183
PROJEKTIUUTISET 1/2012
koneissa musteen ja painaa kuvat ja kuviot eri-
koiskalvolle, josta ne sitten betonimuotin poh-
jalta siirtyisivät suoraan betoniin. Graafisen be-
tonin teknologialla betonin pinnasta saadaan
paitsi kuvioitu myös sileä tai kauttaaltaan pesty.
Keksinnöstä teki vieläkin houkuttelevam-
man se, että hieman Linux-käyttöjärjestelmän
tapaan, Naamanka oli innostunut tuomaan tek-
nologian vapaasti kaikkien käytettäväksi.
– Arkkitehdit saisivat työkalun, jolla oli help-
po jäsentää betonijulkisivua mieleisekseen tai
vaikkapa vain häivyttää elementtisaumoja,
Naamanka muistelee.
Pintakuviovedostuksia betoniin on jo aiem-
minkin tehty käsityönä, kuten esimerkiksi sveit-
siläisarkkitehdit
Jacques Herzog
ja
Pierre de
Meuron
, mutta varsinaista teollista menetelmää
ei ollut olemassa, kertoo Naamanka.
– Opettajani, betonitekniikan tohtori
Anna
Kronlöv
kannusti minua viemään keksintöä
eteenpäin ja tuotekehityshankkeelle lähdet-
tiin keräämään tukijoita, hän muistelee. Mu-
kaan saatiin suomalaista betoniteollisuutta, Te-
kes ja UPM:n silloinen Walki Wisa ja projekti
lähti vauhdilla käyntiin, mutta kaikki ei osoit-
tautunutkaan niin helpoksi, mitä Naamanka
kuvitteli.
– Menetelmä ja sen aineet olivat hankalam-
pia kuin oletin ja jo niiden jalostamiseen meni
nelisen vuotta, hän muistelee. Kokonaan uu-
si painokone jouduttiin myös suunnittelemaan,
jotta erikoiskalvolle painettava pintahidastinai-
ne mahtuisi menemään koneen läpi.
Mesenaateikseen Naamanka nimeää ”kaksi
kaunopuheista arkkitehtia
Pentti Kareojan
ja
Jyrki Tasan
, joiden arvovalta auttoi sitä, että
minua kuunneltiin” sekä kaikki ne arkkitehdit,
jotka käyttivät graafista betonia rohkeasti töis-
sään niin, ettei se jäänyt pelkäksi kuriositeetiksi
ja (ympäristö)taideteosten materiaaliksi.
– En halunnut sitä miksikään päälle liimatuksi
koristeeksi, vaan osaksi rakennusta. Oli hienoa
nähdä, kuinka Brunow & Maunula käytti sitä
heti neljän kerrostalon sisäjulkisivuissa kohtee-
seen. Samalla se loi uskoa siihen, että tekniikka
toimii yhtä hyvin ison mittakaavan rakentami-
sessa, kertoo Naamanka ja huomauttaa ”Mitä
enemmän meillä oli referenssikohteita jo tuote-
kehittelyn aikana, sitä vähemmän tuotetta sitten
jouduttiin enää testaamaan”.
Tulevaisuus
Kannattavaa tuotemenetelmän liiketoiminta
on ollut 2000-luvun puolivälistä saakka. Silti
graafisen betonin maailmanvalloitus on oike-
astaan vielä edessäpäin. Aivan läheltä löytyy
hyvä esimerkki valloituskohteesta: Venäjä, jolla
on valtavat rakennusmarkkinat ja jossa toimii jo
nyt suomalaisia rakennuttajia. Suomalaisia ele-
menttitehtaita on myös siirtymässä Venäjälle.
Graafisen betonin mahdollisuudet eivät le-
pää kuitenkaan pelkillä uusilla markkinavalloi-
tuksilla. Myös sen kaikki mahdolliset käyttö-
mahdollisuudet ovat vielä ammentamatta.
Kolossimaisten hyötyrakennusten,
kuten vaikkapa parkkihallien, synkkä
anonymiteetti muuttuu täysin, kun
niiden ulkopinnoissa hyödynnetään
graafisen betonin mahdollisuuksia.
Manskun Rastiin juuri muuttanut
Skanskan pääkonttori on käyttä-
nyt suurissa ulkopinnoissa graafi-
sen betonin menetelmällä toteutettuja
karttamaisia kuviointeja.