaisee Fin-
landia-talon maanalaisten huoltotilojen holvin. Edellä mainituissa
kohteissa kalliota lujitettiin useasta suunnasta spiling-tyyppisillä
ennakkopulteilla, profiilipulteilla sekä verkkoraudoitetulla ruisku-
betonirakenteella. Kallion liikkeitä seurattiin työn aikana useissa
seurantapisteissä, ja liikkeet todettiin vähäisiksi.
Pysäköinnin sujuvoittaminen vähentää ympäristökuor-
mistusta, tuo liikkeisiin asiakkaita ja parantaa asukkai-
den ja työntekijöiden tyytyväisyyttä alueeseen.
Hallitsemme erilaiset parkkiratkaisut sekä maan alle
että päälle – perusparkista edistyneempiin, älykkäisiin
konsepteihin. Tarjoamme hankkeisiin kaiken tarvitta-
van suunnittelun, konsultoinnin ja projektinjohdon.
Pöyry tarjoaa maan laajimmat suunnittelu- ja konsul-
tointipalvelut kiinteistö-, liikenne- ja kunnallisinfra-
hankkeisiin, sekä teollisuuden ja energian tarpeisiin.
Luovat
ratkaisut
pysäköintiin